23948sdkhjf

Fik stress: Tømrermester fandt de bløde værdier og blev en bedre leder

Tømrermester og entrepriseleder gik ned med stress og var væk fra jobbet i otte måneder. Nu er han kommet stærkt tilbage
De fleste ejerledere og beslutningstagere står ofte med udfordringer, der ikke altid har en umiddelbar løsning. Og hvor går man hen, når behovet for beslutninger tårner sig op og man løber tør for tid i kalenderen?
- Nogle arbejder mere og mere, og andre tyr til assistance enten fra netværket eller eksternt.

Det er ikke mange i mit netværk, der har en høj lederuddannelse. Jeg er tømrersvend, dét er den eneste uddannelse, jeg har. Men nogen skal bryde isen, og man er ikke for gammel til at gå i gang med at blive dygtigere til at være leder, fortæller 36-årige Thomas Frost Nielsen.

Med afsæt i sin uddannelse som tømrer avancerede han til entrepriseleder i Store-Hedebyg Entreprise A/S, der med ca. 50 medarbejdere og en omsætning på tæt ved 100 mio. er en af de mellemstore tømrerfirmaer og entreprenører i bygge- og anlægsbranchen. Adm. direktør og hovedaktionær Per Lauridsen værdsatte Thomas, der klart skilte sig ud med et gå-på-mod, der var langt over gennemsnittet.

- Thomas var her og der og alle vegne med et øje på hver finger. Jeg kunne se, han havde et potentiale for at drive det vidt, og det var helt naturligt, at Thomas som led i sin karriere i virksomheden blev medejer, fortæller Per Lauridsen, der som en klar ledelsesfilosofi har fokus på det hele menneske og at alting ikke må gå op i arbejde.

Gik ned med stress
Men det gjorde det for Thomas, der måtte erkende, at et liv som familiefar med små børn var svært at kombinere med et krævende lederjob. En dag meldte stressen sig, og Thomas måtte kaste håndklædet i ringen og sygemelde sig. Virksomhedens sundhedsforsikring blev aktiveret, og Thomas fik professionel hjælp til at finde hoved og hale i sit liv og sine prioriteringer.

- Jeg måtte i gang med at foretage nogle vigtige valg. For jeg ville både beholde familien og det spændende job. Det var ikke til diskussion. Men jeg måtte erkende, at døgnet ikke havde timer nok, så længe jeg arbejde på den måde, som jeg gjorde. Derfor måtte jeg finde en løsning, der kunne holde på den lange bane. Det kunne jeg slet ikke i starten, men med bistand udefra, fik jeg under min otte måneder lange sygemelding bearbejdet en masse ting, der lå og rumlede, fortæller Thomas Frost Nielsen.

Tilbud om lederuddannelse
Da han meldte sig klar til at genoptage arbejdet, fik han på arbejdsfronten tilbudt en lederuddannelse gennem erhvervscoach Anne Chabert, der har specialiseret sig i at arbejde med sparring og udvikling af ledere i små og mellemstore ejerledede virksomheder. Hendes koncept er at arbejde med træningen ude i virksomhederne, hvor hverdagen banker på og hvor et kursus ikke ender i et ringbind på en reol, hvor det samler støv.

- En virksomhed med stærke og kompetente ledere skaber ikke kun vækst og fremgang. Gode ledere er også med til at tiltrække og fastholde de rigtige medarbejdere i virksomheden, og derfor er god ledelse en af de vigtigste nøgler til succes, der limer hele organisationen sammen, fortæller Anne Chabert.

Skal jeg så gå i kjole?
Hun startede med at afdække Thomas’ profil som menneske og opfordrede ham blandt andet til at arbejde med de mere bløde værdier.
- Jeg spurgte Anne, om jeg så skulle til at gå i kjole, smiler Thomas og tænker tilbage på de første udviklingssamtaler.
Han så ganske enkelt ikke formålet med at have øje for de bløde værdier. Men i takt med, at han lærte at anvende dem mere bevidst i sin ledelsesform, gav det efterhånden mening.

- Thomas har en jernvilje som få. Han ville bare lykkes med at komme i mål, selvom det var slidsomt. Og når en mand som Thomas kan se, at de bløde værdier bliver omsat til hård business, er det lettere for ham at se meningen med at udvikle dén del af sin lederprofil, fortæller Anne Chabert, der er dybt imponeret over den resultatorienterede tilgang, hun oplevede i samarbejdet.

