23948sdkhjf

Nye miljøzoneregler for varebiler overtrådt 18.000 gange

Omkring 3.000 ejere af gamle dieseldrevne varebiler har fået ét eller flere advarselsbreve om, at de ikke længere må køre i landets største byer, efter nye regler trådte i kraft den 1. juli.
Der er tilsyneladende en del ejere af gamle dieselhakkere, som endnu ikke har opdaget, at det den 1. juli blev ulovligt at køre ind og ud af landets fire største byer, hvis den dieseldrevne varevogn er fra før 2007 og ikke har partikelfilter.

Hele 18.000 gange registrerede de automatiske kontrolposter varebiler, der ikke må køre i miljøzonerne i København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg. Det viser foreløbige tal fra Miljøstyrelsen, som har ansvaret for, at de nye regler bliver overholdt. Og det er vel at mærke kun tal fra den første måned, efter reglerne trådte i kraft, fra 1. juli til 1. august.
- Det er flere, end vi havde forventet, men det handler nok også om, at de i første omgang får et advarselsbrev. Vi forventer, at antallet vil falde, når der begynder at falde bøder, siger Jytte Boll Illerup, kemiingeniør i Miljøstyrelsen.

Advarsel hver 14. dag
Håndværkere og andre varevognsejere får dog først en decideret bøde efter 1. oktober. Herefter koster det 1.500 kroner at krydse miljøzonerne i den gamle dieselvogn. Indtil da får ejerne advarselsbreve fra Miljøstyrelsen. De advarselsbreve har styrelsen til gengæld været nødt til at pulje sammen, da det ellers ville virke som spam i bilejernes e-boks.

- Selvom de overtræder reglerne flere gange, får de kun et advarselsbrev hver 14. dag. Det har vi besluttet at gøre på grund af det høje antal, siger Jytte Boll Illerup.
De omkring 18.000 overtrædelser fordeler sig på cirka 3.000 varebilsejere og brugere, der har fået én eller flere advarselsbreve tilsendt. Det tyder på, at der er en del servicevogne, som overtræder reglerne flere gange. Og netop derfor opfordrer Tekniq Arbejdsgiverne til, at virksomheder med gamle varevogne er ekstra opmærksomme på de mulige advarsler, der i øjeblikket lander i deres e-bokse. Ellers kan det i sidste ende blive unødvendigt dyrt.

- Virksomhederne skal være opmærksomme på de nye regler og sikre sig, at de overholder dem. Af samme grund bliver der nu givet advarsler frem mod 1. oktober, så man kan sørge for at få det i orden og på den måde undgå bøder,” siger Jan Eske Schmidt, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer cirka 4.300 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

Søger om dispensation
Miljøstyrelsen har kun foreløbige tal over antallet af forseelser og kan derfor ikke sige noget om fordelingen i forhold til de fire byer.
Der er en del, som søger om at få dispensation fra de nye regler. Indtil videre har Miljøstyrelsen fået 922 ansøgninger fra håbefulde varevognsejere. Ud af 239 behandlede sager har 198 fået dispensation. Den er tidsbegrænset og gælder typisk tre til seks måneder.

DE NYE REGLER:
• Miljøzonereglerne blev vedtaget i Folketinget i maj 2019 og trådte i kraft 1. juli 2020.
• Miljøzonerne omfatter København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg.
• Reglerne gælder for alle dieseldrevne varebiler uanset farven på nummerpladen.
• Meningen er at skærpe reglerne de kommende år på følgende måde:
• Fra 1. juli 2020: Varebiler skal være registreret den 1. januar 2007 eller senere for at have adgang til miljøzonerne.
• Fra 1. juli 2022: Varebiler skal være registreret den 1. januar 2012 eller senere for at have adgang til miljøzonerne.
• Fra 1. juli 2025: Varebiler skal være registreret den 1. september 2016 eller senere for at have adgang til miljøzonerne.
• Hvis køretøjet ikke opfylder trinkravene, kan man vælge at få eftermonteret et partikelfilter.
• Der kan i særlige tilfælde gives dispensation fra reglerne. Miljøstyrelsen vurderer disse sager.
Læs mere på: miljoezoner.dk

Læs også: Varebil skifter automatisk til el-kørsel i miljøzoner

Artiklen er en del af temaet Varebiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079