23948sdkhjf

Tre nye elektriske kassebiler - også til håndværkere

Med mere end den dobbelte rækkevidde og lancering af tre nyheder på én gang forsøger Interdan at sætte sig på salget af elektriske kassevogne. Ny Citroën, ny Opel, ny Peugeot til salgskamp mod først og fremmest Volkswagen.

Mange taler om elektriske varebiler – men ingen for alvor køber dem. For 150 km i rækkevidde er ikke ret meget.

Lige nu er rækkevidden for elektriske kassevogne typisk 150 km eller mindre. Mercedes eVito har en rækkevidde på 150 km målt efter WLTP-metoden, mens de to teknisk ens biler, MAN TGE og Volkswagen e-Crafter har en rækkevidde på 138 km efter samme norm.

Nissan tilbyder sin lidt mindre E-NV200 med op til 200 km efter samme målemetode med den største batteripakke.

Om kort tid lanceres tre nye konkurrenter, der først og fremmest har større rækkevidde:

Målt efter samme målemetode kan de nye kassebiler fra Citroën, Opel og Peugeot køre 330 km. De tre er Citroën E-Jumper, Opel Vivaro-e og Peugeot e-Ekspert – alle tre én og samme bil med hvert deres navn. Og alle tre er elektriske udgaver af de alle tilsvarende og atter ens kassebiler med dieselmotor.

Både E-Jumper, Vivaro-e og e-Ekspert kommer med to forskellige batteripakker, der sikrer en rækkevidde på enten 230 eller 330 km:

  • 230 km efter WLTP-norm (tilgængelig i XS, M, XL længder) – udstyret med et 50 kWh batteri, der består af 18 moduler
  • 330 km efter WLTP-norm (tilgængelig i M and XL længder) – udstyret med et 75 kWh batteri, der består af 27 moduler

Med lanceringen skærpes konkurrencen mellem Danmarks to i særklasse største bilimportører, nemlig Semler med Volkswagen og Interdan med Citroën, Opel og Peugeot.

Salgschef for varebiler hos Peugeot Danmark er Sten Schwaner. Han ser frem til at kunne introducere en elektrisk udgave af Expert:

- Vi har gode forventninger til den nye e-Expert af flere årsager. Rent produktmæssigt har den nogle unikke egenskaber, som bl.a. mulighed for at trække en 1.000 kg trailer, hvilket vores nuværende e-konkurrenter ikke kan. Herudover forventer vi, at den får en rigtig fornuftig TCO, både i forhold til e-konkurrenter og konventionelle varebiler.

- Vi mærker allerede interesse fra kunderne og har allerede modtaget de første bestillinger, så vi glæder os til at kunne vise den frem in real life sidst på året.

Artiklen er en del af temaet Varebiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141