23948sdkhjf

Casper&Frank: Virksomhedsdrift i skyggen af Corona

Er der nogle kunder som vi ikke skal arbejde for længere? Er der nogen kunder vi ikke tjener penge på? Er der nogen opgaver som vi bør sige nej til, så vi i stedet siger ”JA TAK!” til de rigtige opgave
Byggeriet er en meget stor arbejdsgiver i Danmark. Når det går godt i byggeriet, så vinder hele Danmark på det. Særligt efter en krise er derfor at største betydning ikke at underkende byggeriets samfundsmæssige betydning. og det giver os alle et stort ansvar for at hjælpe med at få Danmark helskindet ud på den anden side af Corona.

Vi ønsker at skabe debat og fokus på håndværk og service, herunder at få den enorme værdi, som byggeriet som helhed skaber hver dag, frem i lyset.
Vi behandler en konkret problemstilling, samt forslag og eventuelle forbedringer til noget eksisterende.
Vi håber, at I vil læse med, og sende os forslag til nye emner, så vi sammen sørger for, at Klummen ”Casper & Frank” forbliver relevant og værdiskabende for jer og jeres forretning.

Vi lægger fra land med et aktuelt emne: Virksomhedsdrift i skyggen af Corona.
Corona-krisen påvirker byggeriet i væsentlig grad, både store og små virksomheder, ligesom vi så i finanskrisen. Den store forskel til denne krise er, at Folketinget har forsøgt at holde gang i byggeriet, bl.a. med fjernelse af anlægsloftet.

Byggeriet har derfor nogle muligheder som andre brancher ikke har. Hvordan vi håndterer og forvalter de muligheder er jo op til hver enkelt, både store og små virksomheder, så vi på bagkanten af Corona får skabt sunde forretninger og en endnu stærkere industri.


Problemstilling
De seneste to måneder har de fleste virksomheder skullet overveje om og eventuelt hvilke medarbejdere der skulle hjemsendes, måske afskediges. Der har, helt naturligt, været et kraftigt fokus på likviditet.
Folketinget har skabt muligheder med hjælpepakker m.v. men dette stopper dog inden særligt længe, hvorfor branchen igen skal tilbage i drift.
Så, det er slut med at gemme sig bag telefonen. Det er nu, at du skal være aggressiv og tage kontakt til dem du gerne vil arbejde for. Det er dit ansvar, Mester.

Nogle kunder findes muligvis ikke længere som en konsekvens af krisen. Derfor er det af allerstørste vigtighed at få talt med eksisterende kunder, at få solgt jeres ydelser ind, at få talt med nye potentielle kunder, så I hurtigst muligt kan få skabt en ordrebog og kundetilgang, der kan opveje det tabte og sørge for at I hurtigt kommer tilbage i ”normal” drift.

Hvordan?
En god begyndelse kunne være at se på elementerne i din eksisterende forretning.
Er der nogle kunder som vi ikke skal arbejde for længere? Er der nogen kunder vi ikke tjener penge på? Er der nogen opgaver som vi bør sige nej til, så vi i stedet siger ”JA TAK!” til de rigtige opgaver?

Mange håndværkere har de seneste år været forkælet med at kunne sidde aggressivt-afventende bag telefonen. Efter Corona vil der være behov – for nogle mere end for andre – for at lave opsøgende salg. Dette starter naturligt med at kontakte eksisterende kunder, da de kender jer, og de ved hvad I står for. Ring til dem, og spørg til deres oplevelse af Corona-krisen, fortæl om jeres oplevelse (vær ærlig) og spørg om der er opgaver som I kan hjælpe med og udføre.

Skal I sælge til nye (ukendte) kunder, så brug jeres netværk, der måske endda kender til jeres kernekompetencer, til at få kontakt til nye potentielle kunder. Når I får fat på den relevante person/beslutningstager, så sørg for at fortælle hvad I er gode til, og hvad der er jeres spidskompetencer.. og NEJ! I er ikke gode til alt. Som regel er I bedst til de opgaver, hvor I tjener flest penge.

Gevinst
Succes beror, også efter denne krise, på at sige ”Nej!” til opgaver, og ikke mindst at være ekstremt opmærksom på, hvad det er I er gode til.
Hvis du griber de muligheder, der opstår i forbindelse med Corona-krisen, så er der langt større sandsynlighed, at du bliver en af vinderne for fremtiden.
Se skema øverst i billed-modulet

SÆT IGANG! Og god arbejdslyst.
Vi glæder os til at høre fra jer med ris, og måske lidt ros, og sende os forslag (red@mestertidende.dk) til nye emner, så vi sammen sørger for, at Klummen ”Casper & Frank” forbliver relevant og værdiskabende for jer og jeres forretning.

I næste Klumme kan du læse om ”Styrker og kompetencer”.

Artiklen er en del af temaet Casper&Frank.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109