Nye regler om at anmelde kemiske produkter
Salg til professionelt brug skal anmeldes 2 steder
Miljøstyrelsen anbefaler at være i god tid med anmeldelserne, fordi det kan tage tid at forberede de oplysninger, man skal indberette.
Fra 1. januar 2021 kan I komme ud for, at jeres produkt skal anmeldes både til PCN-portalen og til Produktregistret i Arbejdstilsynet. Det er tilfældet, hvis:
• Jeres produkt sælges til professionelt brug
• Jeres produkt opfylder de øvrige krav til at skulle anmeldes til Produktregistret.
Hvis I allerede har anmeldt jeres produkt til Produktregistret, vil denne anmeldelse også være dækkende i forhold til PCN-portalen helt frem til 1. januar 2025. Men hvis I foretager ændringer i produktet, som kræver en opdatering, skal I melde dette både til Produktregistret og PCN-portalen.
Salg til private forbrugere af faremærkede kemiske produkter skal I kun anmelde til PNC-portalen.
Det er Miljøstyrelsen, som er ansvarlig myndighed for reglerne om anmeldelse til giftinformationscentrene.
Læs mere om de nye regler her