23948sdkhjf

Aftale-ekspert: Håndværkere betaler overpriser i byggecentrene

- En dansker, en svensker og en nordmand går ind i et byggemarked. Selvom det lyder som starten på en underholdende historie, er den alt andet end sjov for danskeren, der ender med at skulle have flere penge op ad lommen end sine skandinaviske kolleger.

Det siger Anders Risager. Han ejer Apacta, som hjælper håndværkere med at holde styr på priser og fakturaer fra byggebranchens grossister gennem deres onlinesystem. Apacta hjælper blandt andet også håndværksfirmaer med at forhandle indkøbsaftaler hjem med grossister og byggecentre.

- Selvom myndighederne er blevet gjort opmærksom på det over flere omgange, er det fortsat 20 pct. dyrere at købe byggematerialer på den danske side af sundet, end hvis man krydser broen og tager gipsplader, lægter, gulvpap og andre byggematerialer med fra “hinsidan”. Uforståeligt, mener Anders Risager.

LÆS OGSÅ: Byggecentrene afviser påstand om højere priser

- Materialerne i de danske byggemarkeder er ikke af 20 pct. højere kvalitet. For det er præcis samme vare. Det eneste, der er 20 pct. højere, er prisen - og det er 100 pct. uacceptabelt. Fakta er, at en håndværker stort set ikke tjener penge på sin timepris men på materialet. Og når materialepriserne er så urimeligt høje, øger det prisen for håndværksarbejdet. Og hvem bliver så snydt og står tilbage med regningen, når byggemarkederne tjener fedt på det? Det gør håndværksvirksomhederne og kunderne, fremhæver Anders Risager.

Høje priser og lav gennemskuelighed
Anders Risager forklarer, at Konkurrence- og forbrugerstyrelsens seneste undersøgelse fra 2013 viste, at indkøbspriserne i Danmark er 20-30 pct. dyrere end i de lande i Europa, vi normalt sammenligner os med. Priserne på byggematerialer stiger desuden mere end forbrugspriserne.

Ifølge Anders Risager er det dog ikke kun myndighederne, der står med ansvaret:

- Det virker som om, at byggemarkederne helst ikke vil have, at det bliver let for forbrugerne at gennemskue, hvad deres byggematerialer koster. Det må jo være fordi, de ikke er super stolte af deres priser. Det er i hvert fald ikke til at finde hoved og hale i, når ikke man har tid og ressourcer til at undersøge markedet - for ikke at nævne markederne uden for landets grænser, siger han.

I fokus siden 2001
- Allerede i 2001 blev emnet taget op, da Erhvervsfremmestyrelsen kunne konstatere, at danskerne betalte hele 64 pct. mere end svenskerne, hvorfor man anbefalede dem at lægge pengene hos de svenske byggemarkedskæder for på den måde at presse virksomhederne.
I 2005 var overpriserne på byggematerialer gennemsnitligt 30 pct. højere end i andre lande. Konkurrencestyrelsen vurderede, at prisstigning ofte skyldtes videresalg hos grossister, påpeger Anders Risager.

Han forklarer vider, at i 2007 mente Venstre, at det skulle være slut med at betale overpriser og ønskede mere konkurrence på området. Dengang beregnede Håndværksrådet, at danskerne året forinden betalte fire milliarder kroner for meget for byggematerialer.

Netop fordi problematikken blev nævnt allerede første gang for 18 år siden, frustrerer det Anders Risager, at der ikke er blevet gjort mere ved det.

- Håndværkere får altid skudt i skoene, at de er dyre. Det tror da pokker, når de har så store udgifter på materialer! Priserne er unødvendigt højt skruet op, og det har de været alt for længe. Så nu håber jeg, at den nye såkaldte arbejdervenlige regering vil tage sig af det, siger han

BAG OM APACTA
Apacta startede oprindeligt i 2011 i regi af firmaet “AquaPlanning” som havde fokus på kloakmester-faget. Firmaet blev startet af kloakmester Anders Risager fra Aalborg og Verner H. Kristiansen fra Hobro.

I 2013 solgte Anders Risagaer sit entreprenørfirma ”Aalborg Kloak- og Entreprenørfirma A/S”, for udelukkende at fokusere på AquaPlanning. Anders købte samtidig Verners andel af virksomheden, da Verner ønskede at fokusere på sit entreprenørfirma.

Ved udgangen af 2014 ændrede virksomheden navn til Apacta, da systemet udviklede sig fra udelukkende at være kvalitetssikring, til også at kunne registrere timer, samt materiale forbrug og meget mere.

I januar 2015 købte 3 medarbejdere sig ind i virksomheden der samtidig blev en A/S virksomhed.
Apacta’s ambition er at udvikle et brugervenligt produkt til håndværkerbranchen, hvor der i særdeleshed er fokus på virksomheder med op til 10 ansatte.
Det gælder blandt andet i forhold til at hjælpe håndværksfirmaer med at forhandle indkøbsaftaler hjem med grossister og byggecentre.


LÆS OGSÅ: Vil hjælpe mester med at forhandle materiale-priserne ned

Artiklen er en del af temaet Nyt fra byggecentrene.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11