23948sdkhjf

OBS: Køre- og hviletid kan gælde selvom rastepladsen er fuld

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Der er stor grund til at være forsigtig, når vognmanden planlægger ture, der indebærer afholdelse af pauser og hvil på de hårdt belastede statslige rastepladser. For chaufføren kan komme til at stå imellem at vælge en parkeringsafgift på 2.040 kr. for ulovlig parkering eller en overtrædelse af køretiden, hvor bøden afhænger af overtrædelsens grovhed, hvis man kører videre.

Det rejser spørgsmålet om, hvorvidt chaufføren kan påberåbe sig køre- hviletidsreglernes ”force majeure” regel og køre videre, hvis køretiden er opbrugt, og det er tid til pause eller hvil.

Kan ikke planlægge ansvarsfritagelse
Underdirektør Frank Davidsen, DTL:

- De fleste retssystemer indeholder regler om, at ”force majeure” kan medføre ansvarsfritagelse, hvis nærmere subjektive eller objektive omstændigheder er til stede. Der skal være tale om ude fra kommende begivenheder, der er af en sådan art, at ikke en gang forsvarlige forholdsregler efter almindelig erfaring kunne have sikret, at reglerne kan overholdes. Det er altså kun i helt ekstraordinære, uforudsigelige situationer, hvor man kan påberåbe sig force majeure.

Frank Davidsen påpeger, at man derfor ikke kan planlægge at påberåbe sig ansvarsfritagelse ud fra en kalkuleret risiko for, at der ikke er plads på en bestemt rasteplads. Det vil altid være en konkret vurdering af situationen, som afgør, hvorvidt chaufføren her og nu kan anvende køre- og hviletidsreglernes regler om force majeure.

Rigspolitiet siger nej
Frank Davidsen oplyser, at DTL på et møde med Rigspolitiet for nylig bragte spørgsmålet op, og svaret var ganske utvetydigt: Force majeure kan som udgangspunkt ikke anvendes, hvis en parkeringsplads er fyldt op og chaufførens eneste mulighed er at parkere uden for de opmærkede båse.

Men der kan alligevel være afvigelser fra udgangspunktet alt efter situationen. Og for at kunne anvende force majeure reglen er der tre helt grundlæggende betingelser, som skal være opfyldt, oplyser Frank Davidsen:

  • Det skal være foreneligt med hensynet til færdselssikkerheden
  • Det skal være nødvendigt af hensyn til sikkerheden for personer eller for køretøjet eller dets last
  • Videre kørsel kan kun foregå til den første egnede holdeplads

Ingen blankocheck
Force Majeure er således ikke en blankocheck, hvor man får køretid til næste rasteplads eller helt hjem. Det kan blive nødvendigt at køre fra på den næste afkørsel og holde pause eller hvil i det nærmeste industrikvarter, fremhæver Frank Davidsen og nævner tre eksempler på undtagelser, der bekræfter reglen:

  • Hvis udfordringen med en fyldt rasteplads er almindelig kendt i forvejen, for eksempel fordi chaufføren kører samme rute ofte, vil det ikke tale for at påberåbe sig force majeure.
  • En chauffør, der sendes ud på en ukendt rute og opdager, at rastepladsen, hvor pause eller hvil skal afholdes, er fyldt op, så der kun kan ske parkering i nødspor eller på rampe, kan muligvis påberåbe sig force majeure. Men det kræver, at den videre kørsel er færdselssikkerhedsmæssig forsvarlig.
  • En chauffør, der bliver opholdt af kø-kørsel som følge af et trafikuheld kan muligvis påberåbe sig force majeure, hvis rastepladsen er fyldt op, og chaufføren ikke kan parkere lovligt, da omstændighederne ikke er kendt af chaufføren på forhånd. Er der tale om almindelig kø-kørsel på grund af trængsel, kan det forholde sig anderledes. Under alle omstændigheder kan kørsel kun finde sted til nærmeste egnede holdeplads.

Skriv detaljer og tag fotos
- Når der opstår en uforudset hændelse, og det er op til chaufføren at afgøre, om det er nødvendigt at fravige reglerne, bør chaufføren notere grundigt ned. Husk i øvrigt altid at tage en udskrift fra takografen, hvor årsagen til afvigelsen noteres. Skriv så mange detaljer som muligt og dokumentèr situationen med eventuelle fotos, forklarer Frank Davidsen.

- I mange tilfælde vil force majeure indebære en mindre overskridelse af køre- og hviletidsreglerne. Derfor vil mange ”overtrædelser” være indeholdt i bagatelgrænsen i sanktionerne for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne. Det betyder dog ikke, at man bare skal tage chancen. Køre- og hviletidsreglerne skal tages alvorligt, også selv om der kun er tale om få minutters overskridelse, slutter Frank Davidsen.