En anden måde at lede på
Gennem det halve års forløb sammen med Anne Chabert gik Thomas fra at være en overbebyrdet opgavekoordinator til at være leder, som folk vil følge. Han har lært at styre sit temperament og at anvende sin energi konstruktivt.
- Hvis entrepriselederens telefon ringer konstant, er opgaven ikke sat ordentligt i gang ude på byggepladsen, fortæller Anne Chabert, der under interviewet glæder sig over, at Thomas’ telefon ikke ringer en eneste gang.
Hun understreger, at tid og travlhed er øverst på risk management-listen og bør tages alvorligt.

- Dygtige ledere er et must i dag. Derfor skal talenter og ledere dyrke og vedligeholde deres lederkompetencer. For god ledelse tiltrækker de bedste medarbejdere, som virksomhederne er afhængige af, understreger Anne Chabert, der oplever, at når lederne er klar til at ville dygtiggøre sig, så finder de tiden.

Kræver rummelighed at lede andre
- Jeg har taget lederuddannelsen som en del af min værktøjskasse. Man skal være et rummeligt menneske for at kunne lede andre. Det er her den reelle udfordring ligger for en utålmodig sjæl som mig, erkender Thomas Frost Nielsen, som i dag efter at have taget lederuddannelsen processer mellem 25-50 procent flere sager og kan gøre det på en otte timers arbejdsdag.
Der er kommet en mere sund ”work/life-balance” i Thomas Frost Nielsens liv, og i Store-Hedebyg har adm. direktør Per Lauridsen kvitteret for forvandlingen ved at inddrage ham endnu mere i udviklingen af virksomheden.
- Thomas er kommet stærkere ud på den anden side af stressen og uddannelsesforløbet har gjort ham til en bedre leder og et mere afbalanceret menneske. For hver dag vokser han. Vi arbejder eksempelvis med nye projekter med køb af grunde og projektudvikling, og her er Thomas med som en naturlig del af hans udvikling, siger Per Lauridsen og fortsætter:

- Hvis vi får en ny, ung knægt, der har potentiale, så skal han igennem samme forløb som Thomas. Vi får mange tilbud om lederkurser, men jeg kan godt lide Anne Chaberts koncept med, at forløbet foregår i virksomheden, og her har vi tydeligt kunnet se både de menneskelige og de forretningsmæssige resultater, understreger Per Lauridsen.

5 gode råd om lederuddannelse
1. Uddannelsen altid være en kombination af erfaringer, ny viden, træning, refleksion og evaluering
2. Bør foregå på arbejdspladsen i hverdagen – for træning skal foregå i virkeligheden
3. Skal altid tage udgangspunk i det enkelte individ – ikke i en gruppe i et kursuslokale
4. Skabe ny adfærd i hverdagen. Det er ikke nok at blive klogere - vi vil se nye handlekompetencer
5. Være en god investering og tjene sig hjem, inden den er afsluttet. Mål til implementering undervejs i uddannelsen skal defineres fra start
Kilde: Anne Chabert, Chabert & Partnere


Fakta om Store-Hedebyg Entreprise A/S
Store-Hedebyg Entreprise blev grundlagt i 1970 som et traditionelt tømrerfirma. I midten af 1980erne kom Per Lauridsen ind i virksomheden, der i dag beskæftiger tæt ved 50 medarbejdere og omsætter for ca. 100 mio. DKK med en bruttofortjeneste på ca. 10 mio.
Et tæt netværk af smede, elektrikere, VVS-folk, fugefirmaer, malere og murer m.fl. gør det muligt at levere samlede entrepriser til tiden og i høj kvalitet. I dag udfører virksomheden derfor overvejende større opgaver som fagentreprise eller hovedentreprise med ansvar for hele processen fra planlægning til aflevering.
Ejerkredsen består af adm. direktør Per Lauridsen 70%, Ole Lund 15% og Thomas Frost Nielsen 15%
Kunderne er både private og offentlige virksomheder samt boligselskaber, hvor Store-Hedebyg leverer direkte til bygherren. Blandt kunderne er Danske Bank, Novo Nordisk, LEO Pharma, børnehaver og Københavns ZOO. I kundekredsen er også større entreprenørvirksomheder, hvor SHE løser fagentrepriser i underleverance.


SPARRING OG LEDERTRÆNING
Gennem sparring og ledertræning hjælper Chabert & Partnere ejerledere og ansatte ledere til at tage beslutninger. Træningen foregår altid ude i virksomheden og et forløb varer typisk 5-6 måneder.
Virksomheden leverer specialudviklet lederuddannelse, ledersparring samt underviser i persontyper efter Myers-Briggs Type Indikator. Herudover deltager Anne Chabert i bestyrelsesarbejde og er medlem af advisory board i flere virksomheder.


Artiklen er en del af temaet MesterTips.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095