23948sdkhjf

Sådan bliver du bedre til at lede svendene på distancen, mester !

| Af Redaktionen/tøtte | Tip redaktionen om en historie
I mange håndværks- og entreprenørvirksomheder er distanceledelse en del af hverdagen. Svendene er vant til at arbejde selvstændigt med opgaverne. Og er der problemer, så kan mester som regel fanges på mobilen, SMS, Messenger, e-mail o.a. Eller også er der en formand eller en sjakbajs der tager føringen.
Men indtil corona-virussen fik fat i landet, så foregik indtil 90 pct. af al ledelse i små virksomheder ansigt til ansigt. Arbejdsopgaverne blev aftalt på stedet, ved morgenmøde på virksomheden eller når lederen kom forbi i dagens løb. Og opstod der et problem kunne chefen komme forbi og afgøre, hvordan det skulle tackles.

Men for at undgå smitte, arbejder de ansatte nu så vidt muligt ofte alene, på skift eller hjemmefra.

- Coronakrisen har givet lederne i de små virksomheder en ekstra udfordring. Pludseligt skal de styre opgaver og ansatte via telefon, sms og mail - det der i ledelsessprog hedder distanceledelse. Og det er faktisk vanskeligere end de fleste tror, forklarer direktør i Dansk Håndværk Morten Frihagen.

Han fremhæver, at medarbejderne skal føle, at lederen stadigt sætter retningen, har overblik og følger med i det arbejde de ansatte laver. Og det kræver, at man leder på en anden måde end normalt.

- For at hjælpe, har vi samlet en række forslag til, hvordan man kan gøre det og hvilke opgaver, man skal være særligt opmærksom på. Det er ikke noget man lærer fra den ene dag til den anden, men vi håber, at ejerne af de mindre virksomheder kan finde inspiration og måske støder på et par emner, som kan hjælpe dem i deres måde at lede på, forklarer arbejdsgiverdirektøren.


En ny opfattelse af dig selv som leder:
• Acceptere at du er leder på distance – Hav ikke dårlig samvittighed over, at du ikke kan lede på den normale måde.

• Find ud af, hvad din rolle nu er. Hvilke forventninger har du til dig selv som leder. Hvordan vil du opfattes som leder. Og hvordan skal det påvirke det du nu gør som leder.

• Gør dig klart at det der plejer at virke, måske ikke virker, når det sker over telefon, mail eller med korte besøg på byggepladsen.

• Vær omhyggelig i din egen arbejdsstruktur og hold de aftaler du laver. Dine ansatte vil nemt føle sig "betydningsløse" hvis du glemmer telefonopkald, udskyder aftaler eller glemmer at give beskeder videre. Det skaber misforståelser. Glemmer du som lovet at ringe klokken 14, vil medarbejdere skabe sine egne ideer om, hvorfor det ikke er sket: "Han er ligeglad med det jeg laver, andre ting er vigtigere end mig eller han er nok kørt tidligt hjem fra arbejde, mens jeg knokler".


Giv ansvar - men vis at du er leder
• Forklar medarbejderne at de skal påtage sig mere ansvar og træffe nogle beslutninger på egen hånd - men de skal stadigt føle at du er "til stede".

• Vær også omhyggelig med at definere klare mål, arbejdsopgaver og ansvarområder.

• Sørg for at være tilgængelig, så dine ansatte føler at de kan - og er velkomne til - at kontakte dig, når de har behov for det.

• De sociale relationer er vigtige: Skab tillid og signaler at både du og dine medarbejdere er der for at hjælpe hinanden. Tag dig tid til uformel kontakt, så du er med til at holde motivation oppe - for du møder ikke tilfældigt dine medarbejdere i skurvognen, ved kaffemaskinen eller på parkeringspladsen.

• Vis at du interesserer dig for den enkeltes opgaver og velbefindende på arbejdspladsen. Og husk at følelsen af at være alene om udfordringerne også gælder medarbejderne indbydes, fordi de er vant til at snakke sammen, inspirere eller blot få en sludder, når de mødes.


Vær god til at kommunikere
• Vær tydelig - og venlig - i din kommunikation og undgå misforståelser. Megen forståelse går tabt, når vi ikke taler ansigt til ansigt. Tænk på, hvordan den enkelte medarbejder normalt reagerer og hvordan vedkommende normalt fortolker det du siger. Både sprogligt men også hvordan en medarbejder normalt fortolker dine anvisninger. Nogle er meget bogstavelige mens andre mener, at du blot giver en retning.

• Vær tydelig når du uddelegere, så medarbejdere forstår hvilken opgave de skal løse - og hvad de ikke skal gøre. Hav så tillid til, at dine ansatte kan løse opgave - og signaler det, når du taler med dem.

• Bed om tydelige tilbagemeldinger, når en opgave er løst. Undgå: "Jamen den blev jeg da færdig med i går, det troede jeg du vidste". Og husk at medarbejderne også føler sig mere usikre i denne tid - så spørg ind og vis åbenhed.

