23948sdkhjf

Nu vil DAF med på byggepladsen

DAF Trucks udvider nu sit produktprogram til at omfatte en række nye køretøjskonfigurationer, herunder en 8x4 ”tridem” med tandembogie og tvangsstyret bogieaksel.

Den hollandske lastbilproducent introducerer også en 10 ton foraksel, som de selv har udviklet og produceret, samt en helt ny 7,5 ton medløbende aksel. De nye produkter er en del af DAF's planer om at udvide sit produktprogram inden for forvognssegmentet – især med entreprenørvognmænd i tankerne.

- 2018 var et historisk år for DAF, siger Richard Zink, direktør for salg og markedsføring og direktionsmedlem hos DAF Trucks.

- Vi sluttede året som Europas næststørste lastbilmærke med en markedsandel på 16,6% i det tunge segment. Vi var førende på markedet i ikke færre end syv lande, producerede et rekordstort antal lastbiler på 67.000 og blev igen det største importmærke i Tyskland.

Virksomheden har planer om yderligere vækst.

- Derfor vil vi også være endnu mere fremtrædende inden for forvognssegmentet og inden for entreprenørmaskiner. Dette er et segment med stort vækstpotentiale for DAF, fortsætter Zink.

Nye aksler
DAF har udviklet og produceret sine egne aksler siden 1958. Blandt nyhederne er en 10 ton foraksel til CF og XF. Dette er af særlig interesse for anvendelser inden for bygge- og anlægssegmentet, hvor lastbilens forende er tungt belastet – f.eks. når en lastekran er placeret umiddelbart bag førerhuset.

DAF introducerer også en helt ny 7,5 ton bogieaksel med enkeltmontering. Den statiske lasteevne er øget med ikke mindre end 25% til 26 ton – en vigtig forudsætning, hvis lasten kortvarigt hviler på bogien under læsning og aflæsning.  Inden for entreprenørkørsel er den nye 7,5 ton bogieaksel ideel til brug på forvogne, som udfører mindre tungt arbejde, f.eks. containerleveringssystemer og transport af byggematerialer, hvor lastbilen er udstyret med en kran bagpå.

Til 6x4 og 8x4 CF og XF-lastbiler, der ofte bruges i ujævnt terræn, eller som kræver ekstra trækkraft, kommer et udvalg af dobbeltdrevne tandemaksler.                                                                               

Udvidet chassisprogram
Ud over en ny række aksler føjer DAF også flere nye akselkonfigurationer til produktprogrammet.

Et nyt produkt i det i forvejen omfattende program af 4-akslede lastbiler med enkelt- og dobbeltdrev er FAW, som også vil kunne fås fra fabrikken senere på året. Dette er en 4-akslet CF eller XF forvogn med tridemaksel bestående af SR1360T tandembogie med enkeltreduktion eller HR1670T tandembogie med navreduktion samt en tvangsstyret bogieaksel.

DAF tilbyder også, i samarbejde med det hollandske firma Estepe, en 10x4 CF tiplastbil til tungt arbejde med to 10 ton foraksler, en hydraulisk styret 10 ton pusheraksel, som også kan løftes, og HR1670T tandembogie med navreduktion og luftaffjedring.

XF FTM: 8x4 trækker med tridemaksel
Denne trækker til tung transport er baseret på den seneste generation af XF og er endnu ikke blevet afsløret for den internationale erhvervspresse. Denne FTM er en 8x4 trækker med SR1360T eller HR1670T tandembogie og tvangsstyret pusheraksel, som tilsammen udgør en tridemaksel. XF er ideel til specialtransportopgaver, hvor den samlede vogntogsvægt kan komme helt op på 120 ton. Brugen af én foraksel og tre bagaksler betyder, at akselbelastningen kan udnyttes fuldt ud uden at overskride den tilladte akselbelastning.

Den nye XF FAX er en 8x2 forvogn med to styrede foraksler (8 eller 9 ton) og en styret medløbende bagaksel (7,5 ton) bag den drevne aksel. Ligesom med den sammenlignelige CF garanterer XF FAX totalvægte på op til 37 ton. Den styrede medløbende bagaksel sikrer maksimal manøvredygtighed, hvilket er ideelt i forbindelse med distribution af byggematerialer, og hvor eksempelvis en tung lastekran er monteret bag førerhuset.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125