23948sdkhjf

Sådan bliver du bedre til at lede svendene på distancen, mester !

| Af Redaktionen/tøtte | Tip redaktionen om en historie
I mange håndværks- og entreprenørvirksomheder er distanceledelse en del af hverdagen. Svendene er vant til at arbejde selvstændigt med opgaverne. Og er der problemer, så kan mester som regel fanges på mobilen, SMS, Messenger, e-mail o.a. Eller også er der en formand eller en sjakbajs der tager føringen.
Men indtil corona-virussen fik fat i landet, så foregik indtil 90 pct. af al ledelse i små virksomheder ansigt til ansigt. Arbejdsopgaverne blev aftalt på stedet, ved morgenmøde på virksomheden eller når lederen kom forbi i dagens løb. Og opstod der et problem kunne chefen komme forbi og afgøre, hvordan det skulle tackles.

Men for at undgå smitte, arbejder de ansatte nu så vidt muligt ofte alene, på skift eller hjemmefra.

- Coronakrisen har givet lederne i de små virksomheder en ekstra udfordring. Pludseligt skal de styre opgaver og ansatte via telefon, sms og mail - det der i ledelsessprog hedder distanceledelse. Og det er faktisk vanskeligere end de fleste tror, forklarer direktør i Dansk Håndværk Morten Frihagen.

Han fremhæver, at medarbejderne skal føle, at lederen stadigt sætter retningen, har overblik og følger med i det arbejde de ansatte laver. Og det kræver, at man leder på en anden måde end normalt.

- For at hjælpe, har vi samlet en række forslag til, hvordan man kan gøre det og hvilke opgaver, man skal være særligt opmærksom på. Det er ikke noget man lærer fra den ene dag til den anden, men vi håber, at ejerne af de mindre virksomheder kan finde inspiration og måske støder på et par emner, som kan hjælpe dem i deres måde at lede på, forklarer arbejdsgiverdirektøren.


En ny opfattelse af dig selv som leder:
• Acceptere at du er leder på distance – Hav ikke dårlig samvittighed over, at du ikke kan lede på den normale måde.

• Find ud af, hvad din rolle nu er. Hvilke forventninger har du til dig selv som leder. Hvordan vil du opfattes som leder. Og hvordan skal det påvirke det du nu gør som leder.

• Gør dig klart at det der plejer at virke, måske ikke virker, når det sker over telefon, mail eller med korte besøg på byggepladsen.

• Vær omhyggelig i din egen arbejdsstruktur og hold de aftaler du laver. Dine ansatte vil nemt føle sig "betydningsløse" hvis du glemmer telefonopkald, udskyder aftaler eller glemmer at give beskeder videre. Det skaber misforståelser. Glemmer du som lovet at ringe klokken 14, vil medarbejdere skabe sine egne ideer om, hvorfor det ikke er sket: "Han er ligeglad med det jeg laver, andre ting er vigtigere end mig eller han er nok kørt tidligt hjem fra arbejde, mens jeg knokler".


Giv ansvar - men vis at du er leder
• Forklar medarbejderne at de skal påtage sig mere ansvar og træffe nogle beslutninger på egen hånd - men de skal stadigt føle at du er "til stede".

• Vær også omhyggelig med at definere klare mål, arbejdsopgaver og ansvarområder.

• Sørg for at være tilgængelig, så dine ansatte føler at de kan - og er velkomne til - at kontakte dig, når de har behov for det.

• De sociale relationer er vigtige: Skab tillid og signaler at både du og dine medarbejdere er der for at hjælpe hinanden. Tag dig tid til uformel kontakt, så du er med til at holde motivation oppe - for du møder ikke tilfældigt dine medarbejdere i skurvognen, ved kaffemaskinen eller på parkeringspladsen.

• Vis at du interesserer dig for den enkeltes opgaver og velbefindende på arbejdspladsen. Og husk at følelsen af at være alene om udfordringerne også gælder medarbejderne indbydes, fordi de er vant til at snakke sammen, inspirere eller blot få en sludder, når de mødes.


Vær god til at kommunikere
• Vær tydelig - og venlig - i din kommunikation og undgå misforståelser. Megen forståelse går tabt, når vi ikke taler ansigt til ansigt. Tænk på, hvordan den enkelte medarbejder normalt reagerer og hvordan vedkommende normalt fortolker det du siger. Både sprogligt men også hvordan en medarbejder normalt fortolker dine anvisninger. Nogle er meget bogstavelige mens andre mener, at du blot giver en retning.

• Vær tydelig når du uddelegere, så medarbejdere forstår hvilken opgave de skal løse - og hvad de ikke skal gøre. Hav så tillid til, at dine ansatte kan løse opgave - og signaler det, når du taler med dem.

• Bed om tydelige tilbagemeldinger, når en opgave er løst. Undgå: "Jamen den blev jeg da færdig med i går, det troede jeg du vidste". Og husk at medarbejderne også føler sig mere usikre i denne tid - så spørg ind og vis åbenhed.

