23948sdkhjf

Bedre veje: Nyt asfaltlaboratorium trækker i arbejdstøjet

Ny Asfaltlaboratorium på Teknologisk Instiut er spækket med avanceret udstyr til prøvning af asfaltmaterialer

For langt de fleste handler veje om fremkommelighed og dermed muligheden for effektivt at binde landsdele og byer sammen. Sådan er det også for konsulent på Teknologisk Institut, Byggeri og Anlæg, Kamilla Mercedes Kuld, men kun delvist. Hun har nemlig mange flere gode bud på, hvordan samfundet bedst muligt udnytter veje og belægninger.

Overordnet set handler det om, at en velfungerende vejinfrastruktur skaber sammenhængskraft i samfundet og bidrager til et samfund i fortsat vækst. Uden veje går samfundet i stå.

Men det handler om mere end visioner. Det handler også om konkrete tests og afprøvninger af materialer til bygning og vedligehold af veje samt belægninger på stier og torve f.eks. byrum.
Kamilla Mercedes Kuld er nemlig i fuld gang med at opbygge Teknologisk Instituts nye asfaltlaboratorium, som officielt hedder Vejsektorens Test- og Udviklingslaboratorium, til åbningen den 28. marts.
På åbningsdagen underskriver Vejdirektoratet og Teknologisk Institut en samarbejdsaftale om udvikling af vejinfrastrukturen i Danmark.

Fremtidens veje
Det nye Asfaltlaboratorium er spækket med den nyeste teknologi og avanceret udstyr til test og afprøvning af asfaltmaterialer, og Kamilla Mercedes Kuld lægger ikke skjul på, at hun er glad og stolt over det, asfaltlaboratoriet kan tilbyde den danske vejsektor:

- Vi skal fungere som hele vejsektorens test- og udviklingslaboratorium og med det avancerede udstyr kan vil vi blandt indgå i udviklingsopgaver og produktvalideringer, ligesom vi kan indgå i både nationale og internationale udviklingsprojekter, forklarer Kamilla Mercedes Kuld

Det nye asfaltlaboratorium er en del af Vejesektorens Test- og Udviklingscenter på Teknologisk Institut, Byggeri & Anlæg. Det betyder, at det nye laboratorium udover det helt nye og unikke laboratorieudstyr også har adgang til centrets øvrige specialudstyr.

Og det nye Asfaltlaboratorium skal, som uvildigt og uafhængigt laboratorium, medvirke til at sikre kvaliteten i vejsektoren.
- Laboratoriets opgave er, ud over at sikre de bedste veje her og nu, også at være med til at udvikle fremtidens vejinfrastruktur. Det skal ske i tæt samspil med branchens aktører – kommunerne, Vejdirektoratet, asfaltproducenter og- entreprenører, rådgivere og private grundejerforeninger.

Med de udfordringer der kommer i fremtiden med øgede trafikmængder og ændrede trafikmønstre, samt klimatiske ændringer med mere intense regnmængder og højere temperaturer, stilles der større og større krav til vejens holdbarhed og funktionalitet. Fremtidens veje skal derfor være både mere holdbare, driftssikre, intelligente og miljømæssigt bæredygtige. Robustheden i fremtidens veje sikres blandt andet fordi en del af udviklingen og afprøvningen kommer en tur forbi det nye Asfaltlaboratorium, fremhæver Kamilla Mercedes Kuld.

DET KAN LABORATOIET:
Det nye Asfaltlaboratorium vil blandt andet kunne udføre:
• Alle traditionelle rutinetest af asfaltmaterialer og råvarer, herunder friske som genindvundne bindemidler og tilslag, samt tests af asfaltmaterialer. Prøvningerne kan bl.a. benyttes til produktudvikling, F&U-projekter, samt prøvning efter de nye CEN-standarder. Disse, som er på vej, og som omfatter bl.a. bestemmelse af asfaltens udmattelsesegenskaber, stivhedsmodul og styrke, samt test af temperatur- og vandfølsomhed.
• Bestemmelse af bindemidlers rheologiske egenskaber, dynamisk viskositet, duktilitet og elastisk tilbagegang af polymermodificerede bindemidler. Bindemidlerne kan desuden testes før/efter laboratoriesimuleret ældning.
• Bestemmelse af asfaltprøvers og belægningsoverfladers tekstur- med laserudstyr for at screene belægningernes potentiale for at kunne udvise forbedret støjreduktion, rullemodstand, friktion, drænegenskaber o.a.
Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Rosenkrantz-Theil: Dansk Byggeri sminker lærlingetal

Butikker må ikke takke nej til kontanter

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ara-el anbefaler distributions bokse til nødbelysning

19 skruefundamenter til 150 m2 Sommerhus på Romsøvej i Asnæs

Kursus om CLT-byggeri

5 ting du skal vide om CPR (byggevareforordningen)

Kabelslået grommet

Leder du efter et internationalt første job ?

Ringspann® præcision

”Vælg bæredygtigt” når der skal bygges eller renoveres

Mobil aircondition med WIFI og naturligt kølemiddel

VVS-Grossist tager stort socialt ansvar

Pettinaroli - måske det bredeste vvs-sortiment på markedet

Ara-el præsenterer ATyS S

40 fods støjdæmpet container med opsamlingskar

VVS-grossist investerer i fremtidig arbejdskraft

Grindex løsninger til industrien

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Riwal ekspanderer i Europa

Optimér din viden om transformerstationer (10/0,4 kV)

ATyS d M fra Socomec

Michael Mottlau ny advisor hos V2C

Yderligere skærpelse af 10kg reglen i 2020?

Står du og mangler en surring?

Portalkraner til håndtering og transport

Bekymret for vandkvaliteten? Udskift bekymringen med en kølig, ren og smagf...

Dekorationssten.

Send til en kollega

0.204