Ingen domstolsafgørelser endnu
DTL har spurgt advokat Jacob Forman fra Forman Advokater, om der i lyset af de højere afgiftssatser og forøget kontrol på rastepladser er afgjort sager, hvor chaufføren har påberåbt sig force majeure reglen.

Det kan advokaten ikke svare på endnu:

- Hele forholdet omkring kontrollen og satserne er så ny, at der mig bekendt ikke er kommet nogen sager gennem retssystemet endnu, hvor domstolene har haft lejlighed til at tage stilling til force majeure reglen i køre- og hviletidsreglernes artikel 12, forklarer advokat Jacob Forman.

Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Det åbner døre at renovere 20 McDonalds’ på to år

Erhvervssegmentet er vokset med cirka 20 procent om året hos Magnus Thomsens Eftf.

De danske lastbiler transporterer mindre på landevejene

Nyt fra byggecentrene
Morgenmad og modeshow i byggecenter

Træhuse med særligt byggekoncept vækker opsigt i Roskilde

Storentreprenør har styr på medarbejdernes kompetencer

Nyhedsbrev

Østjysk entreprenør bevæger sig op i rækkerne med rekordregnskab

Online Avis Arkiv

Aarsleff skal bygge Danmarks højeste bygning

Ny forening: Det bliver lettere for SMV’erne at finde rådgivere

Nyt fra byggecentrene
DLH på jagt efter ny partner – eller køber

NKT har fundet ny topchef

Vestjyder tilfredse med tocifret millionoverskud

Bygger kæmpe-batteri på Bornholm

Nyt fra byggecentrene
Trælast-kæde får rekordår for tredje år i træk

Nyt fra byggecentrene
Direktøren for det hele fylder 60 år

1

På tide at se på tilbudsloven

Nyt fra byggecentrene
DLH har afsluttet turnaround - bedste resultater i 11 år

Der er blevet ryddet op, forklarer bestyrelsesformanden

DSV trækker sig fra genanvenders ejerkreds

Vinduesfamilie fra Mors er blevet 255 mio. kr. rigere

Varebiler
Fin måned for salget af varebiler og lastbiler

Københavnsk højhus får nordjyske vinduer

Ugens konkurser - uge 11

Gråkjær skyder 266 dages totalentreprise i gang

Miljøvaredeklaration på træ til byggeriet

Brug sele i minilæsseren – det kan redde dit liv

Nyt om navne: Se de seneste rokader i bestyrelser og direktioner

28-årig klemt til døde under komprimeret affald

Ny produktchef hos Lemvigh-Müller

Fokus på ulovlige indkøb hos Fjernvarme Fyn

VVS-grossist lærer af e-handel i Kina

Overblik: Her er regeringens infrastrukturplan

Direktørskifte i stort, familieejet malerfirma

Spar tid og penge: Undgå tvister og voldgift

Sådan får du succes med hovedentrepriser, mester!

Armaturproducent henter afdelingschef hos AO

Nyt fra byggecentrene
Trælastkæde satser hårdt på certificering

Ugens konkurser - uge 10

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ugens tilbud på brugt traverskran fra Stålspecialisten

Meget mindre møg

Gratis event om bæredygtigt byggeri i Aarhus!

Overvejer du service/poseskift i de kommende helligdage eller i sommerferien?

Nu kan du handle 24/7 hos Løwener

HCS overtager Hashøj Biogas

Juraen i BIM-projekter - overblik for praktikere

Kemisk hærdet glas, når der skal bruges tyndt, stærkt og hårdt glas

I dag er sidste chance for at få Early Bird-rabat til temaugen FREMTIDENS SUNDHEDSBYGGERI 2019!

Elmålerens funktionalitet og grundlæggende egenskaber

NY silikone til fødevareindustrien og i drikkevandssektoren - Silikone LP NSF P1

Proline Danmark deltager på Ejendomsmessen

Hør Lene Espersen tale om bæredygtigt byggeri på Ejendomsmessen 2019

Mød Elmodan på Bauma i München

Michael Larsen ny Sourcing Specialist hos Würth Industri Danmark

Visualiserer dit BIM-design i VR - Twinmotion seminar d. 25/4

Sfinxen fyldt med COMFORT IP og SmartHome

Mat beskyttelse af beton og natursten

Festool Business Lease tirsdag

Elma Instruments - Vandlækagesøgning med trådløst display på VVS´19

SCHMIDT Koblinger

GPS monteret på Liebherr 936

Registrering af veje og anlæg med Scan & Go system

Lys på byggepladsen stiller høje krav til dig

Færdigt arbejde i Græse Bakkeby

Send til en kollega

0.219