23948sdkhjf

OBS: Køre- og hviletid kan gælde selvom rastepladsen er fuld

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Der er stor grund til at være forsigtig, når vognmanden planlægger ture, der indebærer afholdelse af pauser og hvil på de hårdt belastede statslige rastepladser. For chaufføren kan komme til at stå imellem at vælge en parkeringsafgift på 2.040 kr. for ulovlig parkering eller en overtrædelse af køretiden, hvor bøden afhænger af overtrædelsens grovhed, hvis man kører videre.

Det rejser spørgsmålet om, hvorvidt chaufføren kan påberåbe sig køre- hviletidsreglernes ”force majeure” regel og køre videre, hvis køretiden er opbrugt, og det er tid til pause eller hvil.

Kan ikke planlægge ansvarsfritagelse
Underdirektør Frank Davidsen, DTL:

- De fleste retssystemer indeholder regler om, at ”force majeure” kan medføre ansvarsfritagelse, hvis nærmere subjektive eller objektive omstændigheder er til stede. Der skal være tale om ude fra kommende begivenheder, der er af en sådan art, at ikke en gang forsvarlige forholdsregler efter almindelig erfaring kunne have sikret, at reglerne kan overholdes. Det er altså kun i helt ekstraordinære, uforudsigelige situationer, hvor man kan påberåbe sig force majeure.

Frank Davidsen påpeger, at man derfor ikke kan planlægge at påberåbe sig ansvarsfritagelse ud fra en kalkuleret risiko for, at der ikke er plads på en bestemt rasteplads. Det vil altid være en konkret vurdering af situationen, som afgør, hvorvidt chaufføren her og nu kan anvende køre- og hviletidsreglernes regler om force majeure.

Rigspolitiet siger nej
Frank Davidsen oplyser, at DTL på et møde med Rigspolitiet for nylig bragte spørgsmålet op, og svaret var ganske utvetydigt: Force majeure kan som udgangspunkt ikke anvendes, hvis en parkeringsplads er fyldt op og chaufførens eneste mulighed er at parkere uden for de opmærkede båse.

Men der kan alligevel være afvigelser fra udgangspunktet alt efter situationen. Og for at kunne anvende force majeure reglen er der tre helt grundlæggende betingelser, som skal være opfyldt, oplyser Frank Davidsen:

  • Det skal være foreneligt med hensynet til færdselssikkerheden
  • Det skal være nødvendigt af hensyn til sikkerheden for personer eller for køretøjet eller dets last
  • Videre kørsel kan kun foregå til den første egnede holdeplads

Ingen blankocheck
Force Majeure er således ikke en blankocheck, hvor man får køretid til næste rasteplads eller helt hjem. Det kan blive nødvendigt at køre fra på den næste afkørsel og holde pause eller hvil i det nærmeste industrikvarter, fremhæver Frank Davidsen og nævner tre eksempler på undtagelser, der bekræfter reglen:

  • Hvis udfordringen med en fyldt rasteplads er almindelig kendt i forvejen, for eksempel fordi chaufføren kører samme rute ofte, vil det ikke tale for at påberåbe sig force majeure.
  • En chauffør, der sendes ud på en ukendt rute og opdager, at rastepladsen, hvor pause eller hvil skal afholdes, er fyldt op, så der kun kan ske parkering i nødspor eller på rampe, kan muligvis påberåbe sig force majeure. Men det kræver, at den videre kørsel er færdselssikkerhedsmæssig forsvarlig.
  • En chauffør, der bliver opholdt af kø-kørsel som følge af et trafikuheld kan muligvis påberåbe sig force majeure, hvis rastepladsen er fyldt op, og chaufføren ikke kan parkere lovligt, da omstændighederne ikke er kendt af chaufføren på forhånd. Er der tale om almindelig kø-kørsel på grund af trængsel, kan det forholde sig anderledes. Under alle omstændigheder kan kørsel kun finde sted til nærmeste egnede holdeplads.

Skriv detaljer og tag fotos
- Når der opstår en uforudset hændelse, og det er op til chaufføren at afgøre, om det er nødvendigt at fravige reglerne, bør chaufføren notere grundigt ned. Husk i øvrigt altid at tage en udskrift fra takografen, hvor årsagen til afvigelsen noteres. Skriv så mange detaljer som muligt og dokumentèr situationen med eventuelle fotos, forklarer Frank Davidsen.

- I mange tilfælde vil force majeure indebære en mindre overskridelse af køre- og hviletidsreglerne. Derfor vil mange ”overtrædelser” være indeholdt i bagatelgrænsen i sanktionerne for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne. Det betyder dog ikke, at man bare skal tage chancen. Køre- og hviletidsreglerne skal tages alvorligt, også selv om der kun er tale om få minutters overskridelse, slutter Frank Davidsen.