• Stå eventuelt op, når du taler i telefon med dine ansatte. Erfaring viser, at det gør det lettere at få sit "kropssprog" igennem med betoninger og engagement. Sidder du ned, kan du komme til at lyde for afslappet og dermed sænke vigtigheden af det du siger.

• Vær mere opmærksom end normalt på, om dine medarbejdere trives med opgaverne og dagligdagen. Det er vanskeligere at fange en utilfredshed, mismod eller tvivl, når samtalen foregår via telefon, sms eller mail. Vær derfor også omhyggelig med din annerkendelse eller ros - du skal ikke holde igen med et "Det var flot" eller "Det er jeg glad for", når der er grund til det.

Hold dig opdateret med Mester Tidende

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

Byggerijob

Forsiden lige nu

NCC sælger Vejservice Danmark til Arkil A/S

JFP-selskab vinder boligprojekt og et nyt bekendtskab

Plus

Ugens konkurser - uge 27

Plus

Byggeriets virksomheder har polstret sig til krisen

Ny ejer og direktør hos Skov Industri

MesterTips
Generationsskifter sat i stå af corona-krisen

2020 bliver et svært år for de virksomhedsejere, der nærmer sig pensionsalderen

Nyhedsbrev

6.870 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Online Avis Arkiv

Solar dropper oliefyr og gaskedler

Bravida vinder trecifret millionordre på Aarhus Universitet

Dolle køber sig ind i genrejst trappeproducent

Bad medarbejdere gå ned i løn – nu får de i stedet en bonus

BoConcept henter ung topchef fra smykkeselskab

MESTER HAK&HUG
Derfor skal du have de unge med i virksomheden, mester!

Nyt fra byggecentrene
Han er Bygmas yngste trælastdirektør

MesterTips
Se her mester: Sådan gør du, hvis svenden rejser til et "forbudt" land i ferien

Grøn udstilling får spritnyt torv

Værktøjstest
Langhalssliber med både sug og lys

Fire entreprenører i spil til stor udbygning af Flyvestation Skrydstrup

DSV opfører Europas største logistikcenter ved Horsens

Ny direktør: Jeg vil have svesken på disken

Fra Vilnius til Farsø: Hun er 3D-designer på vinduesfabrik

Corona-løsning: Plejhjemsbeboere får besøg i containere

Dansk firma spottede et hul i markedet og muligheden for at hjælpe plejehjemsbeboere mod afsavn til familie og venner. Nu mødes beboere og pårørende i hyggelige og sikre containere med plexiglas i midten

Multiform vil sælge brugte køkkener

Chauffør stak af fra studentervogn: Manglede lastbilkørekort

22 chauffører og vognmænd er blevet sigtet efter kontrol af studentervogne på Sjælland og Lolland-Falster.

MTH, KPC og Hoffmann i kamp om stor statslig rammeaftale

Minister vil give private adgang til liste over konkursryttere

Varebiler
Håndsprit kan skade bilens kabine

Kran væltet ned i hospice: - Det er forfærdeligt, at det kan ske

Plus

Ugens konkurser - uge 26

MesterTips
Se her mester: Ny forbrugergaranti fra 1. juli

Han skal styrke væksten i Lindab

Brugte gummiged til røveri: Fransk storrøver planlagde nyt røveri i Danmark

Rekordmange forsikrer sig mod arbejdsløshed

Kommuner er måneder om at behandle byggesager

Grossist: Corona giver ny adfærd ved planlægning af indkøb

Uambitiøst: Ikke energitilskud til solceller og udskiftning af vinduer

MESTER HAK&HUG
Krisen kan også bruges til at øge markedsandele, mester!

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NOPA kærre leveret til Arkil

NOS A/S – din faldsikrings specialist.

ISO 14001 Inspirationsseminar

Betonlasur giver flotte kontraster i Gellerup

Pettinaroli 51KE kuglehane med nikkel- og blyfri overflade

Industriteknik på Lolland Falster = H. Nielssons Maskinfab.

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Certificeret licenshaver aktiv i sit netværk

Smede og stålarbejde Lolland Falster = H. Nielssons Smede

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

DSG øger kapaciteten med ny hærdeovn

God sommer

Star Industri går ALL IN - CNC-bearbejdning med fræs og drej

Ifö lancerer Augmented Reality til badeværelset

Manitou Minilæsere hos KSM Maskinservice

Sommer 2020

Anna bygger outlet-butik til designmøbler

Sommer 2020 hos Jysk Element ApS

Undgå disse 5 fejl ved elektrosvejsning

CASE CX300D Gravemaskine

Italmac s.r.l og HH Maskiner, Vejle

Valsning og kantbukning af stål = H. Nielssons Maskinfabrik

Kæmpeordre på 20-mands moduler til Nyt OUH

To identiske opbygning til Marius Pedersen A/S

Magnetisk filtrering er effektivt til flere områder

Send til en kollega

0.159