23948sdkhjf

Helles vej til toppen i Volvo

Den rå tone, der er i en typisk mandeverden, passer Helle Hessel fint. I dag er hun kommet til tops i Volvo Trucks.

Første gang vi hører om Helle Hessel i transportbranchen er i marts 2013. En langhåret pige, blå øjne, høje hæle, tropper op ved et pressemøde hos Titan Lastvogne i Solrød. Volvos daværende Commercial Trucks chef, Peter Andersen, præsenterede hende kort for os.

Vi garvede transportjournalister så på hinanden. Lidt skeptiske var vi nok. Hun var jo ikke journalist, men marketingpige. Hvordan skulle det dog gå, tænkte vi?

Det kom til at gå fint. I dag seks år senere har hun slået sit navn fast - ikke kun blandt os journalister, men også blandt Volvo-forhandlerne, kunderne - ja, selv Volvos adm. direktør må en tur ind på hendes kontor, når der skal planlægges en stor event eller sendes en pressemeddelelse ud.

Hendes titel er i dag Marketing, Communication & PR Director. Hun er chef for en afdeling, som er vokset fra en til fire medarbejdere, og i hendes tid er marketing blevet mere end hyggelige pressemøder.

Ud at køre med redaktøren
Lige nu er vi på vej ned i hendes Volvo personbil. Jeg har overtalt hende til at give et interview, og det skulle foregå i hendes bil under en køretur ud til Volvo Danmarks nye hovedkontor, som er ved at blive bygget ved transportcentret i Høje Taastrup.

Jeg vil gerne høre lidt om, hvordan det er at være kvinde i en mandebranche, og hvilke tanker hun gør sig om lastbiler og branchens fremtid.

Helle har en Volvo XC40 R Design First Mover. Selv om hun ikke er specielt interesserede i biler, synes hun, at det er en fryd at køre i denne bil. Den er støjsvag - det er vigtigt - og så har den en masse teknologi, som hjælper én med at køre sikkert. Bilen bremser selv, holder sig i vognbanen og sørger for sikker afstand til den forankørende.

- Man skal godt nok anstrenge sig meget for at køre galt i en Volvo, siger hun. Heldigvis lader hun det blive ved ordene.

Det med bagagerumsklappen
Det med Helle og teknik kan bedst illustreres med den historie, som hun selv af og til fortæller:

- Engang kom jeg ind på Suzuki-værkstedet i Århus og sagde, at der var noget galt med bagagerumsklappen foran.

- Nå, du mener motorhjelmen, sagde de to indehavere af det lille værksted og skævede til hinanden. Jeg kunne se dollartegnene i deres øjne, der signalerede, at "hende her kommer vi til at tjene kassen på".

- Nej, jeg er ikke den store tekniker; men jeg kan sagtens se det smarte i den nye teknologi i bilerne. Selvfølgelig bliver man fanget af det, når er kommer en ny dobbeltkobling eller Volvo Dynamic Steering. Det er noget, jeg sætter mig ind i; men det er altså ikke noget, jeg sidder og hygger mig med om aftenen.

Transportmagasinet: Du er kommet højt op i Volvo-hierarkiet. Har du bevidst gået efter det, eller er det bare sket?

- Det ved jeg egentlig ikke. Jeg ved bare, at jeg rigtig gerne vil være med til at bestemme, siger Helle. Desuden er mit fagområde - marketing - blevet vigtigere. Ikke kun for Volvo, men for de fleste virksomheder. Marketing omfatter i dag områder som CRM og markedsanalyser mm. Derfor er det nok også naturligt, at det er med på agendaen i direktionslokalet.

Marketing skal give leads
- I dag er det ikke nok, at man gennemfører en fin event, hvor vi hygger os. Der skal komme noget ud af det i form af "leads" og opfyldte KPI’er. Det er noget, som skal være med til at give Volvo en større markedsandel og indtjening, siger hun, mens vi kører ned til Højvangen i Taastrup, hvor Volvo er ved at opføre et nyt hovedkontor. Der er ikke meget at se. Et par gravemaskiner er ved at plane jorden. Senere på sommeren går de i gang med fundamentet. Hele hovedkontoret skal være færdigt til næste sommer.

Kvinde i transportbranchen
Transportmagasinet: Hvordan er det at være kvinde i transportbranchen? Der er mange mænd, ikke?

- Jo, transportbranchen er en typisk mandebranche; men det passer mig fint. Der er mange kvinder inden for kommunikation og marketing, men jeg kan godt lide den mere rå tone i mandeverden.

- Desuden tror jeg, at det er nemmere at komme ind i denne her branche uden noget som helst lastbilkundskab, hvis man er kvinde.

Transportmagasinet: Hvorfor det?

- Fordi forventningerne til kvinderne er små. Hvis jeg siger noget med hestekræfter, aksler og motorer, så bliver man imponeret. En 32-årig mand, der ikke ved noget lastbiler, ville være mere udfordret, hvis han blev ansat i Volvo Trucks.

