23948sdkhjf

Bedre veje: Nyt asfaltlaboratorium trækker i arbejdstøjet

Ny Asfaltlaboratorium på Teknologisk Instiut er spækket med avanceret udstyr til prøvning af asfaltmaterialer

For langt de fleste handler veje om fremkommelighed og dermed muligheden for effektivt at binde landsdele og byer sammen. Sådan er det også for konsulent på Teknologisk Institut, Byggeri og Anlæg, Kamilla Mercedes Kuld, men kun delvist. Hun har nemlig mange flere gode bud på, hvordan samfundet bedst muligt udnytter veje og belægninger.

Overordnet set handler det om, at en velfungerende vejinfrastruktur skaber sammenhængskraft i samfundet og bidrager til et samfund i fortsat vækst. Uden veje går samfundet i stå.

Men det handler om mere end visioner. Det handler også om konkrete tests og afprøvninger af materialer til bygning og vedligehold af veje samt belægninger på stier og torve f.eks. byrum.
Kamilla Mercedes Kuld er nemlig i fuld gang med at opbygge Teknologisk Instituts nye asfaltlaboratorium, som officielt hedder Vejsektorens Test- og Udviklingslaboratorium, til åbningen den 28. marts.
På åbningsdagen underskriver Vejdirektoratet og Teknologisk Institut en samarbejdsaftale om udvikling af vejinfrastrukturen i Danmark.

Fremtidens veje
Det nye Asfaltlaboratorium er spækket med den nyeste teknologi og avanceret udstyr til test og afprøvning af asfaltmaterialer, og Kamilla Mercedes Kuld lægger ikke skjul på, at hun er glad og stolt over det, asfaltlaboratoriet kan tilbyde den danske vejsektor:

- Vi skal fungere som hele vejsektorens test- og udviklingslaboratorium og med det avancerede udstyr kan vil vi blandt indgå i udviklingsopgaver og produktvalideringer, ligesom vi kan indgå i både nationale og internationale udviklingsprojekter, forklarer Kamilla Mercedes Kuld

Det nye asfaltlaboratorium er en del af Vejesektorens Test- og Udviklingscenter på Teknologisk Institut, Byggeri & Anlæg. Det betyder, at det nye laboratorium udover det helt nye og unikke laboratorieudstyr også har adgang til centrets øvrige specialudstyr.

Og det nye Asfaltlaboratorium skal, som uvildigt og uafhængigt laboratorium, medvirke til at sikre kvaliteten i vejsektoren.
- Laboratoriets opgave er, ud over at sikre de bedste veje her og nu, også at være med til at udvikle fremtidens vejinfrastruktur. Det skal ske i tæt samspil med branchens aktører – kommunerne, Vejdirektoratet, asfaltproducenter og- entreprenører, rådgivere og private grundejerforeninger.

Med de udfordringer der kommer i fremtiden med øgede trafikmængder og ændrede trafikmønstre, samt klimatiske ændringer med mere intense regnmængder og højere temperaturer, stilles der større og større krav til vejens holdbarhed og funktionalitet. Fremtidens veje skal derfor være både mere holdbare, driftssikre, intelligente og miljømæssigt bæredygtige. Robustheden i fremtidens veje sikres blandt andet fordi en del af udviklingen og afprøvningen kommer en tur forbi det nye Asfaltlaboratorium, fremhæver Kamilla Mercedes Kuld.

DET KAN LABORATOIET:
Det nye Asfaltlaboratorium vil blandt andet kunne udføre:
• Alle traditionelle rutinetest af asfaltmaterialer og råvarer, herunder friske som genindvundne bindemidler og tilslag, samt tests af asfaltmaterialer. Prøvningerne kan bl.a. benyttes til produktudvikling, F&U-projekter, samt prøvning efter de nye CEN-standarder. Disse, som er på vej, og som omfatter bl.a. bestemmelse af asfaltens udmattelsesegenskaber, stivhedsmodul og styrke, samt test af temperatur- og vandfølsomhed.
• Bestemmelse af bindemidlers rheologiske egenskaber, dynamisk viskositet, duktilitet og elastisk tilbagegang af polymermodificerede bindemidler. Bindemidlerne kan desuden testes før/efter laboratoriesimuleret ældning.
• Bestemmelse af asfaltprøvers og belægningsoverfladers tekstur- med laserudstyr for at screene belægningernes potentiale for at kunne udvise forbedret støjreduktion, rullemodstand, friktion, drænegenskaber o.a.
Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

13 nye brolæggere klar til at tage fat

Bedre veje: Nyt asfaltlaboratorium trækker i arbejdstøjet

Ny Asfaltlaboratorium på Teknologisk Instiut er spækket med avanceret udstyr til prøvning af asfaltmaterialer

Overblik: Her er regeringens infrastrukturplan

Kloakdoktor får en kompagnon

Anlægsgartner kører på batterierne

Nyhedsbrev

Anlægsgartnere lokker de unge

Online Avis Arkiv

Genbruger ikke-anvendt beton i asfaltbærelag

Pigerne har styr på kloak-inspektioner

Grøn Vækst flytter til Roskilde

NCC lukker asfaltfabrik – produktionen stopper med øjeblikkelig virkning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ugens tilbud på brugt traverskran fra Stålspecialisten

Meget mindre møg

Gratis event om bæredygtigt byggeri i Aarhus!

Overvejer du service/poseskift i de kommende helligdage eller i sommerferien?

Nu kan du handle 24/7 hos Løwener

HCS overtager Hashøj Biogas

Juraen i BIM-projekter - overblik for praktikere

Kemisk hærdet glas, når der skal bruges tyndt, stærkt og hårdt glas

I dag er sidste chance for at få Early Bird-rabat til temaugen FREMTIDENS SUNDHEDSBYGGERI 2019!

Elmålerens funktionalitet og grundlæggende egenskaber

NY silikone til fødevareindustrien og i drikkevandssektoren - Silikone LP NSF P1

Proline Danmark deltager på Ejendomsmessen

Hør Lene Espersen tale om bæredygtigt byggeri på Ejendomsmessen 2019

Mød Elmodan på Bauma i München

Michael Larsen ny Sourcing Specialist hos Würth Industri Danmark

Visualiserer dit BIM-design i VR - Twinmotion seminar d. 25/4

Sfinxen fyldt med COMFORT IP og SmartHome

Mat beskyttelse af beton og natursten

Festool Business Lease tirsdag

Elma Instruments - Vandlækagesøgning med trådløst display på VVS´19

SCHMIDT Koblinger

GPS monteret på Liebherr 936

Registrering af veje og anlæg med Scan & Go system

Lys på byggepladsen stiller høje krav til dig

Færdigt arbejde i Græse Bakkeby

Send til en kollega

0.397