23948sdkhjf

Byggecenter-kæde sælger brugt træ fra Roskilde Festival

Vuil gøre det nemt og naturligt at købe brugte byggematerialer i stedet for nye.
STARK har i mange år leveret materialer til Roskilde Festival, de seneste to år fra en fremskudt forretning på festivalpladsen, der med stor succes har gjort opbygningen af Danmarks fjerde største by mere effektiv. I år tog STARK som en del af et nyt prisvindende projekt, en stor del af det solgte træ med hjem igen.

GENTRÆ, som arbejder for at introducere genbrugsmaterialer i STARKs byggemarkeder, har til formål at gøre det nemt og naturligt at købe genbrugte byggematerialer i stedet for nye.

De materialer STARK hvert år sælger på pladsen bruges til opbygning af boder, terrasseanlæg og afskærmning på festivalen. I år stod der ligeledes GENTRÆ containere fra J.Jensen klar under opbygningen, ligesom de lørdag nat kl. 4:00 stod klar til den massive oprydning efter festivalen. Det solgte træ kom dermed med hjem som en del af STARKs, Solums og Golders projekt, GENTRÆ, der vandt Real Danias Circular Construction Challenge i foråret.

Fokus på bæredygtighed
Louise Askær-Hune, som er Nordic Environmental Business Partner i STARK GROUP, er kvinden bag projektet GENTRÆ i STARK, og hun er overvældet over den store interesse, GENTRÆ fik fra festivalen, håndværkere og bod-ejere på festivalpladsen i Roskilde:

- Vi er rigtigt glade for, at Roskilde Festival Gruppen inviterede GENTRÆ ind på pladsen i år som et pilotprojekt for at hjælpe med at sikre højest muligt genbrug af materialer. Roskilde Festival Gruppen har et stort fokus på bæredygtighed med et omfattende bæredygtighedsprogram. De har allerede et veletableret system til genbrug af træ fra deres egne boder, så formålet med GENTRÆ på pladsen, var at tilbyde en løsning til de frivillige boder for at undgå at genbrugsegnede materialer ender som brændbart affald.

Hvert år produceres der over 2.000 tons affald på festivalpladsen. Derfor er vi selvfølgelig rigtigt glade for, at vi med GENTRÆ kunne være med til at nedbringe træaffaldet ved årets festival, ligesom vi igennem dette pilotprojekt har kunnet undersøge potentialet for andre festivaler landet over, siger hun.

Stort potentiale
GENTRÆ-projektet, som har første år på festivalen, blev bakket op af en af STARKs fremskudte butikker. Containerbutikken havde sit andet år på Dyrskuepladsen, og her kunne håndværkere og bodejere afhente og bestille træ og andre materialer til levering.

- Det her er jo virkelig et godt eksempel på at være tilstede der, hvor kunden er, og den fremskudte butik på pladsen går samtidig rigtigt godt i tråd med GENTRÆ-projektet. Vi møder håndværkere og bodejere i forretningen, og kan dermed gøre dem opmærksomme på muligheden og incitamenterne i at bruge GENTRÆ-containerne til det træ, de har til overs, når de bygger og afmonterer festivalpladsen, siger Louise Askær-Hune.
- Derudover, har vi også solgt de første GENTRÆ materialer fra butikken og har derved kunnet tilbyde festivalen et bæredygtigt alternativ til jomfruelige materialer.

I løbet af den uge festivalen varer, deltager flere end 130.000 mennesker i Roskilde Festival. Deltagerantallet svarer til indbyggerantallet i Danmarks fjerdestørste by.

- Der skal mange mennesker igennem festivalen i løbet af den uge, den varer, så det kræver naturligvis nogle gode kulisser. Det er helt utroligt, hvad der bliver bygget på pladsen, så der var potentielt masser af godt træ at genbruge for os ved nedrivningen af festivalen, siger Louise Askær- Hune, som regner med, at potentialet for GENTRÆ på landsplan generelt ligger på op til 50.000 ton om året.

SÅDAN FUNGERER GENTRÆ-ORDNINGEN
• GENTRÆ er startet op som et pilotprojekt og det er kommet godt i gang. Tanken er at disrupte den lineære proces hvor bl.a. interimstræ efter kort tids brug ender som brændbart affald.

• Projektet har skabt et unikt samarbejde på tværs af værdikæden. Ingen kan løse det selv og det har formået at samle leverandører, håndværkere, store entreprenører og nedriver, omkring udfordringen.

• Til en start er der 10 tilmeldte byggepladser og én festival i pilotprojektet, og det første træ er kommet igennem sorteringen og retur til forretningen i et såkaldt ”proof of concept” bestod i Åbent hus, hvor interesserede kunder kunne genkøbe materialerne (GENTRÆ sortiment)

• Stort potentiale: Der er ca. 50.000 ton træ der benyttes i interimforanstaltninger årligt i DK.

• Byggeriet står for 1/3 af alt affald i DK og forbruget af 50% af europæiske ressource udvinding. Derfor giver det rigtig god mening at genbruge alle de genbrugsegnede byggematerialer, man kan. Og det skal gerne være lige så let som det, man plejer.

STARKs samarbejdspartnere på projektet er: NCC, Adserballe & Knudsen a/s, Enemærke & Petersen a/s, CG Jensen, J.Jensen a/s, Horten og WasteApp

Læs mere på gentræ.dk

Artiklen er en del af temaet Nyt fra byggecentrene.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094