23948sdkhjf

Bedre veje: Nyt asfaltlaboratorium trækker i arbejdstøjet

Ny Asfaltlaboratorium på Teknologisk Instiut er spækket med avanceret udstyr til prøvning af asfaltmaterialer

For langt de fleste handler veje om fremkommelighed og dermed muligheden for effektivt at binde landsdele og byer sammen. Sådan er det også for konsulent på Teknologisk Institut, Byggeri og Anlæg, Kamilla Mercedes Kuld, men kun delvist. Hun har nemlig mange flere gode bud på, hvordan samfundet bedst muligt udnytter veje og belægninger.

Overordnet set handler det om, at en velfungerende vejinfrastruktur skaber sammenhængskraft i samfundet og bidrager til et samfund i fortsat vækst. Uden veje går samfundet i stå.

Men det handler om mere end visioner. Det handler også om konkrete tests og afprøvninger af materialer til bygning og vedligehold af veje samt belægninger på stier og torve f.eks. byrum.
Kamilla Mercedes Kuld er nemlig i fuld gang med at opbygge Teknologisk Instituts nye asfaltlaboratorium, som officielt hedder Vejsektorens Test- og Udviklingslaboratorium, til åbningen den 28. marts.
På åbningsdagen underskriver Vejdirektoratet og Teknologisk Institut en samarbejdsaftale om udvikling af vejinfrastrukturen i Danmark.

Fremtidens veje
Det nye Asfaltlaboratorium er spækket med den nyeste teknologi og avanceret udstyr til test og afprøvning af asfaltmaterialer, og Kamilla Mercedes Kuld lægger ikke skjul på, at hun er glad og stolt over det, asfaltlaboratoriet kan tilbyde den danske vejsektor:

- Vi skal fungere som hele vejsektorens test- og udviklingslaboratorium og med det avancerede udstyr kan vil vi blandt indgå i udviklingsopgaver og produktvalideringer, ligesom vi kan indgå i både nationale og internationale udviklingsprojekter, forklarer Kamilla Mercedes Kuld

Det nye asfaltlaboratorium er en del af Vejesektorens Test- og Udviklingscenter på Teknologisk Institut, Byggeri & Anlæg. Det betyder, at det nye laboratorium udover det helt nye og unikke laboratorieudstyr også har adgang til centrets øvrige specialudstyr.

Og det nye Asfaltlaboratorium skal, som uvildigt og uafhængigt laboratorium, medvirke til at sikre kvaliteten i vejsektoren.
- Laboratoriets opgave er, ud over at sikre de bedste veje her og nu, også at være med til at udvikle fremtidens vejinfrastruktur. Det skal ske i tæt samspil med branchens aktører – kommunerne, Vejdirektoratet, asfaltproducenter og- entreprenører, rådgivere og private grundejerforeninger.

Med de udfordringer der kommer i fremtiden med øgede trafikmængder og ændrede trafikmønstre, samt klimatiske ændringer med mere intense regnmængder og højere temperaturer, stilles der større og større krav til vejens holdbarhed og funktionalitet. Fremtidens veje skal derfor være både mere holdbare, driftssikre, intelligente og miljømæssigt bæredygtige. Robustheden i fremtidens veje sikres blandt andet fordi en del af udviklingen og afprøvningen kommer en tur forbi det nye Asfaltlaboratorium, fremhæver Kamilla Mercedes Kuld.

DET KAN LABORATOIET:
Det nye Asfaltlaboratorium vil blandt andet kunne udføre:
• Alle traditionelle rutinetest af asfaltmaterialer og råvarer, herunder friske som genindvundne bindemidler og tilslag, samt tests af asfaltmaterialer. Prøvningerne kan bl.a. benyttes til produktudvikling, F&U-projekter, samt prøvning efter de nye CEN-standarder. Disse, som er på vej, og som omfatter bl.a. bestemmelse af asfaltens udmattelsesegenskaber, stivhedsmodul og styrke, samt test af temperatur- og vandfølsomhed.
• Bestemmelse af bindemidlers rheologiske egenskaber, dynamisk viskositet, duktilitet og elastisk tilbagegang af polymermodificerede bindemidler. Bindemidlerne kan desuden testes før/efter laboratoriesimuleret ældning.
• Bestemmelse af asfaltprøvers og belægningsoverfladers tekstur- med laserudstyr for at screene belægningernes potentiale for at kunne udvise forbedret støjreduktion, rullemodstand, friktion, drænegenskaber o.a.
Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
1

Vejsektoren får sin helt egen specialmesse

Blev stoppet af politiet på vej hjem med en ny maskine

Så er der gang i Femern-byggeri på dansk side

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Her får ilden ikke lov til at spille med musklerne

Rent indgangsparti til Vejle Tekniske Gymnasium

GROHE præsenterer sanitetskeramikserien – Bau – Alsidighed til det moderne liv

IP+ fra Pettinaroli - Slip for indkodningen af COMFORT IP gulvvarme

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Hedema laver fuglebur for People’s Press

Kom til åbent hus hos Platz Karrosseri / SAWO i Haderslev

Ara-el anbefaler Spex enpolet power connector

Sangberg på Build in Wood

Tre nye kollegaer hos SSI SCHÄFER

Markedsføring på sociale medier giver nye leads

Inger Støjberg på besøg hos Give Elementfabrik

Komfortkøling - køling til kontoret

Dæk til gaffeltruck fra CJ Truckservice ApS

OrCam MyReader 2.0 Læsekamera - til alle med læsevanskeligheder.

Graco XP70 2-K anlæg fås hos G.A. Hansen

Ny kapsling/elskab? Stål eller Polycarbonat? Hvad bør du vælge?

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

Temadag om Nyt Fællesregulativ

Svanemærket byggeri

Tak for den store interesse på VVS'19

HSHansen lander kontrakt på 60m højt hus

Har I det godt?

Arbejdslivet er for langt til dårlig akustik!

Send til en kollega

1.201