23948sdkhjf

Håndværkere må kun køre i grønne biler i København. Se liste over elbiler på gule plader

Københavns Kommune forstærker nu sin grønne indsats for at nedbringe CO2-udledningen i byen. Hvis man fremover vil levere varer og tjenesteydelser til kommunen, kan man møde krav om, at det sker i miljøvenlige biler

Læs også: Ældre erhvervsbiler smides ud af byerne

Københavns Kommune indkøber hvert år varer og tjenesteydelser for 12,9 milliarder kroner hos 18.487 leverandører. Som stor kunde kan kommunen være med til at fremskynde omstillingen til grønne køretøjer, så byen får bedre luftkvalitet. Derfor indfører kommunen nu krav om grønne køretøjer hos sine leverandører.

- At sikre ren luft i København er en af mine allervigtigste opgaver som overborgmester. Vi skal skrue på alle knapper, som forbedrer luftkvaliteten. Derfor sender vi nu et stærkt signal til vores leverandører: Vi vil fremover vælge dem, som kører miljøvenligt, siger overborgmester Frank Jensen (S).

Tiltaget vil give en besparelse på cirka 1000 tons CO2 allerede i 2021, alene sparet på leverancer til kommunen. Men kravene vil også betyde, at varer og tjenesteydelser leveret til andre kunder i byen vil blive leveret ’grønt’, da kommunens leverandører jo også kører ud til andre kunder. På den måde vil kommunens krav medvirke til at igangsætte en større omstilling i vare- og servicekørslen i byen.

- Det vil være med til at skubbe den grønne omstilling fremad og give københavnere renere luft, mener overborgmesteren.

Har skelet til Sverige

Københavns Kommune har skelet til Stockholm, som stiller fleksible krav til leverandører om grøn transport, uden at det har gjort varerne dyrere for kommunen. De nye miljøkrav i Københavns Kommune vil derfor tage udgangspunkt i leverandørernes opgave og størrelse, de teknologiske muligheder for grøn omstilling og den type køretøjer, som leverandører kan anvende til opgaven.

Læs også: MAN styrker varebilsafdeling

Det betyder, at miljøkravene først vil blive stillet til virksomheder med små køretøjer under 3,5 ton, såsom elektrikere, vinduespudsere og låsesmede, der kører i almindelige biler eller små varevogne. Her er teknologien nemlig allerede tilstede i form af el-, brint- eller plug-in-hybrid-biler.

De nye krav vil allerede blive taget i brug fra 1.august 2019, hvor der skal udbydes nye kontrakter for netop låsesmede og elektrikere. Senere vil kravene blive bredt ud til kommunens øvrige leverandører i takt med nye udbud og den teknologiske udvikling af miljøvenlige varebiler og lastbiler.

Ventes vedtaget 28. marts

Grøn leverandørkørsel er et led i overborgmesterens plan for renere luft i København, som blev vedtaget af en enig Borgerrepræsentation under forhandlingerne om Budget19. De nye krav ventes vedtaget af Borgerrepræsentationen den 28. marts.

Giver store virksomheder en fordel

SMV Danmark, der repræsenterer de små og mellemstore virksomheder, mener, at kravet vil være svært at leve op til for mange af de mindre virksomheder.

- Elbiler er stadig cirka dobbelt så dyre, så det kan blive svært at få råd til at lave den udskiftning, siger Jakob Brandt, vicedirektør i SMV Danmark, til dr.dk og uddyber:

- De store virksomheder som for eksempel ISS vil måske kunne nøjes med at skifte ti procent af deres biler ud, hvor den lille virksomhed, der kun har en eller to biler, vil skulle skifte 100 procent ud. Og så bliver det dyrere for de små.

Derfor vil kravet give de store virksomheder en fordel i at byde på kommunens opgaver, mener han. Men det er Frank Jensen ikke enig i.

- Vi ser flere og flere miljøvenlige biler og små varevogne, og for en leverandør, som leverer til en kommune, der køber ind for over seks milliarder om året, så er det at omstille en af sine biler til at køre på el jo ikke en uoverkommelig opgave, siger overborgmesteren. Vi har overhovedet ikke noget ønske om at bringe små virksomheder et sted hen, hvor de ikke kan overleve, men vi er også nødt til at skrue på alle de knapper, vi kan, siger overborgmesteren.

