23948sdkhjf

Cityringen kan afspore planlagt Tivoli-byggeri

1.000 ejendomme i København og på Frederiksberg er blevet pålagt servitutter af hensyn til Cityringens sikkerhed

Cityringens tunnelrør under de bøfspisende gæster på Hereford Beefstouw kan ende med at køre Tivolis planlagte nybyggeri ved selvsamme spisested af sporet. 

Læs også: Ekstraregning vokser: Italienere kræver 6 mia. kroner af Metroselskabet

En aktindsigt som TV 2 Lorry har fået hos Kommissarius Ved Statens Ekspropriationer På Øerne viser således, at det i slutningen af sidste år blev afgjort, at Tivoli blev pålagt en såkaldt “servitut om metroens sikkerhed”. 

Det betyder, at der “hverken permanent eller midlertidigt må graves dybere” end 1,8 meter eller “bores eller etableres pæle, der når dybere” end 4,9 meter ned i jorden. 

Det gør Tivoli til én af de omkring 1000 ejendomme i København og på Frederiksberg, der er pålagt en servitut af hensyn til Cityringens sikkerhed, oplyser Metroselskabet til TV 2 Lorry

Det er Kommissarius Ved Statens Ekspropriationer På Øerne, der afgør hvor stor erstatning ejerne af de enkelte ejendomme skal have som følge af de begrænsede byggemuligheder. Nogle får en lille ulempeerstatning, hvis der ikke er udsigt til væsentlige værdiforringelser på grunden. Andre ejere må finde sig i en noget kraftigere servitut, der kræver større opmærksomhed. 

Læs også: 400 kvm brosten på Kongens Nytorv skal lægges om

Metroselskabet oplyser til TV 2 Lorry, at der er givet cirka 2,9 mio. kr. i erstatning til de cirka 1000 ejendomme i alt. De enkelte erstatninger ligger på mellem 2000 kr. og 16.500 kr. Fem ud af de 1000 berørte ejendomme har valgt at indbringe sager for klageinstitutionen Taksationskommissionen. Det drejer sig blandt andet om en boligejendom, der som følge af servitutten ikke kan få lov til at grave ud til jordvarme, oplyser Kommissarius Ved Statens Ekspropriationer På Øerne til TV 2 Lorry.  

Dialog om allerede godkendt byggeprojekt 
I Tivolis tilfælde betyder servitutten, at der kun i begrænset omfang må graves i hele det område, hvor Cityringen skærer sig vej under Tivoli - fra Nimb-bygningen og Rutschebanen ved Bernstorffsgade og i en let bugtende linje til Tivolis hovedindgang, Hereford Beefstouw og Industriens Hus ved Vesterbrogade.

Og netop bygningerne ved Hereford Beefstouw står over for gennemgribende forandringer. Her skal den 1.300 kvm store anden fase af byggeriet Tivoli Hjørnet nemlig etableres. Det fik Tivoli godkendt i en lokalplan i 2015.

Men de nye krav til sikkerhedsafstande volder tilsyneladende så store byggeproblemer for Tivoli, at forlystelsesparken nu er gået i dialog med Metroselskabet. 

Metroselskabet bekræfter, at man er i dialog med Tivoli om byggeriet, og at "der gælder de samme regler for Tivoli som for alle andre".

- Generelt er det dog Metroselskabets erfaring, at planlagte byggerier inden for metroens sikkerhedszone kan gennemføres, skriver Hanne Tærsbøl-Schmidt, chef for Naboer og Ejendomme i Metroselskabet, i et skriftligt svar til TV 2 Lorry.

Læs også: Tissetrængende metropassagerer må holde sig – toiletleverandør til stationer konkurs

Mere usikker er Tivolis underdirektør for jura, Annette Juul.

Hun siger til TV 2 Lorry, at Tivoli håber, “at alt kan løses til det bedste".

- Vi ved ikke, om metroen kommer til at påvirke det byggeri. Vi ved endnu ikke, om vi kan komme ned i den dybde, og vi er i dialog med Metroselskabet om, hvor langt man kan gå ned, siger hun til TV 2 Lorry.

Spørgsmål: Men servitutten dikterer jo en præcis sikkerhedsafstand mellem metro og byggeriet?

Læs også: Cityringen forsinket: Metrolinje åbner i september

- Ja, men de (servitutterne, red.) er ikke endelige. De kan godt ændres - eller få en ændret betydning. Det er den dialog, vi er i gang med lige nu, siger Annette Juul. 

Uvished om påtønkt bypark
Tivoli gik i juni måned i år ud med omfattende planer om at opføre en bilfri bypark i området foran hovedindgangen på Vesterbrogade. 

Læs mere: BIG-byggeri og bypark - Tivoli rækker ud over hegnet

Spørgsmål: Annette Juul, kan servitutten have betydning for opførelsen af byparken?

- Det ved jeg faktisk ikke endnu, om det har. Byparken er endnu så spæd, at vi ikke ved, om det har betydning for det endnu, siger Annette Juul.

Kommissarius Ved Statens Ekspropriationer På Øerne afventer udfaldet af dialogen mellem Tivoli og Metroselskabet, før der tages stilling til, hvor stort et beløb Tivoli skal modtage i erstatning.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125