23948sdkhjf

Elselskaber advarer: Elnettet er slet ikke klar til en sværm af elbiler

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

I maj blev der solgt 422 elbiler i Danmark. Sidste år blev der i samme måned solgt 76 elbiler. Så selv om de grønne biler stadig kun udgør få procent af hele bilsalget, slår elselskaberne nu alarm:

Læs også: Elinstallatør på opkøb

- Hvis vi ikke snart investerer voldsomt i de elkabler, der ligger i jorden, kan sværmen af elbiler ødelægge den ellers meget stabile strømforsyning, vi er vant til i Danmark.

Det skriver avisen Danmark søndag.

- Det er en reel risiko. Det er sjovt at sige, for det er ikke en verden, som vi kender, siger Lars Bonderup Bjørn, der er direktør i Trekantområdets store energiselskab Ewii, til avisen Danmark.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) brugte sin åbningstale i Folketinget sidste efterår til at lufte en ambition om, at der i 2030 skal være en million grønne biler i Danmark. Mette Frederiksen (S) har talt om, at der skal være 500.000 elbiler i Danmark i 2030, mens De Radikale har talt for det dobbelte. Så alt tyder på, at vejen er banet for en kraftig elektrificering af bilparken over ganske få år, og det kræver handling fra elselskaberne.

Læs også: Håndværkere må kun køre i grønne biler i København. Se liste over elbiler på gule plader

- Vi kender godt løsningen, for vi kan bare udrulle tilstrækkelig netkapacitet. Sværere er det ikke, siger Lars Bonderup Bjørn.

Problemet er, at løsningen kræver grønt lys fra Folketinget, der regulerer økonomien i elselskabernes elnet. Og her mangler der klare svar.

Brancheforeningen Dansk Energi har udgivet en rapport kaldet 'Elbilerne kommer', og her ridses udfordringerne op.

- Det siger sig selv, at det er ufedt at være elbilejer, hvis der ikke er strøm til elbilen. Vi skal huske, at forbindelsen mellem vores klimadrøm og virkeligheden er en elledning. I den ene ende skal der være vindmøller, og i den anden skal der være elbiler. Men der skal være noget, der forbinder dem, siger Lars Aagaard, direktør i Dansk Energi, til avisen Danmark

Læs også: Borgmester: Varebiler skal køre på el

Hans rapport peger på, at der frem mod 2030 skal investeres omkring 48 milliarder kroner i elnettet, hvis det skal være klar til at håndtere de mange elbiler, som politikerne håber på. Prisen kan være noget lavere, 32 milliarder kroner, hvis forbrugerne accepterer at være mere fleksible med, hvornår de forbruger strøm. Så kan forbruget fordeles effektivt hen over døgnet. Men der er vi slet ikke endnu, for de fysiske kabler i jorden kan ikke håndtere en elbilrevolution.

- Lige pludselig kommer elbilerne ned i en pris, der gør, at folk bare vil have dem. Det er ikke én forbruger, der skifter til elbil. Det er tusindvis af forbrugere. Jeg kører selv elbil, og den kører fantastisk. Det er en bil med god samvittighed, og jeg skifter aldrig tilbage igen, siger Lars Aagaard til avisen Danmark.

Med et eksplosivt salg af elbiler følger et tilsvarende behov for ladestandere, hvor elbilerne kan blive 'tanket op'. Ifølge Dansk Energi er der behov for at installere hele 250 ladestandere om dagen - året rundt - fra 2020 til 2030 for at tilfredsstille efterspørgslen i takt med, at en stor del af bilparken kommer til at køre på strøm.

På den helt korte bane ser han ingen problemer i at håndtere et øget salg af elbiler, fordi de bliver fordelt over hele landet. Men han tør ikke give et bud på, hvornår der opstår problemer. Der er store forskelle på kvaliteten af kablerne, der ofte stammer tilbage fra 1950’erne og 1960’erne, og man kan ikke på forhånd sige, hvor i landet elbilerne vil blive solgt.

Læs også: Rugbrød på el klar i 2022

- Men hvis vi har en forstadsvej med kulturradikale hippier, der alle sammen køber en elbil og lader dem op klokken 17, når de kommer hjem, så vil vi have et problem. Sandsynligheden for, at det bliver så koncentreret, er dog ikke så stor, siger Lars Aagaard til avisen Danmark.

En overbelastning af nettet risikerer dog at give blinkende lamper og strømafbrydelser, som vi ellers er forskånet for.

- Der sker det samme i elnettet, som hjemme i vores hus, hvis vi slutter en hel masse ting til en forlængerledning. Så bliver ledningen varm, og til sidst springer sikringen, siger Lars Aagaard.

Hos energiselskabet SE, der er på vej til at fusionere med midtjyske Eniig, er man fuldt ud opmærksom på udfordringen.

- Bare en halv million elbiler vil kræve substantielle investeringer og nye måder at styre nettet på hurtigt. Den opgave skal vi i gang med inden for de næste fem år, hvis det for alvor skal gøre en forskel, siger administrerende direktør Niels Duedahl, SE, til avisen Danmark.

Fusionen med kollegerne i Eniig skal blandt andet frigive ressourcer til de store investeringer, der er i vente. Også Niels Duedahl peger på, at en genvej vil være at opnå en bedre fordeling af elforbruget hen over døgnet.

