23948sdkhjf

Få bedre bundlinje: Sæt strøm til din virksomhed, mester!

Du kender sikkert følelsen af et have et godt stykke værktøj i hånden – sådan skal det også være, når det gælder IT-værktøj
Hvis din virksomhed er på forkant med at implementere effektive IT-værktøjer, så har du sikkert allerede erfaret, hvor vigtigt det er at få sat strøm til processerne i virksomheden. Det gælder ikke mindst de mange processer inden for de fem vigtige byggediscipliner:
• Tilbudsgivning
• Planlægning
• Udførelse
• Aflevering
• Administration
Og de digitale muligheder i bygge- og anlægsbranchen har aldrig været større end nu. IT-leverandørerne har virkelig fået øjnene op for at levere brugbare IT-værktøjer til at understøtte alle processer i håndværks- og entreprenørvirksomheder.

Stort udbud af IT-værktøj
Det bekræftes af adm. direktør Martin Profit Jakobsen fra IT-rådgivningsvirksomheden BASIT.
- Vi har daglig kontakt med en hel del IT-leverandører, som alle er utroligt ambitiøse og har grundlæggende ærlige svar på hvordan nogle af de styringsmæssige udfordringer i håndværksvirksomheder kan løses med netop deres IT-værktøj, siger Martin Profit Jakobsen.

Han forklarer, at da BASIT blev stiftet i 2007 var der meget få IT-leverandører, som henvendte sig til bygge- og anlægsbranchen.

- Der var et grundlæggende monopol, fordi de to store brancheforeninger på det tidspunkt ejede et IT-selskab BygtegIT. I 2010 da BygtegIT blev solgt begyndte markedet at åbne sig.
Og der kom endnu mere fart på da BASIT og Dansk Byggeri i fællesskab i 2012 stiftede Dansk Byggeri IT-messe, hvor flere og flere IT-leverandører fik øjnene op for bygge- og anlægsbranchen. Siden 2012 har knapt 100 forskellige IT-leverandører præsenteret deres IT-værktøjer på IT-messen og givet deres bud på hvordan de kan hjælpe i den daglige drift, siger Martin Profit Jakobsen.

Værktøjet skal passe
Ligesom når der skal findes og bestilles materialer og grej til en byggesag, så er der altafgørende, at håndværks- og entreprenørvirksomhederne kan finde de IT-værktøjer, som passer til deres behov og krav.
- Vores erfaring er, at det ikke betyder så meget om man driver en maler-, murer-, tømrer-, el-, VVS- eller gulvvirksomhed. Det afgørende er, hvilke typer af opgaver virksomhederne påtager sig, siger Martin Profit Jakobsen.

- Der er stor forskel på hvordan man skal styre en hoved- eller totalentreprise i forhold til virksomheder med mindre service/spjældopgaver.
For fag- og underentrepriser er kompleksiteten igen en anden. Der findes ingen simple IT-værktøjer, som kan bruges til alt. Ligesom der ikke findes et multiværktøj, som kan erstatte en hammer eller sav eller skruemaskine. Hver opgave kræver sit værktøj, hvis det skal gøres godt og professionelt, understreger Martin Profit Jakobsen.

Hvis din virksomhed har implementeret IT-værktøjer til at styrer forretningen, så kan i melde jer til Mester Tidendes og BASITs konkurrence om at blive Danmark mest IT-modne håndværks- eller entreprenørvirksomhed.

Vinderne vil blive kåret på Dansk Byggeri IT-messe 2020, hvor de vil få overrakt diplom og præmie. Præmierne er blandt andet gavekort til værktøjer til en værdi af kr. 5000. Derudover vil vinderne blive omtalt i Mester Tidende, ligesom der de andre år også har været omtale i lokale medier.

DELTAG I KONKURRENCEN
Del dine gode erfaringer med planlægning og deltag i Mester Tidendes konkurrence om at blive Danmarks mest IT-modne håndværksvirksomhed. Tilmeld dig på www.itbyg.dk

Konkurrencen afgøres sidst på året og vinderne hædres på Dansk Byggeris IT-messe den 4. og 5. februar 2020. Her overrækkes diplomer og præmier i form af værktøj til en værdi af 5.000,- kr.
På Dansk Byggeris IT-messe samler Dansk Byggeri i samarbejde med BASIT – byggeriets uvildige IT-rådgiver - en række af de bedste IT-leverandører til byggebranchen. Så sæt kryds i kalenderen for 2020 og kig forbi Teknologisk Institut i Taastrup og Aarhus, og se hvordan du kan skabe konkurrencefordele med effektive IT-værktøjer.

Det er Byggeriets uvildige IT-rådgiver BASIT som står for den faglige kvalifikation af deltagerne. Det gøres med udgangspunkt i en IT-modenhedsvurdering, som indeholder mere end 600 håndværks- og entreprenørvirksomheder. Ved at deltage i konkurrencen får du adgang til denne model, og kan se hvor jeres virksomhed står stærkt, og hvor der evt. er plads til forbedringer.
Du kan læse mere om BASIT og deres IT-rådgivning på www.basit.dk


FEM VIGTIGE KERNE-OMRÅDER
Mester Tidendes IT-modenhedskonkurrence har fokus på fem kerneområder i driften af håndværks- og entreprenørvirksomheder:

Tilbudsgivning:
Virksomhedens brug af IT-værktøjer til kalkulation, håndtering af afgivne tilbud, styring af pipeline og ordrebog

Planlægning:
Virksomhedens brug af IT-værktøjer til planlægning på dag til dag niveau i forhold til ressourcer, planlægning på tværs af projekter, styring af kapacitet på længere sigt, hvornår der er huller i kalenderen, der skal fyldes og hvornår der er for travlt og der derfor skal hentes ekstra arbejdskraft eller de nuværende medarbejdere må overarbejde

Udførelse:
Det handler f.eks. om, at virksomheden bruger arbejdssedler til instruktion så der spares på køreturen forbi kontoret, styring af materialer og materiel til byggepladserne, registrering af forbrug (tid, materialer) til hurtig fakturering, styring af ekstraarbejde, så der bliver oprettet en ny sag til registrering, styring af underentreprenører (hvis man er hovedentreprenør)

Aflevering:
Styring af kvalitetssikring, og egenkontrol, effektiv udbedring af mangler, så der ikke spildes ressourcer på ekstra køretid osv. for at komme tilbage til en gammel sag. Desuden fokus på kundetilfredshed med udført arbejde

Administration:
Effektiv styring af sagerne, når de er vundet i forhold til at få styr på betalingsplaner, aconto-fakturering, opfølgning på sagerne, fremsendelse af faktura så snart arbejdet er udført og stram fokus på likviditet



Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109