23948sdkhjf

TEST: Her er den bedste fælgrens til din bil, mester!

| Af Jens Høy | Tip redaktionen om en historie

Der er stor forskel på fælgrens. Den dyreste er ikke den bedste, viser vores test af fem forskellige produkter. Således dumper den dyreste.

En god fælgrens er meget andet end den direkte effekt, der ses, når kunden sprøjter sine beskidte fælge med produktet og ser skidtet glide ned ad fælgen.

For hvad sker der med dækkene, hvis man rammer lidt ved siden af? Og hvordan påvirker kemien bilens sårbare lygter, når vinden fanger rensematerialet og efterlader en sjat på lygten?

Læs også: Håndværkere vilde med pickups

Den slags er det ikke til at finde ud af uden hjælp fra professionelle, så derfor er Mester Tidendes søsterblad Motor-magasinet taget til Sonax’ hovedkvarter i Tyskland for at få hjælp til denne test.

Med sig har bladet fem produkter, som vi har indkøbt til lejligheden. Aftalen er, at Sonax stiller manpower og testfaciliteter til rådighed.

Det lyder måske lidt som filantropi, at en af verdens førende producenter stiller op til sammenligning mod de værste konkurrenter, men det har Sonax ikke det fjerneste imod.

- Vi tror så meget på vores produkter, at alle i princippet er velkomne i vores laboratorier med produkter, de gerne vil teste. Blandt andet derfor benytter TÜV vores faciliteter, og det har de gjort i mange år. De deltager i testen på lige vilkår med vores medarbejdere, og det foregår som blindtests, hvor vi ikke ved, hvilket produkt der er i hvilke flasker, forklarer Samantha Rebele, der er ansvarlig for testen.

Testen tager flere dage
Hos Sonax gør man tingene grundigt. Derfor er der afsat to fulde dage til at teste produkterne.

På forhånd har Sonax fået de forskellige rensemidler tilsendt, hvorfor visse af testene allerede er gennemført.

Det betyder, at produkterne eksempelvis er dryppet ud på siden af et dæk, så man kan vurdere, hvor meget dækket misfarves af fælgrensen.

Desuden har Samantha og hendes assistent smurt fælgrens på det mest gængse materiale til lygteglas. På den måde kan man se, hvor meget fælgrens eventuelt skader lygterne, hvis brugeren er uheldig og får hvirvlet rens op på en lygte.

For Samantha og hendes afdeling er testarbejdet med produkter hverdag, og her skiller Sonax sig virkelig ud. Ud af den tyske virksomheds omkring 370 medarbejdere er der 40, der udelukkende er beskæftiget med at udvikle og teste produkter.

Mens Samanthas folk allerede har udført den langsommelige del af testen, får jeg lov til at være med til at bedømme lugten. Her er der massiv forskel på produkterne. Nogle er på nippet til at få gang i min brækrefleks, mens andre næsten dufter så godt, at man får lyst til at tage bad i det.

Vi tester også, hvor godt flasken ligger i hånden, og om produktet kommer jævnt ud af flaskens dyse.

Det er ganske vist ikke noget, der har betydning for selve renseeffekten, men alt tæller med i testen. På den måde er det med test af fælgrens som med test af biler; selv små og, for nogle, ubetydelige elementer vurderes og vægtes i forhold til de konkurrerende produkter.

Således samler det vindende produkt flest point op undervejs i testen og kan kalde sig overordnet vinder.

Som kunde til fælgrens kan man have forskellige præferencer, så derfor har vi medtaget alle delelement i det samlede resultat.

I vores test deltog:

• Turtle Wax Redline

• Sonax Extreme

• Basta Brilliant

• Optimize Fælgrens

• Autoglym Custom

Foruden disse fem produkter deltog udenfor testen også Sonax’ dyreste produkt, der hedder Xtreme Plus Fælgrens. Produktet har ikke tidligere været solgt til forbrugere i Danmark, men Sonax har netop besluttet at introducere denne fælgrens i løbet af sommeren.

Sådan bliver fælgen beskidt
Fælgrens testes på små 10 x 4 cm metalplader med ægte bremsestøv. De små metalplader er nemlig skruet på en rigtig fælg, der accelereres op til en hastighed på 160 km/t, hvorefter den bremses ned med en ægte skivebremse.

Det hele sker i en testbæn, som Sonax selv har udviklet, og som formentlig er den eneste i verden.

Under Motor-magasinets test af fælgrens blev skidtet på de små metalplader fremstillet på følgende måde:

1) Fra 160 km/t bremses ned til 50 km/t.

