23948sdkhjf

Bedre veje: Nyt asfaltlaboratorium trækker i arbejdstøjet

Ny Asfaltlaboratorium på Teknologisk Instiut er spækket med avanceret udstyr til prøvning af asfaltmaterialer

For langt de fleste handler veje om fremkommelighed og dermed muligheden for effektivt at binde landsdele og byer sammen. Sådan er det også for konsulent på Teknologisk Institut, Byggeri og Anlæg, Kamilla Mercedes Kuld, men kun delvist. Hun har nemlig mange flere gode bud på, hvordan samfundet bedst muligt udnytter veje og belægninger.

Overordnet set handler det om, at en velfungerende vejinfrastruktur skaber sammenhængskraft i samfundet og bidrager til et samfund i fortsat vækst. Uden veje går samfundet i stå.

Men det handler om mere end visioner. Det handler også om konkrete tests og afprøvninger af materialer til bygning og vedligehold af veje samt belægninger på stier og torve f.eks. byrum.
Kamilla Mercedes Kuld er nemlig i fuld gang med at opbygge Teknologisk Instituts nye asfaltlaboratorium, som officielt hedder Vejsektorens Test- og Udviklingslaboratorium, til åbningen den 28. marts.
På åbningsdagen underskriver Vejdirektoratet og Teknologisk Institut en samarbejdsaftale om udvikling af vejinfrastrukturen i Danmark.

Fremtidens veje
Det nye Asfaltlaboratorium er spækket med den nyeste teknologi og avanceret udstyr til test og afprøvning af asfaltmaterialer, og Kamilla Mercedes Kuld lægger ikke skjul på, at hun er glad og stolt over det, asfaltlaboratoriet kan tilbyde den danske vejsektor:

- Vi skal fungere som hele vejsektorens test- og udviklingslaboratorium og med det avancerede udstyr kan vil vi blandt indgå i udviklingsopgaver og produktvalideringer, ligesom vi kan indgå i både nationale og internationale udviklingsprojekter, forklarer Kamilla Mercedes Kuld

Det nye asfaltlaboratorium er en del af Vejesektorens Test- og Udviklingscenter på Teknologisk Institut, Byggeri & Anlæg. Det betyder, at det nye laboratorium udover det helt nye og unikke laboratorieudstyr også har adgang til centrets øvrige specialudstyr.

Og det nye Asfaltlaboratorium skal, som uvildigt og uafhængigt laboratorium, medvirke til at sikre kvaliteten i vejsektoren.
- Laboratoriets opgave er, ud over at sikre de bedste veje her og nu, også at være med til at udvikle fremtidens vejinfrastruktur. Det skal ske i tæt samspil med branchens aktører – kommunerne, Vejdirektoratet, asfaltproducenter og- entreprenører, rådgivere og private grundejerforeninger.

Med de udfordringer der kommer i fremtiden med øgede trafikmængder og ændrede trafikmønstre, samt klimatiske ændringer med mere intense regnmængder og højere temperaturer, stilles der større og større krav til vejens holdbarhed og funktionalitet. Fremtidens veje skal derfor være både mere holdbare, driftssikre, intelligente og miljømæssigt bæredygtige. Robustheden i fremtidens veje sikres blandt andet fordi en del af udviklingen og afprøvningen kommer en tur forbi det nye Asfaltlaboratorium, fremhæver Kamilla Mercedes Kuld.

DET KAN LABORATOIET:
Det nye Asfaltlaboratorium vil blandt andet kunne udføre:
• Alle traditionelle rutinetest af asfaltmaterialer og råvarer, herunder friske som genindvundne bindemidler og tilslag, samt tests af asfaltmaterialer. Prøvningerne kan bl.a. benyttes til produktudvikling, F&U-projekter, samt prøvning efter de nye CEN-standarder. Disse, som er på vej, og som omfatter bl.a. bestemmelse af asfaltens udmattelsesegenskaber, stivhedsmodul og styrke, samt test af temperatur- og vandfølsomhed.
• Bestemmelse af bindemidlers rheologiske egenskaber, dynamisk viskositet, duktilitet og elastisk tilbagegang af polymermodificerede bindemidler. Bindemidlerne kan desuden testes før/efter laboratoriesimuleret ældning.
• Bestemmelse af asfaltprøvers og belægningsoverfladers tekstur- med laserudstyr for at screene belægningernes potentiale for at kunne udvise forbedret støjreduktion, rullemodstand, friktion, drænegenskaber o.a.
Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

13 nye brolæggere klar til at tage fat

Bedre veje: Nyt asfaltlaboratorium trækker i arbejdstøjet

Ny Asfaltlaboratorium på Teknologisk Instiut er spækket med avanceret udstyr til prøvning af asfaltmaterialer

Overblik: Her er regeringens infrastrukturplan

Anlægsgartner kører på batterierne

Kloakdoktor får en kompagnon

Nyhedsbrev

Anlægsgartnere lokker de unge

Online Avis Arkiv

Genbruger ikke-anvendt beton i asfaltbærelag

Pigerne har styr på kloak-inspektioner

Grøn Vækst flytter til Roskilde

NCC lukker asfaltfabrik – produktionen stopper med øjeblikkelig virkning

Specialist: Sort vej-guld kan genbruges endnu bedre

Nu kan der blandes op til 30 pct. gammelt slidlag i nyt binde- og slidlag, viser forskningsprojekt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dansk Halbyggeri indvier teknikbygning med Danmarks største grundvandsanlæg

Nyt produkt: Stor Line Vac i rustfrit stål til fødevare, farmaceutika og kemikalier

Mat beskyttelse af beton og natursten

Draka lancerer nyt Cat.6 U/UTP parsnoet kobber datakabel

Klimaanlæg for tandlæge - og lægeklinikker

Hvide facader med solceller

Elma Instruments – Lækagesøgning på trykluft m.m. på VVS´19

Sparer 4000 timers kørsel på et år

Psykiatrisk hospital i Skejby

Med ZIPZAP undertag glider fer og not bare sammen hver gang

Ara-el præsentere ATyS S

Adm. direktør Christian B. Lund, Nørresundby, fylder 60 år den 20. marts 2019.

Effektiv afrensning af facader

Stjernestøv over EOT: Astronaut Andreas Mogensen på plads som speaker

Danmarkspremiere - Rundsavens afløser version 2.0

Building Green Aarhus får fornemt besøg af prisvindende svensk arkitekt

Load test af offshore kranbjælke

Stigende salg af diamantværktøj

Brush-up i projektering og udførelse af elektriske installationer

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

Lær Fibox A/S lidt bedre at kende i denne profil video

Nomo - En del til den rigtige løsning! - Alt i lejer

Lindbjergskolen, Hammerum

Elementmontage

Kun adressen er ny

Send til en kollega

0.199