23948sdkhjf

Casper & Frank: Hvad er I gode til i din forretning, mester?

Med et dybere kendskab til din virksomheds styrker og svagheder bliver det muligt at lægge en strategi for hvilke kunder man skal ”jagte” og hvilke man måske skal helt væk fra.
Med kendskab til din forretnings styrker bliver det muligt at navigere mellem kunder og de rette opgaver.
Dermed tager du styringen af din virksomhed og anvender din virksomheds kernekompetencer til at stå stærkere i markedet.

Problemstilling
For få virksomheder har et klart billede af, hvad deres kernekompetencer er, og det er altså både lettere og bedre at sælge det vi er gode til!
Udfordringen er, at rigtigt mange sælger noget andet på grund af det manglende kendskab, og fordi det er svært at sige ”NEJ”.
Alt for mange håndværkervirksomheder er ordremodtagende og påvirker dermed ikke aktivt hvilke opgavetyper de får. Dermed bliver det reelt kunderne, der vælger hvilke opgaver du løser.

Hvordan?
Kendskab til styrker og svagheder i virksomheden, kan starte med spørgsmålet om, hvad vi er uddannet til i virksomheden. Holder vi os til opgaver indenfor dette felt?

Dernæst bør det vurderes om der er delområder, indenfor feltet, som man har særlig kompetence indenfor, eks. en elektriker der har særlig viden og kompetence indenfor vedvarende energi.
Hvis man ikke umiddelbart har et klart bud på, hvor kernekompetencerne er, kan det være en mulighed at gennemgå afsluttede sager og se på, hvor man har haft den største indtjening pr. time. Meget ofte er der en direkte sammenhæng mellem en høj indtjening og kernekompetencerne.

Det er ofte en meget lærerig øvelse at foretage denne gennemgang, idet der ofte dukker ”nye” kernekompetencer op, som man ikke havde overvejet i første omgang.
Kendskabet til styrker og svagheder gør, at det er muligt at holde fokus på de kunde- og opgavetyper der er mest hensigtsmæssige for virksomheden.

Gevinst
Med et dybere kendskab til din virksomheds styrker og svagheder bliver det muligt at lægge en strategi for hvilke kunder man skal ”jagte” og hvilke man måske skal helt væk fra.
På den måde ændrer man sin virksomhed fra at være en ordremodtagende virksomhed til at være en forretning, der har styring, drive og viden om kernekompetencerne.
(Se også oversigts-skema i billedmodulet øverst på siden)
God arbejdslyst!

LÆS OGSÅ:Casper&Frank: Virksomhedsdrift i skyggen af Corona

Artiklen er en del af temaet Casper&Frank.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109