- Det handler om opgradering af kabler og transformere, men især om digitalisering af nettet. De fleste af vores penge skal investeres i at gøre nettet mere intelligent. Hvis vi ikke får en meget intelligent styring ind i nettet, bliver investeringen bare endnu større, siger Niels Duedahl til avisen Danmark.

- Hvad er det så, I venter på?

- Vi skal i gang meget hurtigt, men vi skal også hurtigt have klarhed over vores rammebetingelser. Vi skal have en investeringscase, som er tilfredsstillende for os, siger Niels Duedahl.

Han sender bolden videre til Dansk Energi, der arbejder intensivt med at påvirke det politiske niveau.

- Det er ikke Folketinget, der ejer elnettet, men Folketinget regulerer økonomien i elnettet. Vi skal have klarhed for, om vi kan få lov til at opkræve de penge hos elkunderne, som vi skal investere, siger Lars Aagaard, Dansk Energi, til avisen Danmark.

Han understreger, at han ikke engang er ude at bede om penge til en fremtidssikring af elnettet.

- Grundlæggende har vi en sund måde at drive vores elnet på, hvor elkunderne betaler deres andel af omkostningerne efter deres forbrug, siger Lars Aagaard.

Mere om: Dansk Energi | elbiler | Ewii | SE
Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nyt fra byggecentrene
Byggecenter-kæde sælger brugt træ fra Roskilde Festival

Vuil gøre det nemt og naturligt at købe brugte byggematerialer i stedet for nye.

Må ikke have korte bukse på, når de er på arbejde

Og det må virksomheden godt bestemme, siger ekspert.

Bløde værdier skal trække lærlinge til el og vvs

Munck Gruppen vinder milliardudbud i Grønland

Beslutningen om det sidste af tre lufthavnsprojekter lader dog vente på sig

Installatører: Vi holder lønnen nogenlunde i ro

Nyhedsbrev

1

Kør lidt længere med byggeaffaldet og spar penge, mester!

Online Avis Arkiv

ABC Pavilloner vinder Femern-kontrakt

Ejendomsselskab har haft 176 sager i huslejenævnet på to år

Ti procent af de sager, som LLO kører i huslejenævnene, handler om ejendomsselskabet 360 North.

Spionage-tiltalt tidligere Velux-chef skal for retten i april

Varebiler
Byggeriet vil helst lease varebiler

Jysk dørproducent vil satse på det moderne

Har du også store udsving i ordretilgangen, mester?

Malerfirma klar til kæmpeprojekt på Øresundsbroen

CRH Denmark køber familievirksomhed

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Nordisk modulgigant går på børsen

Nyt fra byggecentrene
Byggecenterkæde satser på udlejning af grønne maskiner

Mangler du også folk, mester?

En tredjedel af de små og mellemstore virksomheder er begrænset af mangel på arbejdskraft

Eurodan-Huse runder milliarden

Louise: Sådan hænger det sammen, Pernille!

Solgt for et halvt år siden: Nu er Balslev gået konkurs

Lund & Staun er konkurs

Dansk Byggeri: Speed forhandlinger om infrastrukturen op

3F: Dansk Byggeri skyder forbi praktikplads-problematik

DEBAT: Forbundssekretær i 3F Søren Heisel går i dette debatindlæg i rette med Dansk Byggeri og finder det ubegribeligt, at virksomhederne importerer arbejdskraft i stedet for at oprette praktikpladser

Nyt fra byggecentrene
Ny filialchef for Bygma Gråsten

Installatører: Boligjobordningen skal udvides og ikke nedlægges

Rosenkrantz-Theil: Dansk Byggeri sminker lærlingetal

NCC er halvvejs med renovering af Lyngbyvejen

Ugens konkurser - uge 27

Støttepartier: Vil afskaffe håndværkerfradraget

Landets største entreprenører har kun få lærlinge

Man kalder ham Klyden og han er specialist i lydteknik

Ny projektleder hos Bunch Bygningsfysik

500 byggevirksomheder konkurs på et halvt år

Gentofte vil kun hyre byggefirmaer med lærlinge

Bryder tendens i byggeriet: Færre konkurser i installationsbranchen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ara-el anbefaler distributions bokse til nødbelysning

19 skruefundamenter til 150 m2 Sommerhus på Romsøvej i Asnæs

Kursus om CLT-byggeri

5 ting du skal vide om CPR (byggevareforordningen)

Kabelslået grommet

Leder du efter et internationalt første job ?

Ringspann® præcision

”Vælg bæredygtigt” når der skal bygges eller renoveres

Mobil aircondition med WIFI og naturligt kølemiddel

VVS-Grossist tager stort socialt ansvar

Pettinaroli - måske det bredeste vvs-sortiment på markedet

Ara-el præsenterer ATyS S

40 fods støjdæmpet container med opsamlingskar

VVS-grossist investerer i fremtidig arbejdskraft

Grindex løsninger til industrien

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Riwal ekspanderer i Europa

Optimér din viden om transformerstationer (10/0,4 kV)

ATyS d M fra Socomec

Michael Mottlau ny advisor hos V2C

Yderligere skærpelse af 10kg reglen i 2020?

Står du og mangler en surring?

Portalkraner til håndtering og transport

Bekymret for vandkvaliteten? Udskift bekymringen med en kølig, ren og smagf...

Dekorationssten.

Send til en kollega

0.223