23948sdkhjf

Kommune ignorerede advarsler om kollapstruet rutebilstation i 34 år

| Af Redaktionen/ | Tip redaktionen om en historie
Siden 1985 har Aarhus Kommune af hele 14 omgange ignoreret advarsler om kollapstrussel under Aarhus rutebilstation.

Da Aarhus rutebilstation tilbage i oktober blev afspærret som følge af risiko for kollaps, kom det frem, at Aarhus Kommune allerede i 2010 var blevet advaret. Det betød, at store dele af bustrafikken siden har været omdirigeret, og at busselskaber som Flixbus og Kombardo er flyttet.

Nu viser det sig, at historikken for advarsler går endnu længere tilbage.
I 34 år har Aarhus Kommune nemlig ignoreret, at betondækket under Aarhus rutebilstation var beskadiget og udsat for trussel om kollaps.

Det viser flere rapporter, som TV2 ØSTJYLLAND har fået indsigt i.

Her står der blandt andet, at der allerede i 1985 ”overalt er konstateret utætheder”, og at ”beton- og asfaltbelægning overalt er i meget dårlig stand”.
Det bekræfter også Chef for Ejendomme i Aarhus Kommune, Katharina Nyborg, over for Tv2 Østjylland.
- Man blev opmærksom på det i 1985, men man har siden 2007 løbende udskudt vedligeholdelsesprocessen, fordi man ikke har været sikker på, om rutebilstationen måske skulle flyttes, siger hun.
Senere hen - i 1992 - konkluderedes i en rapport, at 'bæreevnen over perron 2 ikke er god'. Mellem 1992 og 1999 rykkedes der flere gange for en nærmere undersøgelse af dækkets bæreevne, hvilket blev ignoreret

Endnu en rapport
I 2001 fremlagde Rambøll et notat, hvor de skrev: 'risiko for færdsel med busser kan medføre kollaps af dækket i større eller mindre områder'.
I et internt notat skrev den tekniske forvaltning i kommunen dog, at man afventede at undersøge nærmere, til der var truffet en beslutning om rutebilstationens fremtidige placering.
I 2010 fremlagde Rambøll endnu en rapport, hvor man påpeger, at betontaget er beskadiget. Siden da og frem til 2019 har ingen ingeniører med ekspertise på området besigtiget betondækket.

Burde være orienteret
Tv2 Østjylland har til aften (torsdag) forelagt de nye oplysninger til Jan Ravn Christensen (SF), medlem af Aarhus Byråds Teknisk Udvalg, som siger, at han ikke har været bekendt med betondækkets dårlige stand, før rutebilstationen blev afspærret i 2019.

- Vi burde have været orienteret, og det burde aldrig kunne komme så langt ud, at man skal til at afspærre og rydde stationen. Det er en helt håbløs situation, siger Jan Ravn Christensen til Tv2 Østjylland.
Anlægget under Aarhus rutebilstation blev opført i 1953. Op igennem de næste tyve år efter den første advarsel i1985, ignorerede kommunen hele 14 advarsler og undersøgelser, hvor entreprenørfirmaer problematiserede det underliggende betondækkes stand og mulige nedstyrtningsfare.

Og det viser sig altså nu, at både omkostninger og besvær, som sagen har resulteret i, kunne have været undgået langt tidligere.
- Ejendomsforvaltningen i Teknik og Miljø har ikke formået at råbe vagt i gevær til politkerne tidligt nok. Det har været afdelingens ansvar at holde politikerne oplyst om forholdene, siger Katharina Nyborg.
Sidst i 1990’erne undersøgte Aarhus Kommune mulighederne for at ændre placeringen af rutebilstationen, men siden 1985 har den været fast placeret på hjørnet af Fredensgade og Sønder Allé i Aarhus’ midte.

- Man har udskudt behovet for genopretning, fordi man ikke vidste, om rutebilstationen på et tidspunkt skulle flyttes. Normalt er det ellers bedst løbende at vedligeholde bygninger og anlæg, fordi man herved fastholder anlæggets værdi bedst muligt. Jeg tør ikke sige noget om, hvor meget man ville have sparet, hvis man ikke havde udskudt det, siger Katharina Nyborg.

