23948sdkhjf

Elselskaber advarer: Elnettet er slet ikke klar til en sværm af elbiler

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

I maj blev der solgt 422 elbiler i Danmark. Sidste år blev der i samme måned solgt 76 elbiler. Så selv om de grønne biler stadig kun udgør få procent af hele bilsalget, slår elselskaberne nu alarm:

Læs også: Salget af elbiler skyder op med 98 procent i august

- Hvis vi ikke snart investerer voldsomt i de elkabler, der ligger i jorden, kan sværmen af elbiler ødelægge den ellers meget stabile strømforsyning, vi er vant til i Danmark.

Det skriver avisen Danmark søndag.

- Det er en reel risiko. Det er sjovt at sige, for det er ikke en verden, som vi kender, siger Lars Bonderup Bjørn, der er direktør i Trekantområdets store energiselskab Ewii, til avisen Danmark.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) brugte sin åbningstale i Folketinget sidste efterår til at lufte en ambition om, at der i 2030 skal være en million grønne biler i Danmark. Mette Frederiksen (S) har talt om, at der skal være 500.000 elbiler i Danmark i 2030, mens De Radikale har talt for det dobbelte. Så alt tyder på, at vejen er banet for en kraftig elektrificering af bilparken over ganske få år, og det kræver handling fra elselskaberne.

Læs også: Håndværkere må kun køre i grønne biler i København. Se liste over elbiler på gule plader

- Vi kender godt løsningen, for vi kan bare udrulle tilstrækkelig netkapacitet. Sværere er det ikke, siger Lars Bonderup Bjørn.

Problemet er, at løsningen kræver grønt lys fra Folketinget, der regulerer økonomien i elselskabernes elnet. Og her mangler der klare svar.

Brancheforeningen Dansk Energi har udgivet en rapport kaldet 'Elbilerne kommer', og her ridses udfordringerne op.

- Det siger sig selv, at det er ufedt at være elbilejer, hvis der ikke er strøm til elbilen. Vi skal huske, at forbindelsen mellem vores klimadrøm og virkeligheden er en elledning. I den ene ende skal der være vindmøller, og i den anden skal der være elbiler. Men der skal være noget, der forbinder dem, siger Lars Aagaard, direktør i Dansk Energi, til avisen Danmark

Læs også: Borgmester: Varebiler skal køre på el

Hans rapport peger på, at der frem mod 2030 skal investeres omkring 48 milliarder kroner i elnettet, hvis det skal være klar til at håndtere de mange elbiler, som politikerne håber på. Prisen kan være noget lavere, 32 milliarder kroner, hvis forbrugerne accepterer at være mere fleksible med, hvornår de forbruger strøm. Så kan forbruget fordeles effektivt hen over døgnet. Men der er vi slet ikke endnu, for de fysiske kabler i jorden kan ikke håndtere en elbilrevolution.

- Lige pludselig kommer elbilerne ned i en pris, der gør, at folk bare vil have dem. Det er ikke én forbruger, der skifter til elbil. Det er tusindvis af forbrugere. Jeg kører selv elbil, og den kører fantastisk. Det er en bil med god samvittighed, og jeg skifter aldrig tilbage igen, siger Lars Aagaard til avisen Danmark.

Med et eksplosivt salg af elbiler følger et tilsvarende behov for ladestandere, hvor elbilerne kan blive 'tanket op'. Ifølge Dansk Energi er der behov for at installere hele 250 ladestandere om dagen - året rundt - fra 2020 til 2030 for at tilfredsstille efterspørgslen i takt med, at en stor del af bilparken kommer til at køre på strøm.

På den helt korte bane ser han ingen problemer i at håndtere et øget salg af elbiler, fordi de bliver fordelt over hele landet. Men han tør ikke give et bud på, hvornår der opstår problemer. Der er store forskelle på kvaliteten af kablerne, der ofte stammer tilbage fra 1950’erne og 1960’erne, og man kan ikke på forhånd sige, hvor i landet elbilerne vil blive solgt.

Læs også: Rugbrød på el klar i 2022

- Men hvis vi har en forstadsvej med kulturradikale hippier, der alle sammen køber en elbil og lader dem op klokken 17, når de kommer hjem, så vil vi have et problem. Sandsynligheden for, at det bliver så koncentreret, er dog ikke så stor, siger Lars Aagaard til avisen Danmark.

En overbelastning af nettet risikerer dog at give blinkende lamper og strømafbrydelser, som vi ellers er forskånet for.

- Der sker det samme i elnettet, som hjemme i vores hus, hvis vi slutter en hel masse ting til en forlængerledning. Så bliver ledningen varm, og til sidst springer sikringen, siger Lars Aagaard.

Hos energiselskabet SE, der er på vej til at fusionere med midtjyske Eniig, er man fuldt ud opmærksom på udfordringen.

Læs også: Elinstallatør på opkøb

- Bare en halv million elbiler vil kræve substantielle investeringer og nye måder at styre nettet på hurtigt. Den opgave skal vi i gang med inden for de næste fem år, hvis det for alvor skal gøre en forskel, siger administrerende direktør Niels Duedahl, SE, til avisen Danmark.

Fusionen med kollegerne i Eniig skal blandt andet frigive ressourcer til de store investeringer, der er i vente. Også Niels Duedahl peger på, at en genvej vil være at opnå en bedre fordeling af elforbruget hen over døgnet.

