23948sdkhjf

OBS: Køre- og hviletid kan gælde selvom rastepladsen er fuld

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Der er stor grund til at være forsigtig, når vognmanden planlægger ture, der indebærer afholdelse af pauser og hvil på de hårdt belastede statslige rastepladser. For chaufføren kan komme til at stå imellem at vælge en parkeringsafgift på 2.040 kr. for ulovlig parkering eller en overtrædelse af køretiden, hvor bøden afhænger af overtrædelsens grovhed, hvis man kører videre.

Det rejser spørgsmålet om, hvorvidt chaufføren kan påberåbe sig køre- hviletidsreglernes ”force majeure” regel og køre videre, hvis køretiden er opbrugt, og det er tid til pause eller hvil.

Kan ikke planlægge ansvarsfritagelse
Underdirektør Frank Davidsen, DTL:

- De fleste retssystemer indeholder regler om, at ”force majeure” kan medføre ansvarsfritagelse, hvis nærmere subjektive eller objektive omstændigheder er til stede. Der skal være tale om ude fra kommende begivenheder, der er af en sådan art, at ikke en gang forsvarlige forholdsregler efter almindelig erfaring kunne have sikret, at reglerne kan overholdes. Det er altså kun i helt ekstraordinære, uforudsigelige situationer, hvor man kan påberåbe sig force majeure.

Frank Davidsen påpeger, at man derfor ikke kan planlægge at påberåbe sig ansvarsfritagelse ud fra en kalkuleret risiko for, at der ikke er plads på en bestemt rasteplads. Det vil altid være en konkret vurdering af situationen, som afgør, hvorvidt chaufføren her og nu kan anvende køre- og hviletidsreglernes regler om force majeure.

Rigspolitiet siger nej
Frank Davidsen oplyser, at DTL på et møde med Rigspolitiet for nylig bragte spørgsmålet op, og svaret var ganske utvetydigt: Force majeure kan som udgangspunkt ikke anvendes, hvis en parkeringsplads er fyldt op og chaufførens eneste mulighed er at parkere uden for de opmærkede båse.

Men der kan alligevel være afvigelser fra udgangspunktet alt efter situationen. Og for at kunne anvende force majeure reglen er der tre helt grundlæggende betingelser, som skal være opfyldt, oplyser Frank Davidsen:

  • Det skal være foreneligt med hensynet til færdselssikkerheden
  • Det skal være nødvendigt af hensyn til sikkerheden for personer eller for køretøjet eller dets last
  • Videre kørsel kan kun foregå til den første egnede holdeplads

Ingen blankocheck
Force Majeure er således ikke en blankocheck, hvor man får køretid til næste rasteplads eller helt hjem. Det kan blive nødvendigt at køre fra på den næste afkørsel og holde pause eller hvil i det nærmeste industrikvarter, fremhæver Frank Davidsen og nævner tre eksempler på undtagelser, der bekræfter reglen:

  • Hvis udfordringen med en fyldt rasteplads er almindelig kendt i forvejen, for eksempel fordi chaufføren kører samme rute ofte, vil det ikke tale for at påberåbe sig force majeure.
  • En chauffør, der sendes ud på en ukendt rute og opdager, at rastepladsen, hvor pause eller hvil skal afholdes, er fyldt op, så der kun kan ske parkering i nødspor eller på rampe, kan muligvis påberåbe sig force majeure. Men det kræver, at den videre kørsel er færdselssikkerhedsmæssig forsvarlig.
  • En chauffør, der bliver opholdt af kø-kørsel som følge af et trafikuheld kan muligvis påberåbe sig force majeure, hvis rastepladsen er fyldt op, og chaufføren ikke kan parkere lovligt, da omstændighederne ikke er kendt af chaufføren på forhånd. Er der tale om almindelig kø-kørsel på grund af trængsel, kan det forholde sig anderledes. Under alle omstændigheder kan kørsel kun finde sted til nærmeste egnede holdeplads.

Skriv detaljer og tag fotos
- Når der opstår en uforudset hændelse, og det er op til chaufføren at afgøre, om det er nødvendigt at fravige reglerne, bør chaufføren notere grundigt ned. Husk i øvrigt altid at tage en udskrift fra takografen, hvor årsagen til afvigelsen noteres. Skriv så mange detaljer som muligt og dokumentèr situationen med eventuelle fotos, forklarer Frank Davidsen.

- I mange tilfælde vil force majeure indebære en mindre overskridelse af køre- og hviletidsreglerne. Derfor vil mange ”overtrædelser” være indeholdt i bagatelgrænsen i sanktionerne for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne. Det betyder dog ikke, at man bare skal tage chancen. Køre- og hviletidsreglerne skal tages alvorligt, også selv om der kun er tale om få minutters overskridelse, slutter Frank Davidsen.