• Stå eventuelt op, når du taler i telefon med dine ansatte. Erfaring viser, at det gør det lettere at få sit "kropssprog" igennem med betoninger og engagement. Sidder du ned, kan du komme til at lyde for afslappet og dermed sænke vigtigheden af det du siger.

• Vær mere opmærksom end normalt på, om dine medarbejdere trives med opgaverne og dagligdagen. Det er vanskeligere at fange en utilfredshed, mismod eller tvivl, når samtalen foregår via telefon, sms eller mail. Vær derfor også omhyggelig med din annerkendelse eller ros - du skal ikke holde igen med et "Det var flot" eller "Det er jeg glad for", når der er grund til det.

Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Leverandører afviser Starks ønske om betalingsfrihed

Arkil femdobler overskuddet

Regeringen hæver loft for virksomheders lønkompensation

Snedkermester om hjælpepakke: Vil nærmest afvikle butikken

11

Statsminister overvejer gradvis genåbning efter påske

Nyhedsbrev

6.824 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Indhug i ordrebøgerne - installationsbranchen ramt af corona

Online Avis Arkiv
Plus

Ugens konkurser - uge 13

Regeringen hæver loft for virksomheders lønkompensation

Nordiske Medier går stærkt frem og lancerer nyt nichemedie målrettet kommuner

Byggeboss: Jeg får ikke længere nogen ordrer ind

Byggecenterkæde vil hjælpe håndværksfirmaer med likviditeten

Stark Group vil samarbejde med større leverandører om at hjælpe små- og mellemstore håndværkervirksomheder gennem Coronakrisen

Corona: Sanistål justerer forventningerne

MesterTips
Få gratis corona-rådgivning i erhvervshusene, mester!

MesterTips
Fælles fodslag: Sådan skal byggeriet forhindre corona-smitte

København finder 350 millioner til byggeriet

CORONA
Konkurser: - På én nat væltede det ind med henvendelser

Frygten for at gå konkurs eksisterer i stort set alle brancher, men især enkeltmandsvirksomhederne er lige nu i panik, lyder det fra konkursernes frontlinje.

Arbejdstilsynet arbejder også hjemmefra - men holder stadig øje !

Nyt fra byggecentrene
Trælast-direktør: Vi har mærket lille knæk på kurven

Plus

Special-analyse: 3.000 byggefirmaer er truet af konkurs

Hvert syvende selskab i branchen har retning mod konkurs, viser tal fra FSR - danske revisorer. Dertil kommer tusindvis af personligt ejede byggefirmaer, som kan være ekstra følsomme under coronakrisen

Plus

Enemærke & Petersen har hjemsendt 54 medarbejdere

Coronakrisen har medført dalende aktivitet hos Ringsted-entreprenøren, især i serviceforretningen

Fremrykkede byggeprojekter kræver penge i kommunekassen

Borgmesteren i Lolland Kommune mener, at det fjernede anlægsloft er godt. Han har bare ingen glæde af det.

Anlægsloftet fjernes – byggebranchen efterlyser yderligere tiltag

CORONA
Regeringen suspenderer anlægsloftet

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

DGI: Politikere bør tænke idræt ind i lempelse af anlægsloft

Nordiske lande vil gøre særlig træskibskultur til verdensarv

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

MesterTips
Sådan håndterer du levering og modtagelse af byggematerialer, mester !

SMVdanmark savner afklaring på lærepladser i corona-krisen

Plus

Konkurs-ramt nedriver fortsætter i nyt selskab

Bæredygtig byggeevent udskudt et år

Dansk Byggeri: Tak for fremrykning af opgaver

Plus

Ugens konkurser - uge 12

MesterTips
Spar tid og penge: Få styr på kontor-arbejdet, mester !

Flere mister jobbet: 18.300 nye ledige på fire dage

Corona koster job: 14.700 har meldt sig ledige på tre dage

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Telefonerne er åbne og vores serviceteknikere er klar!

Ubro SystemPac holder produktionen igang

Træelementer i fremtidens byggeri

Nyt nyhedsbrev fra Gibotech

PERI lancerer ny onlineshop

Indret en god hjemmearbejdsplads, og undgå at få ondt

Colas vil flytte sin asfaltproduktion uden for Horsens

Projektledelse i byggeriet

Jubilæum!

Forlænget påskeferie

Smede og Maskinfabrik Sjælland - H. Nielssons Maskinfabrik

E-kursus: Pas på ledningerne og livet

Dagens tilbud - Rensenåle i høj kvalitet

Lav luftfugtighed i produktioner skaber problemer

PÅSKETILBUD - lær AB 18 hjemme!

Brødrene Dahl har fokus på at mindske smitterisiko

Summit præsenterer Vejrstationer til den danske industri

Ollerup Maskinfabrik udvider

Ion luftkniven dækker et område på op til 6,1 meter

CASE: Besøg på byggepladsen hos T.C. Anlæg i Odense

Hold afstand – bare ikke når det gælder dialog og ledelse

Mindre trafik gør det nemmere at fjerne graffiti

Vi vil stadig levere kvalitet til tiden!

Fra ide til indvielse på bare nogle få uger!

Ifö trækker i nye klæder: Fra toilet- til badeværelsesbrand

Send til en kollega

0.156