- Min tidligere arbejdsplads Grundfos var også en mandeverden. Jeg har stået i mine små, fine sko ude i en sø af spildevand og skulle være med til at tage en testpumpe op. Det morede mange af mine mandlige kollegaer sig over.

- Under min ansættelsessamtale hos Volvo med Peter Andersen blev jeg bedt om at klatre op i en lastbil. Jeg tænkte, at det måske var en test, at jeg skulle tage de høje hæle af og kravle op uden at falde ned og ødelægge noget.

- Indtil jeg startede i Volvo havde jeg aldrig tænkt over, at der eksisterede flere mærker inden for lastbiler. For mig var en lastbil et stort, neutralt køretøj. Det var virkelig overraskende for mig, at folk gik så meget op i det med lastbiler; men man bliver hurtig selv bidt af det, når man arbejder med marketing, kommunikation og branding, siger Helle Hessel, som også tog lastbil- og hængerkørekort.

Mere gods i lastbiler
Transportmagasinet: Skræmte det dig at arbejde med lastbiler?

- Nej, siger Helle.

- Tværtimod. Jeg synes, at det er en spændende branche. Der sker meget nyt, så der er rigeligt at se til, når man arbejder med marketing og PR.

- Engang arbejdede jeg i et PR-bureau i Sydney. Her arbejdede jeg med alle de fede brands inden for kosmetik, smykker, tøj og så videre. Der var masser af glamour; men i virkeligheden var det ikke så spændende, når man for sjette gang stod og skulle finde på en event med en smuk, letpåklædt pige på en lækker badestrand.

- Så er altså mere "gods" i at markedsføre spildevandspumper eller lastbiler. Der er mere teknik i det og hele tiden nye vinkler, man kan kaste sig over. For mig handler det om at finde essensen i en nyhed og så få den pakket ind på en ordentlig måde, siger hun.

Ikke dén Hessel
Mens vi kører gennem Høje Taastrup Transport Center tilbage til Volvos kontorer på Dybendalsvænget, kom snakken ind på navnet Hessel.

- Jeg fik jo jobbet hos Volvo på trods af mit efternavn. Især det første år troede mange, at min far var en af de jyske Ejner Hessel-sønner; men det er ikke dén Hessel-familie, jeg kommer fra.

- Hessel er egentlig min farmors navn. Min farfar hed Olsen, men hun fik gennemtrumfet, at det skulle være Hessel. Endnu længere tilbage - omkring Første Verdenskrig - hed familien von Hessel; men dengang var "von" ikke så populært. Det ledte tankerne hen på tyskerne. Så det droppede de; men jeg kunne altså godt have heddet Helle von Hessel...

Helsekost og Femidom
Helle Hessel er datter af lægen Lasse Hessel, Danmarks første helsekost-konge. Han var en af de første til at udvikle helsekost og fiberpiller. Han var også konsulent for brødfabrikken Schulstad, da de lancerede de første brød med kerner, hørfrø og så videre.

- Min far var lidt af en multi-menneske og en opfinder, fortæller Helle. Han har opfundet alt muligt lige fra indendørs vandfald (Aqua Wall) til forsegling til stomiposer (Bio Tap); men hans mest kendte opfindelse er nok Femidom’et - et kondom til kvinder. I dag uddeles det gratis som led i bekæmpelsen af AIDS i afrikanske lande.

- Men, siger Helle. Min far solgte patentet, før hjælpeorganisationerne fik øjnene op for det. I dag er der andre, der tjener penge på det.

Spændende fremtid
Vi kunne have talt om Helles far i lang tid; men det må være en anden artikel i et andet blad. Her handler det om Helle Hessel, som er havnet i en branche, som hun selv synes er utrolig spændende.

- Rigtig meget kommer til at ændre sig de kommende år, siger hun. Det går hurtigt med introduktion af ny teknologi. Det bliver nemmere og sikrere at køre lastbil. Allerede i dag har automatisering gjort sit indtog i lastbilerne, og der er gang i flere forsøg med autonom kørsel.

- Der kommer nye måder at eje og finansiere biler på. Vi har en kunde i Norge, hvor vi i stedet for at sælge lastbiler sælger kørsel. Vi bliver betalt pr. km eller pr. ton. Kunden er lige glad med, hvilke biler, vi sætter ind og hvor mange. Han vil bare betale et fast beløb for at få transporteret sine ting fra A til B.

Alternative drivmidler
Og så er der alt det med de alternative drivmidler. Det bliver ikke rigtig til noget, hvis der ikke kommer politiske incitamenter.

Transportmagasinet: Kunne det ikke være en opgave for marketing at påvirke politikerne i den sag?

- Det har det ikke været indtil videre. Det foregår primært på EU-niveau direkte fra Volvo-koncernens public affairs.

I Danmark gør vi, hvad vi kan, for at at sætte transportbranchen og Volvo på dagsordenen hos myndigheder og politikere. Vi har et tæt samarbejde med interesseorganisationer og andre og andre partnere i transportbranchen gennem sponsorater af Trafiksikkerhed i Øjenhøjde og Årets Transportvirksomhed.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125