Ingen domstolsafgørelser endnu
DTL har spurgt advokat Jacob Forman fra Forman Advokater, om der i lyset af de højere afgiftssatser og forøget kontrol på rastepladser er afgjort sager, hvor chaufføren har påberåbt sig force majeure reglen.

Det kan advokaten ikke svare på endnu:

- Hele forholdet omkring kontrollen og satserne er så ny, at der mig bekendt ikke er kommet nogen sager gennem retssystemet endnu, hvor domstolene har haft lejlighed til at tage stilling til force majeure reglen i køre- og hviletidsreglernes artikel 12, forklarer advokat Jacob Forman.

Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Kræver mindst seks års fængsel til dækkonge

Billigt tilbud koster entreprenør dyrt

Tocifret millionunderskud vokser hos Flügger

Ugens konkurser - uge 12

MESTER HAK&HUG
Skal du snart have en robot i sjakket, mester ?

God planlægning slår robotterne - men de kommer!

Nyhedsbrev

Vindueskoncern taber 750 millioner på investeringer

Online Avis Arkiv

Varebiler
Håndværkere må kun køre i grønne biler i København. Se liste over elbiler på gule plader

Politianmeldt entreprenør går konkurs

Indbrud i håndværkerbiler: Politiet anholder tyvebande

Slipper ikke: Tidligere Velux-chef fortsætter kurs mod retten

Sydsjællands trækronetårn går Eiffeltårnet i bedene

Åbner håndværkerbutik i Dronningens Tværgade

NCC sælger fra

Nyt fra byggecentrene
Sanistål får grønt lys til frasalg af stålaktiviteter

Nyt fra byggecentrene
Jysk trælast-kæde tager tocifret millionhop på bundlinjen

Han stemte på sig selv 3.000 gange: Nu har han mistet jobbet

Varebiler
Årets Varebil er fransk/tyske trillinger

Taasinge Elementer: Ny direktør får ansvaret for hele produktionen

Nyt fra byggecentrene
Solidt overskud i trælasthandel

Øger samarbejdet med polsk presenning-leverandør

Smart building-specialist i købe-humør

Det åbner døre at renovere 20 McDonalds’ på to år

Erhvervssegmentet er vokset med cirka 20 procent om året hos Magnus Thomsens Eftf.

De danske lastbiler transporterer mindre på landevejene

Træhuse med særligt byggekoncept vækker opsigt i Roskilde

NKT har fundet ny topchef

Varebiler
Fin måned for salget af varebiler og lastbiler

1

På tide at se på tilbudsloven

DSV trækker sig fra genanvenders ejerkreds

Københavnsk højhus får nordjyske vinduer

Ugens konkurser - uge 11

Nyt om navne: Se de seneste rokader i bestyrelser og direktioner

28-årig klemt til døde under komprimeret affald

Miljøvaredeklaration på træ til byggeriet

Brug sele i minilæsseren – det kan redde dit liv

Ny produktchef hos Lemvigh-Müller

Fokus på ulovlige indkøb hos Fjernvarme Fyn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mød os på Facadedagen 2019

Kom os mød ASSA ABLOY til dette års Ejendomsmesse

25 Gode år

Saint-Gobain bidrager til Swecos DGNB guld-certificering

Moelven hjælper dig med at vælge terrasse!

Weinig Cube Plus gør firkant kehling til en leg.

Hvordan går leverandørstyring og bæredygtighed hånd i hånd?

Karrierejob: Give Steel søger projektleder

Building Green Aarhus er udsolgt, nåede du ikke at booke en stand?

Cable Scout fra HellermannTyton hjælper dig med at trække kabler hurtigt og nemt.

GROHE træder stærkt ind på scenen for sanitetskeramik og tilbyder det komplette badeværelse

1.190 m2 paneler monteret på bare 1 dag.

Guldpakken - Messeudstyr

Wera passer perfekt til hånden – og til bilen

Undgå stød i anlægget med 53EU-kuglehanen fra Pettinaroli

Ara-el præsentere F400 væg monteret stikkontakt til tunnel ventilatorer

KE Fibertec vinder UdviklingVejens Erhvervspris 2019

Total kranløsning leveret og monteret 14 dage efter ordre.

Børneinstitutioner hitter som samlesæt

Kombiner energimåling og styring i et system!

Ny EP avis ude nu

BS false Z

Nedtælling til udsolgt Building Green Aarhus

Kabeltransport kræver helt specielle forhold

Overstrømsbeskyttelse i distributionsnettet - efter de nye regler

Send til en kollega

0.183