23948sdkhjf

Har du styr på kvalitetssikringen, mester?…

Solid kvalitetssikring er blevet en nødvendighed – og et konkurrenceparameter
Det er både besværligt og dyrt at lave ting om. Det ved alle håndværks- og entreprenørvirksomheder. Ved at have dokumentationen i orden ved afleveringsforretningen, og ikke mindst i forbindelse med 1- og 5-års eftersyn, kan man som mester dokumentere, at det arbejde, der er afleveret, er i orden og lavet efter forskrifterne.

I forbindelse med konkurrencen om at blive Danmarks mest IT-modne håndværksvirksomhed leder Mester Tidende efter IT-modne virksomheder, der har implementeret og ikke mindst skabt værdi med IT-værktøjer til kvalitetssikring.

Siden 2014 er virksomheder som Jørgen Friis Poulsen A/S (2014), Juul og Nielsen A/S (2015), Wils A/S (2016), Entreprenørfirmaet Sejer Pedersen A/S (2017) og Malerfirmaet Carsten Sørensen A/S (2018) blevet kåret som Danmarks mest IT-modne indenfor kategorien Aflevering/Kvalitetssikring.

Ensartet struktur
Afleveringsfasen kan med IT-værktøjer struktureres på en måde, så alle sager/projekter følger den samme struktur hver gang.
Det handler nemlig om at få lavet en nem proces hvorpå informationerne indsamles fra svendene. Så kan afleveringen af en sag nemlig klares med afkrydsninger på en skabelon samt et antal billeder til dokumentation.

Skrivearbejdet skal forberedes hjemme på kontoret i faste skabeloner, og det bliver så nemt, hurtigt og overskuelig som muligt for svendene at få klaret de nødvendige registreringer på sagen. For i sidste ende gavner det virksomheden, at kvalitetssikringen kommer i hus så korrekt og hurtigt som muligt.
Solid kvalitetssikring giver tilfredse kunder og flere penge i kassen!

Gode IT-værktøjer
Mange håndværkere og håndværksmestre har igennem tiden betragtet kvalitetssikring som et unødvendigt bureaukratisk helvede, som ikke gav værdi for nogen. Bare unødvendigt arbejde.
Med de nye digitale muligheder kan kvalitetssikringen gøres både nemmere og smartere, og der er samtidigt mulighed for at tjene flere penge ved at lave kvalitetssikringen rigtigt. Kvalitetssikringen skal tages alvorligt.

Når arbejdet er udført, kan man med en god dokumentation altid gå tilbage og se, hvad der er gjort i byggeriet – og hvornår – og dermed sikre, at arbejdet er udført i overensstemmelse med de aftalte kvalitetskrav. Med solid kvalitetssikring kan misforståelser og fejl undgås, og det gode overblik over sagen kan være både tids- og pengebesparende.

Fasthold kunderne
Endelig kan man, når der er styr og struktur på dokumentationen og kvalitetssikringen i sagerne, bruge det til at fastholde kunderne i længere tid og sikre mulighed for en proaktiv bearbejdning.

For der er masser af drifts- og vedligeholdelsesopgaver, der kan udnyttes efter afleveringen af en sag, så længe arbejdet er veludført og man har vist, at man som virksomhed har styr på sagerne.

DELTAG I KONKURRENCEN
Del dine gode erfaringer med planlægning og deltag i Mester Tidendes konkurrence om at blive Danmarks mest IT-modne håndværksvirksomhed. Tilmeld dig på www.itbyg.dk

Konkurrencen afgøres sidst på året og vinderne hædres på Dansk Byggeris IT-messe den 4. og 5. februar 2020. Her overrækkes diplomer og præmier i form af værktøj til en værdi af 5.000,- kr.
På Dansk Byggeris IT-messe samler Dansk Byggeri i samarbejde med BASIT – byggeriets uvildige IT-rådgiver - en række af de bedste IT-leverandører til byggebranchen. Så sæt kryds i kalenderen for 2020 og kig forbi Teknologisk Institut i Taastrup og Aarhus, og se hvordan du kan skabe konkurrencefordele med effektive IT-værktøjer.

Det er Byggeriets uvildige IT-rådgiver BASIT som står for den faglige kvalifikation af deltagerne. Det gøres med udgangspunkt i en IT-modenhedsvurdering, som indeholder mere end 600 håndværks- og entreprenørvirksomheder. Ved at deltage i konkurrencen får du adgang til denne model, og kan se hvor jeres virksomhed står stærkt, og hvor der evt. er plads til forbedringer.
Du kan læse mere om BASIT og deres IT-rådgivning på www.basit.dk


FEM VIGTIGE KERNE-OMRÅDER
Mester Tidendes IT-modenhedskonkurrence har fokus på fem kerneområder i driften af håndværks- og entreprenørvirksomheder:

Tilbudsgivning:
Virksomhedens brug af IT-værktøjer til kalkulation, håndtering af afgivne tilbud, styring af pipeline og ordrebog

Planlægning:
Virksomhedens brug af IT-værktøjer til planlægning på dag til dag niveau i forhold til ressourcer, planlægning på tværs af projekter, styring af kapacitet på længere sigt, hvornår der er huller i kalenderen, der skal fyldes og hvornår der er for travlt og der derfor skal hentes ekstra arbejdskraft eller de nuværende medarbejdere må overarbejde

Udførelse:
Det handler f.eks. om, at virksomheden bruger arbejdssedler til instruktion så der spares på køreturen forbi kontoret, styring af materialer og materiel til byggepladserne, registrering af forbrug (tid, materialer) til hurtig fakturering, styring af ekstraarbejde, så der bliver oprettet en ny sag til registrering, styring af underentreprenører (hvis man er hovedentreprenør)

Aflevering:
Styring af kvalitetssikring, og egenkontrol, effektiv udbedring af mangler, så der ikke spildes ressourcer på ekstra køretid osv. for at komme tilbage til en gammel sag. Desuden fokus på kundetilfredshed med udført arbejde

Administration:
Effektiv styring af sagerne, når de er vundet i forhold til at få styr på betalingsplaner, aconto-fakturering, opfølgning på sagerne, fremsendelse af faktura så snart arbejdet er udført og stram fokus på likviditet


Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079