- Det handler om opgradering af kabler og transformere, men især om digitalisering af nettet. De fleste af vores penge skal investeres i at gøre nettet mere intelligent. Hvis vi ikke får en meget intelligent styring ind i nettet, bliver investeringen bare endnu større, siger Niels Duedahl til avisen Danmark.

- Hvad er det så, I venter på?

- Vi skal i gang meget hurtigt, men vi skal også hurtigt have klarhed over vores rammebetingelser. Vi skal have en investeringscase, som er tilfredsstillende for os, siger Niels Duedahl.

Han sender bolden videre til Dansk Energi, der arbejder intensivt med at påvirke det politiske niveau.

- Det er ikke Folketinget, der ejer elnettet, men Folketinget regulerer økonomien i elnettet. Vi skal have klarhed for, om vi kan få lov til at opkræve de penge hos elkunderne, som vi skal investere, siger Lars Aagaard, Dansk Energi, til avisen Danmark.

Han understreger, at han ikke engang er ude at bede om penge til en fremtidssikring af elnettet.

- Grundlæggende har vi en sund måde at drive vores elnet på, hvor elkunderne betaler deres andel af omkostningerne efter deres forbrug, siger Lars Aagaard.

Mere om: Dansk Energi | elbiler | Ewii | SE
Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nyt fra byggecentrene
Byggecenterkæde klar til øget grøn satsning

Svend trives for godt til pension: Vinduesproducent vil fastholde det grå guld

Dansk direktør forlader MAN øjeblikkeligt

Digitalisering uden omtanke skaber ekstra bøvl og er spildt arbejde

Ekstra-arbejder skal kvæle byggelederen

Følg med i byggeriets eneste on-line julekalender: Jul i skurvognen

Nyhedsbrev

6.699 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

55-årig dræbt i arbejdsulykke med gummiged

Online Avis Arkiv

Kristian tog det bedste af 673 snedkerifotos

Nyt fra byggecentrene
Se video: Sådan giver du svendene superkræfter, mester!

Enemærke & Petersen skal bygge 500 nye boliger i Køge

Tag en snak med kunderne om indbrudssikring i julen, mester!

Nyt fra byggecentrene
Frost 2: Grossist fylder landets biografer

Installatører: Mere tyverisikring på byggepladserne, tak!

Hver femte installationsvirksomhed har det seneste år oplevet tyveri fra en byggeplads

Mestre: Nu skal den barske byggeleder ned med nakken !

Følg med i byggeriets eneste on-line julekalender: Jul i skurvognen

Se vinderne: Skulderklap til dygtige fagfolk

Finanslov giver nye mulighed for udenlandsk arbejdskraft

Håndværkerfradraget overlever med ny finanslov

Nyt fra byggecentrene
Tre dage med fest: Grossist åbner flagskibsbutik

Nu bliver trafiktavlerne på M3 endnu klogere

Danfoss-direktør i spidsen for Kamstrups varmeforretning

Byggelederen strammer grebet om mestrene

Følg med i byggeriets eneste on-line julekalender: Jul i skurvognen

Vildsvinehegn giver fyldt ordrebog og nye arbejdspladser

Nyt italiensk firma får kæmpekontrakt på Storstrømsbroen

Rigmand og fond donerer en halv milliard til Aarhus’ stadiondrømme

Demonstranter væltede stillads på omstridt arbejdsplads

Ugens konkurser - uge 48

Tonsvis af gulvbrædder stjålet - igen

Flere lærlinge el- og vvs-branchen

Ugens konkurser - uge 47

Ny salgschef til Skibby Handel

Træ- og møbelindustrien får ny direktør

Varebiler
Otte gode råd: Sådan undgår du indbrud i varebilen

Nye regler om at anmelde kemiske produkter

Fyld ordrebogen: Her er der nye byggeopgaver på vej

Efter konkurs: Træsektion har fået ny formand

Finanslov kan stå i vejen for grønnere boliger

Kørselsfradraget falder i 2020

Se alle Medlemmernes egne nyheder

GTS: Sådan accelererer vi dansk innovation

Boligminister: Almene boliger skal bygges & driftes digitalt

Murstenstang – findes det?

Ståltrappe - H. Nielssons Smede og Maskinfabrik A/S

BSV udvikler sammen med kunden

Koncentreret strøm af ioniseret luft fjerner statisk elektri

Asset Management for elforsyningsnettet

Ses vi til Milwaukee dag i Rødovre Trælast?

Boligprojekt giver knap 500 studerende svanemærkede boliger

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Vi har fejret endnu et 35 års jubilæum ...

Prysmian Danmark reception i anledning af 60 år for CCO

En Hiab kran til entreprenørarbejde

Betonlasur får legeplads til at matche slot

Fastholdelse af ortopædiske indlægssåler med hjælp af vakuum

Midlertidige bolig til alle behov

Kender I den om DENIOS, DENIOS med den røde tud?

Socomec præsenterer: Diris Digiware

BIM er genvejen til bæredygtig arkitektur

Kursus om efterisolering af enfamiliehuse

Fremtidens by: bæredygtig medspiller & digital materialebank

Branchespillet har givet de studerende en øget forståelse fo

30-års jubilæum i kommunikationsbranchen

Vi leverer – også mellem jul og nytår

Jobopslag: Receptionist - Odense →

Send til en kollega

0.246