2) Processen gentages 400 gange.

3) Den totale distance svarer til 1100 kilometers kørsel.

4) Samlet tid: 14 timer.

Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (2)
Forsiden lige nu
Plus

Sådan spotter en ekspert økonomisk usunde byggevirksomheder

Efter 26 år i branchen for byggegarantier er Henning Skaarup ekspert i at spotte de økonomiske svagheder hos danske entreprenører

Ugens konkurser - uge 38

Fragtfirma kvitter smøgerne: Alle medarbejdere skal stoppe med at ryge

På et trængt marked: Risikostyring øger konkurrenceevnen, mester!

Skou Gruppen skal bygge hele Vibys dagligstue

Grøn præcision i det bæredygtige byggeri

Nyhedsbrev

Nyt fra byggecentrene
Stål- og teknikgrossist forkæler Esbjerg-håndværkere

Online Avis Arkiv

24-årig klemt ihjel mellem anhænger og husmur

Grøn præcision i det bæredygtige byggeri

Se listen: Så meget tjener de største typehusfirmaer

3F forbyder medlemmer at arbejde for navngivne håndværksfirmaer

Lastbilrazzia gav masser af bøder og sigtelser

BYGGEFILM
Derfor skal du være nænsom ved renovering af tagkviste

SE VIDEO: Vigtigt at tage hensyn til dimensioner og byggetraditioner, når gamle tagkviste skal renoveres

MesterTips
Sådan løser du konflikterne fredeligt, mester!

Den har du nok brug for, mester: Ny vejledning om hvordan konflikter løses effektivt og værdiskabende ved brug af mediation og mægling

Nedriver bliver landsdækkende med ny afdeling

Varebiler
Få styr på reglerne hvis du kører varebil med gods

Nyt fra byggecentrene
XL Byg overtager bornholmsk virksomhed

Rambøll lukker afdeling i Norge

Mand genoplivet efter arbejdsulykke med palleløfter

Ny slamsuger til Thisted Kloakservice

Når stål bliver kunst

BIG og Bladt står bag en spektakulær og kompleks museums- og brokonstruktion på 380 ton

Nyt om navne

MesterTips
Nu kan du prøve den nye version af tolerancer.dk

Miljørigtigt træ giver overskud for 17. år i træk

Efter kartelsager: Nedriverne skal holde sig på måtten

Tilbagerulning af arveafgift vil lukke små og mellemstore virksomheder

Fyld ordrebogen: Her er der nye byggeopgaver på vej

Værktøjstest
Tag bordrundsaven med på farten

Installationsbranchen vokser stadig men væksten flader ud

Ugens konkurser - uge 37

Dansk Byggeri: Kommuner bør udlicitere meget mere

Nyt om navne i byggeriet

Nyt om navne i byggeriet

Godt nyt: Nu får du mere ud af at komme på skolebænken, mester!

Danskernes nye biler er både store og mindre grønne

Efterlysning: Mangler indvendig malerarbejde i Boligjobordning

Nyt om navne i byggeriet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Invitation til Teknologidag på TECHCOLLEGE

Electrolux underskriver global forretningsforpligtelse

Mangler du et alternativ til resopal og plastskilte?

LEASING? - det har noget med biler at gøre ikke?

FAKRO om 2020

Vi ses på stand C2712

Skal I bygge ny lagerhal eller nyt domicil ..?

Technomania - et oplevelsesunivers af teknologi og viden

Slut med produktion på autopilot!

SCANKAB på HI-messen

Foldeglas giver nyt liv til altanerne

Funktionsafprøvning af tekniske anlæg

Står du og skal bruge stålwirer? Så har vi helt sikkert noget til dig!

Parkeringshus i Østre Havn får facade af genbrugsaluminium

Vi gentager succesen! Konkurrence – Vind en Bruder® legetøjskranbil

SnoerGlas leverer specialfremstillet glaskonstruktion til Østerport II

Mød G. A. Hansen på HI messen stand K8240.02

Mød Fibox på hi Tech & Industry Scandinavia 1-3. oktober 2019

Skæring og svejsning af stål - H. Nielssons Maskinfabrik A/S

Forlæng kølevæskens levetid

Oprydningssalg - skiltepylon til under halv pris

En udflugt til paradis

Få styr på kravene til funktionsafprøvning af varmeanlæg

Hi2019 Messenyhed - Elbilens lader skal også testes

Det er stadig tid til udendørs reklame. Beachflag til de helt rigtige prise...

Send til en kollega

0.305