23948sdkhjf

Kan blive dyrt: Cyberangreb kan også ramme dig, mester!

Det er ikke kun store virksomheder, som skal være på vagt. Håndværkere med få ansatte kan også blive ramt.
Håndværksbranchen er generelt ved at få øjnene op for de truslerne som lurer i kølvandet på den øgede digitalisering. Det vurderer forsikringselskabet Alm. Brand, som blandt andet oplever, at stadig flere små og mellemstore håndværksvirksomheder tegner en såkaldt cyberforsikring.

- I fremtiden vil cyberforsikringer være lige så vigtige som traditionelle forsikringer, mener direktør for erhverv og landbrug i Alm. Brand, Peter Flemmer.
Det er ikke kun store virksomheder, som skal være på vagt. Håndværkere med få ansatte kan også blive ramt.
- Cybertruslen for mindre virksomheder er faktisk endnu større, da sikkerheden her typisk er langt mindre, forklarer Peter Flemmer.

Sikkerhed hvis det går galt
En af de håndværkere som tager truslen alvorligt, og som allerede har tegnet en cyberforsikring er tømrermester Jonas Hemicke fra tømrer/snedkerfirmaet Fryd. Han mener tiden kalder på cyberforsikringer.
- Jeg er bekymret for at få hijacket alt min data, og jeg er bekymret for, at jeg har flere biler, der står stille fordi, vi ikke kan komme videre. Jeg har brug for at en form for sikkerhed og forsikring om, at nogen har min ryg, hvis det går galt, siger Jonas Hemicke.

Maria Holm og Leif Jørgensen fra LM-Isolering har også bestilt en cyberforsikring. De havde nemlig hørt om en i deres kreds, der var blevet angrebet, og var blevet nødt til at betale. Derfor var de naturligvis bekymrede for, at det ville ske for dem selv.

- Vi er bekymret for, hvor meget de kan nå at tage. Man behøver ikke være en stor virksomhed for at forsikringen er relevant. En halv million kan jo gøre rigtig ondt på os, fortæller Maria Holm og siger at især driftstab er en bekymring.
- Det kan godt være, at vi har sikkerhed og backup, men man kan aldrig være sikker. Hvis vores virksomhed er lagt ned i dage eller uger, så kan det gå grueligt galt,” siger hun.
Åbenhed blandt virksomheder

Erhvervsstyrelsen har igangsat en stor kampagne, som netop har fokus på mindre virksomheder, da truslen og konsekvenserne her kan være mindst ligeså ødelæggende som for de helt store virksomheder. Kampagnen handler også om vigtigheden af åbenhed om cyberangreb. Syv danske virksomheder fortæller i forbindelse med kampagnen om de hackerangreb og digitale tyverier, som de har mærket på egen krop.

En af historierne handler om indehaveren af Roskilde Teltudlejning Tom Rasmussen, som efter et forkert klik med musen mistede data på ordrer for op til 10 mio. kr. og frygtede, at han blev nødt til at fyre sine 20 ansatte. Det endte faktisk med, at Tom Rasmussen måtte betale en løsesum for at få udleveret sin data igen.

HER kan du se Erhvervsstyrelsens kampagne, som er udarbejdet i samarbejde med Industriens Fond og læse om historierne fra de uheldige virksomheder.

Artiklen er en del af temaet MesterTips.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094