23948sdkhjf

Krisen kan også bruges til at øge markedsandele, mester!

Det er ofte ønsket om større kompetencer samt øget synlighed i markedet og tilstedeværelse geografisk, som ligger bag virksomheds-fusioner. Også begreber som stordriftsfordele og større muskler til at erobre markedsandele, er med til at gøre fusioner attraktive

Men, sådan er det ikke ved enhver fusion. Af og til er en fusion den eneste mulighed for den ene af parterne. Alternativet er måske betalingsstandsning og konkurs.


Selvom mange virksomheder i disse Corona-tider formå at holder skindet på næsen, så er der desværre udsigt til, at nogle virksomheder - også i bygge- og anlægsbranchen - kan få det svært, når støttepakkerne udfases. Selv sunde og veldrevne virksomheder, som lige nu har nok at se til, kan blive ramt, når ordretilgangen svigter.


For ledelserne og bestyrelserne i de virksomheder, som måske kan se skriften på væggen, er det en oplagt mulighed at forsøge at fusionere med virksomheder, som qua deres størrelse eller kompetencer har bedre muligheder for at tackle krisen.

Det er vigtigt at handle inden det er for sent. De virksomheder, som blot lade det blive ved tanken, kan ende som tabere i et marked, hvor konkurrencen om kunderne bliver stadig hårdere.


Og for de virksomheder, som gerne vil være større og øge markedsandelene, er krisetider en oplagt mulighed for at stikke en føler ud til konkurrenten.

Artiklen er en del af temaet MESTER HAK&HUG.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094