Fremtiden for Aarhus rutebilstation er endnu uvis, og der vil endnu gå mere end en måned, før der kommer nyt i sagen.
- Vi har haft gang i forskellige undersøgelser, taget prøver af parkeringskælderens dæk og ingeniørberegninger af konstruktioner, og så skal ingeniørerne tolke på de svar og rapporter, der kommer. Så omkring uge tolv forventer vi at kunne sige, hvilken vej der er fornuftig at gå, sagde Katharina Nyborg til Tv2 Østjylland. tilbage i januar.
For nu er det tre måneder siden, at rutebilstationen blev afspærret, og 411 måneder siden, at man modtog den første advarsel.

Læs historien på TV2Østjylland
Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nyt fra byggecentrene
Byggemarked bygger nyt: Det bliver lidt nemmere at være kunde

Give Elementer har udviklet innovativt betonelement

Et nyt betonelement skal gøre anlægsprojekter nemmere og appellere til en bredere målgruppe

Styrker ledelsen: Teknikentreprenør klar til lønsom vækst

Her er Banedanmarks nye topchef

A. Enggaard ved roret på 225 nye boliger

”Unik opgave uden fortilfælde” – nu ryger Storstrømsbroen

Nyhedsbrev

6.789 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Nyt fra byggecentrene
Byggecentrene: Flere håndværkere søger rådgivning om bæredygtighed

Byggecentrene oplever, at stadig flere håndværkere efterspørger rådgivning om systemer, løsninger og produkter, der kan gøre byggeriet grønnere.

Online Avis Arkiv

Hver femte lønmodtager skifter job hvert år

Plus

Ugens konkurser - Uge 7

Toldere finder mistænkeligt træ fra Amazonas på Aarhus Havn

Flyvende fra start: CLT Denmark føjer ekstra ben til virksomheden

Bombeskader sender prisen for Big Ben-renovering i vejret

Plus

Nordjysk installatør fordobler bundlinjen: - Vi er blevet mere effektive

Beton og tonsvis af granit på nordjysk strand udløser bøder

Minister-plan: Vil sætte batteridrevne tog på skinner inden 2030

Ud i virkeligheden: Skoleelever på byggepladserne

Kommune ignorerede advarsler om kollapstruet rutebilstation i 34 år

Tre års arbejde og 4.500 elementer venter Idealcombi

Gulvvirksomhed styrker projektsalget

Tre nye haller til træ: Kjellerup bygger 4500 kvadratmeter

MesterTips
Betalingsfrist: Sådan får du pengene hjem, mester !

Byggeriets omsætning tabte pusten

MesterTips
Husk at indberette moms, mester !

Dyr dukkert i Roskilde – prisen for svømmehal er fordoblet

Caverion sælger forretningsben til årelang kunde

Plus

Fyld ordrebogen. Her er der nye byggeopgaver på vej

Tømrermester overtager fritidshus-firma

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Byggeri-forhandlere om ny overenskomst: Kan løse tvist om mindstebetaling

Plus

Ugens konkurser - uge 6

Lindab udvider produktionen på Sjælland

Sanistål fylder "cola"-automaten med værktøj

Nyt om navne i byggeriet

Plus

Ugens konkurser - uge 5

Danskerne har penge på bankbogen

GVL og kommune indgår forlig om svømmehal

Se alle Medlemmernes egne nyheder

udstykninger

Træ/alu-vinduer er de mest solgte vinduer i Danmark

PCSCHEMATIC Cabledim: Styr på 30% og 70% reglerne

TESTO – moderne klimakamre til klima- og temperaturtest

Kataloget for 2020 er landet

Frandsen El sætter sikker strøm til nyt samlingssted

Bliv klædt på til at bygge med CLT - med førende eksperter

Brug BAYO.S skruefundamenter i stedet for beton

Forvirring omkring korrekt brandgodkendelse

Service af faldsikringsudstyr

PLUS nyhederne til sæson 2020

State-of-the-art lagerløsninger på LogiMAT 2020

Udførelse af elforsyningsanlæg - efter de nye regler

Hvordan bygger vi bæredygtigt? Vær med i debatterne

Kom til Fræserdag hos Løwener 26. februar kl. 10 - 14

Jönsson får én af landets første bæredygtighedsledere

SICK udvider

Load test af 110 tons løfteåg (VIDEO)

Hygiejnedesignede løsninger øger fødevaresikkerheden

Nyt supersygehus i Reykjavik får imprægnerede støttemure

Tronzadoras aluminiums afkortning i højklasse

Lemvigh-Müller udvider på svejsemaskiner

Nyt OUH - Poul Hansens Entreprenører A/S

Overvejer du at lave en Laudrup?

10 grunde til at lodret jordvarme er ligesom en Tesla

Send til en kollega

0.187