17 ELBILER PÅ GULE PLADER

Audi

  • e-tron* – stor SUV, der snart går til salg
  • Q4 e-tron* – mellemstor SUV, foreløbig som koncept

 Iveco

  • Daily – stor kassevogn, på markedet siden 2014

 MAN

  • e-TGE – stor kassevogn, netop lanceret

 Mercedes

  • EQC* – stor SUV, DK-premiere til sommer

 Nissan

  • e-NV200 40 kWh – mellem kassevogn på markedet

 Peugeot

  • Boxer EV, kassevogn tidligst i DK 2021
  • Ny e-Expert Van* i 2. halvår 2020
  • Ny e-Partner Van* i 2021-2022
  • Ny e-Boxer 2023 – 2025

 Renault

  • Kangoo Z.E. – lille varebil, på markedet
  • Master Z.E. – stor varebil, på markedet

 Tesla

  • Model X* – stor SUV, på markedet
  • Model Y* – mindre SUV, på vej

 Volkswagen

  • e-Crafter – stor varebil, på markedet
  • ID. Buzz Bus – lille bus, tidligst 2020
  • ID. Buzz Cargo – lille varebil, tidligst 2020

*) Mulig som Van

Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

De får Snedkerprisen 2019

Fast pris på renovering af badeværelser

Badmodul A/S klar med koncept til boligselskaber og andre ejendomsbesiddere

Nyt fra byggecentrene
Ny direktør hos Stark i Lemvig

Varebiler
Ny VW Transporter til efteråret

Duo starter nyt firma for totalentrepriser

Nordjysk bambus-leverance til landets nye pandahus

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Havkajak-instruktør skal gøre byggeriet mere digitalt

Eksperter: Selskaber udnytter regel til at få gratis byggekredit

Gamle håndværksfag kommer i spil på Fyn

Debat: Er træ det nye sort?

Forsinkelse: Entreprenør fandt skjult kælder og højspændingskabel da han gik i jorden

SE SJOV VIDEO. Sådan er reglerne i skurvognen

Betonfabrik: 10.000 kroner i bonus til alle ansatte

Hun er ny direktør for betonelement-koncern

Vinduesmontering med lift i første sals højde

Skrotter dieseldrevne skraldebiler og går over til el

Jorton med årtiets resultat

Rekord: Husbygger sprænger rammerne

Forventer ikke en gentagelse af et ” ekstraordinært godt” regnskabsår

Ugens konkurser - uge 15

Herlev-firma vinder milliardkontrakt ved Rigspolitiet

Sollecellelader til robotplæneklipperen

Så er jagten gået ind

Udlængsel: Danske håndværkere tager til Australien

Analyse: Venter op til 141 dage på en byggetilladelse

Gulpladebiler er også til private formål

Livstruende sygdom i dårlige kloakker

Metrobyggeri misser deadline: Cityring kan blive forsinket

MesterTips
Skal svendene have løn den 1. maj?

Blitz-blitz: Politiet har fanget knap 8.000 fartsyndere på en uge

Portræt: Fødselar blev en del af topledelsen i stor koncern

Knækket træsøjle udløste livsfarlig ulykke

Lego-familie skyder trecifret millionbeløb i metalvirksomhed

Feriekørsel i firmabilen: Sådan får du skattefordel

Fyld ordrebogen: Her er der nye byggeopgaver på vej

Ugens konkurser - uge 14

Medie opfordrer bestyrelsesformand til at trække sig efter kartelsag

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Al graffiti fjernet fra Bryggebroen

Ren facade driblet i mål

Vidste du, at man kan se hele vores katalog online?

Nul Kraftanstrengelse. Fuld styrke.

God Påske

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Ny svingkran efter påske?

Oplev Veras Van(d)vittige Villa på VVS-messen 2019

Elteknik for administrative medarbejdere

Løft af LIR (Local Instrument Room) container

Key Account Manager, der brænder for løsningssalg, søges til gazelle virksomhed

Rødalger fuldstændigt fjernet fra hovedkontor

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Kraftfulde Pin formede mikro batterier til selv de mindste mobile enheder

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Transport af pavilloner

Kan shuttlesystemer optimere dit lager?

Konsax på Færøerne

AIRHEAT udvider samarbejdet med VTS

Filterteknik A/S er blevet AAA-ratet

Kabelsøgning og kabelfejllokalisering med kabelsøger

Skift til LPG halverede energiforbruget hos HMK Bilcon

EOT Electronics of Tomorrow

Skal du beskytte dine ledninger?

Nyt medlem: JobTeam

Send til en kollega

0.179