23948sdkhjf

Godt købmandskab er stadig noget værd i byggebranchen

De største virksomheder i bygge- og anlægsbranchen har naturligvis faste rutiner for stort set alle processer - fra budgetrapportering og økonomisk styring til rekruttering og optimering af arbejdsrutiner på byggepladserne.

Selvom disse procedurer halter lidt mere hos især mange mindre og mellemstore virksomheder, så har alle virksomheder - store som små - behov for at måle sig med andre: Altså det man på godt dansk kalder benchmarking. Udgangspunktet er naturligvis, at man har sammenlignelige tal og processer at måle på.

Omsætning, overskudsgrad, driftsresultat, bruttofortjeneste og egenkapital er noget, man direkte kan sammenligne. Og ofte kan man blive overrasket over, at nogle mindre og mellemstore virksomheder faktisk - forholdsmæssigt - præsterer bedre end de helt store i branchen. Hvis man forstår at bruge benchmarkingmodeller rigtigt, vil man kunne finde frem til hvilke nicher og hvilke opgaver, som kaster mest af sig og som matcher virksomhedens kompetencer. Dermed kan man optimere effektiviteten og produktivi-teten.

Godt købmandskab, næse for en god handel og risikovurdering skal der naturligvis også til. Og så må man forberede sig på fremover også i stigende grad at blive målt på, hvor god virksomheden er til at tage socialt ansvar ved at fastholde og inkludere udsatte grupper på arbejdsmarkedet.

Artiklen er en del af temaet MESTER HAK&HUG.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.106