23948sdkhjf

Cityringen forsinket: Metrolinje åbner i september

Den nye metrolinje i København åbner først til efteråret, fordi entreprenørerne ikke har overholdt deadline

Metroselskabet meddeler, at Cityringen i København bliver to måneder forsinket og først ventes at åbne i slutningen af september.

Det skyldes, at entreprenøren på byggeriet, Copenhagen Metro Team (CMT), ikke har overholdt en aftalt deadline i marts.

Derfor udestår der fortsat en del testkørsler, før sikkerhedsgodkendelsen kan komme i hus.

- Selv om det i det store billede er mindre ting, der mangler, har det desværre vist sig at være for meget til, at det er realistisk at indhente det forsinkede arbejde.

- Derfor er vi nødt til at rykke åbningen af Cityringen til slutningen af september, siger Metroselskabets administrerende direktør, Henrik Plougmann Olsen, i en pressemeddelelse.

Han understreger dog, at en åbning i september forudsætter, at den reviderede tidsplan holder. Metroselskabet forventer at kunne melde en endelig åbningsdato ud i juni.

Cityringen skulle oprindelig være åbnet i december sidste år, men i 2014 udsatte man den planlagte åbning med syv måneder.

De seneste forsinkelse betyder, at den samlede regning for Cityringen stiger med 165 millioner kroner. Metroselskabet vil dog forsøge at få ekstraomkostningerne dækket af CMT.

Cityringen supplerer de nuværende to linjer og forventes at få antallet af årlige rejser med Metroen til at fordobles.

Senere er det planen at udvide Metro-netværket med afstikkere til Nordhavn og Sydhavn, hvor der de seneste år er bygget mange tusinde nye boliger.

Byggeriet af Cityringen er det største danske anlægsprojekt i 400 år

* Cityringen skulle oprindeligt være åbnet i december sidste år. Men siden udsatte man den planlagte åbning med syv måneder.

* Den seneste forsinkelse betyder, at den samlede regning for Cityringen stiger med 165 millioner kroner.

* Metroselskabet vil forsøge at få de ekstra omkostninger dækket af entreprenørselskabet Copenhagen Metro Team.

* Opførelse af Cityringen begyndte i 2011.

* Cityringen vil med 17 nye stationer forbinde København H, Indre By, Østerbro, Nørrebro, Vesterbro og Frederiksberg med hinanden.

* Den nye forbindelse er dannet af cirka 15,5 kilometer tunnel, som er gravet af en 100 ton tung gravemaskine, der på en god dag graver 30 meter tunnel.

* Under udgravningen af stationer og tunnel stod Københavns Museum i 2008-11 for det største arkæologiske graveprojekt i hovedstadens historie. Arkæologerne kunne her slå fast, at København er ældre, end man havde troet hidtil.

* De mange stationsbyggerier foregik mange steder om aftenen og natten i tæt beboede områder. Det medførte en overflod af klager om støjgener fra byggeriets naboer.

* Metrobyggeriet stopper ikke med Cityringen. Den bliver suppleret af Nordhavnslinjen og Sydhavnslinjen.

Kilder: Ritzau, Metroselskabet

/ritzau/

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093