23948sdkhjf

Take-away byggematerialer holdt liv i Grønlands byggeboom under Corona

Der er gang i byggeriet i Grønland. Derfor var det også en kæp i hjulpet på Starks byggemarked i Nuuk, da de, på grund af foranstaltninger mod Corona-virusset måtte lukke. Løsningen blev en hurtigt etableret take-away-løsning.

Det fortæller DI Business.

Læs også: Undersøgelse; Håndværkere er klar til grøn genstart

I Grønland oplever de i øjeblikket et regulært byggeboom.

En analyse fra Danmarks Nationalbank beskriver blandt andet, hvordan projekter i tre lufthavne skal forbedre infrastrukturen og erhvervsmulighederne i Grønland.

Derudover bygges der i øjeblikket nye skoler, som skal være med til at sikre veduddannet arbejdskraft til det grønlandske samfund i fremtiden. Og så er der desuden stor efterspørgsel på private boliger.

I marts indgik den grønlandske pensionskasse SISA endvidere et samarbejde med Vækstfonden og Greenland Venture. Det skal sikre kapital til grønlandske virksomheder – enten gennem lån eller som investering - så de kan bygge nyt og skabe arbejdspladser.

Læs også: Har Stark Årets Leder?

Derfor var det som udgangspunkt også en kæp i hjulet, da alle non-food butikker samt restaurationsbranchen i Nuuk onsdag den 18. marts klokken 16.00 lukkede ned på grund af Corona-virus. Dermed måtte Stark også lukke deres forretning i den grønlandske hovedstad ned.

- Vi blev pludselig udfordret, da vi måtte lukke vores tømmerhandel ned på grund af Corona-virussen. Det skete midt på dagen, så vi måtte sende kunder hjem og lukke butikken, siger Poul Erik Nørnberg, adm. direktør for Stark Grønland.

Nedlukning åbnede for take-away

Normalt vil mange forbinde take-away med burgere, pommes fritter og pizza. Men når samfundet lukker, og kunderne begynder at ringe, for at høre om de kan få deres varer, må der tænkes kreativt.

Det er man heldigvis vant til i Grønland, fortæller Poul Erik Nørnberg.

Læs også: Over 400 er testet positive for corona i byggeriet

Derfor gik der heller ikke lang tid, før Starks forretning i Nuuk stablede et take-away-koncept på benene, så kunderne via mail eller telefon kunne bestille deres varer, og efterfølgende afhente dem ude foran forretningen.

Således kunne kunderne fortsat få deres varer, og det var muligt at opretholde sikkerheden for både personale og kunder, hvilket har førsteprioritet for Stark.

Ifølge Poul Erik Nørnberg tog kunderne godt imod det nye koncept.

- Jeg vil betegne det som en succes. Vi brugte Facebook til at promovere konceptet, og det blev meget populært, siger han.

Læs også: 400 chokoladebarer og 12.000 hyldeforkanter: Starks flyttedag i tal

Tilfredshed blandt kunder og kollegaer

Det var Lars Frandsen, afdelingsdirektør i Stark Nuuk, der fik ideen til at lave butikken om til et take-away-byggemarked. En idé, som medarbejderne tog godt imod.

Det var Lars Frandsen, afdelingsdirektør i Stark Nuuk, der stod i spidsen for initiativet til ideen om at forretningen kunne agere efter et take-away-koncept. En idé, som medarbejderne tog godt imod.

- Medarbejderne tog det helt fint. Ideen var egentlig, at vi skulle have ordnet de ting, vi ikke har tid til at ordne i dagligdagen. Der tog vi så fejl, for vi fik rygende travlt med at pakke varer og levere dem ved hegnet, siger Lars Frandsen.

Han fortæller, at til trods for den store travlhed, blev opgaven løftet med godt humør fra samtlige medarbejdere og kollegaer til alles tilfredshed.

Artiklen er bragt i samarbejde med DI Business.

Artiklen er en del af temaet Nyt fra byggecentrene.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.156