Ingen domstolsafgørelser endnu
DTL har spurgt advokat Jacob Forman fra Forman Advokater, om der i lyset af de højere afgiftssatser og forøget kontrol på rastepladser er afgjort sager, hvor chaufføren har påberåbt sig force majeure reglen.

Det kan advokaten ikke svare på endnu:

- Hele forholdet omkring kontrollen og satserne er så ny, at der mig bekendt ikke er kommet nogen sager gennem retssystemet endnu, hvor domstolene har haft lejlighed til at tage stilling til force majeure reglen i køre- og hviletidsreglernes artikel 12, forklarer advokat Jacob Forman.

Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nyt fra byggecentrene
Stor byggecenterkæde får Festool på hylderne

MESTER HAK&HUG
Læg pres på dit byggecenter, mester

NCC bygger luksusboliger på gammel industrigrund

Opkøb giver pote: Jorton vinder sundhedsfabrik i Randers

Fokus på trafikstøj og fremtidens veje

Nyhedsbrev

Ny Truck Diesel-station ved Odense

Online Avis Arkiv

14 etager beklædt i kobber – HSHansen lander facadeentreprisen

Cityringen forsinket: Metrolinje åbner i september

Den nye metrolinje i København åbner først til efteråret, fordi entreprenørerne ikke har overholdt deadline

Klimahåndtering styrker bundlinjen

Nyt fra byggecentrene
Efter milliardopkøb: Stark-boss har mod på mere

MESTER HAK&HUG
Illegal arbejdskraft i bindegale firmaer

Små træhuse til én million skal redde lidt af verden

Vinduesproducent ansætter 30 nye medarbejdere

Hollandsk entreprenørgigant vinder 120 millioners DTU-byggeri

Elgiganten-chef fratræder øjeblikkeligt

Elgigantens chef for varehuset i Esbjerg er fratrådt med øjeblikkelig virkning. Ledelsen har ingen kommentarer.

A. Enggaard løfter overskudsgrad i solidt regnskabsår

Ugens konkurser - uge 20

Nyt fra byggecentrene
Milliardopkøb: Stark Group køber sig til dobbelt størrelse

Får 10.000 ansatte og kommer til at drive mere end 400 byggecentre

Snedkermester valgt til Dansk Byggeris bestyrelse

Massevis af udenlandske chauffører overnatter ulovligt på rastepladser

Bladt Industries ramte bølgedal

2

Ekspert: Farlig asbest bør fjernes fra danske huse

Se listen: København udskyder bygge- og renoveringsprojekter

Rekordmange arbejdsgivere dømt for at hyre illegale arbejdere

Nyt fra byggecentrene
Jem & fix åbner tre nye butikker

Direktør i otte år: Nu fylder han 30

Nyt fra byggecentrene
Brandskadet byggemarked sætter dato på genåbning

Varebiler
Så har man hørt det med: Varebil hyldes med sang

Margrethe Vestager hyldet sammen med håndværkere

Lettere at designe facaden

Værktøjstest
Bajonetsavklinger og bor til det meste

Dansk Byggeri: Her er en samlet politik for bæredygtighed

Ugens konkurser - uge 19

Skills rykker ind på efterskolerne

Mal taget og skån miljøet

Grossist ansætter Damen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Video: Scantrons adgangskontrolsystem ved Ø-huset, Ørestaden

Vilde tilbud på vores onlinemesse!

Sådan fastholder du en gravid medarbejder længst muligt

Idealcombi modtager Årets Efteruddannelsespris

Fra semi til fuldautomatisk bigbag fyldesystem

Bladt skal bygge bro over Folehaven

Kom og deltag i en debat om miljøpolitiske emner hos Kingo

Lejer til stål- og metalindustrien

Mød Fibox på STF´s årsmødeudstilling i Hillerød, fredag d. 7. juni 2019

Inddækninger til byggeriet fra Ollerup Maskinfabrik Slagelse på Sjælland

Ses vi på Ligna 2019

Mød Gibotech og CMS på Ligna

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Power til dit værktøj!

Halvér støjniveauet i produktionen ved at installere nye blæsepistoler

Skal du bygge en træterrasse?

Sådan sikrer vi ordnede forhold

Panelbyg sælger Hardeman Byggesystem til hele Skandinavien.

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

KTR ROTEX ® koblinger

Tæt samarbejde mellem Zeni Arkitekter og Keflico A/S omkring krydsfinér til...

Mini Trans opgraderer sin lagerservice

Optimer din design-arbejdsgang ved at bruge vores BIM-objekter i dine bygg...

JLM teknik søger servicetekniker - Kraner og løfteudstyr

Send til en kollega

0.192