23948sdkhjf

Kan du skrue et godt tilbud sammen, mester?

KLUMME: MesterTidende skriver her - sammen med direktør Casper Hassø Nielsen, Minuba og partner i BDO, Frank Barrit - en klumme omkring virksomhedsdrift i håndværks- og servicevirksomheder.
Klummen giver håndværksmestre og andre selvstændige nye, friske indspark, inspiration og ideer til generel forbedret virksomhedsdrift. Klummen vil indeholde forskellige emner, der alle drejer rundt om begrebet virksomhedsdrift; hvordan forbedrer du din forretning.


Ofte afgives tilbud selvom de ikke er beregnet korrekt - eller overvejet i tilstrækkelig grad. Det skyldes i stor udstrækning, at håndværkerbranchen er ”styret” af dækningsgrader, der er et procenttal, når det i stedet bør beregnes ud fra dækningsbidrag pr. time, der er et ”krone-øre” tal på indtjening.

Ulempen ved dækningsgrader er, at dette nøgletal ikke tager højde for forskellighed i opgavernes sammensætning mellem timer og materialer.
Dårlige, forkerte og fejlagtige tilbud er en af hovedårsagerne til den manglende indtjening generelt i branchen.

Sådan gør du
Der bør i stedet konsekvent beregnes tilbud ud fra dækningsbidrag pr. time. Målsætningen for dækningsbidrag pr. time varierer fra virksomhed til virksomhed, men tallet skal ligge på et niveau hvor der tjenes penge. Et typisk niveau for dækningsbidrag pr. time er 300,- kr., men bør beregnes konkret. Blandt andet vil størrelsen af faste omkostninger påvirke målsætningen, og den enkelte forretnings måltal.

Det er meget simpelt at beregne tilbud ud fra dækningsbidrag pr. time. Tankegangen bag modellen er at der skal være eksempelvis 300,- kr. for hver brugt time til at dække faste omkostninger og overskud.
Det kan være nødvendigt at korrigere målsætningen (din forretnings tal), hvis der sker ændring i antal ansatte, eller hvis de faste omkostninger ændrer sig etc. Det er relativt hurtigt at foretage sådanne korrektioner, og det er for åndsvagt ikke at lave disse tilpasninger – løbende.

Gevinst
Hvis du kender målsætningen for hvad dækningsbidrag pr. time skal være i din forretning opnår du flere fordele. For det første ved du, at når du afgiver et tilbud der svarer til målsætningen vil du nå dit budget, såfremt projektet forløber som forventet.

For det andet har du en helt klar målsætning når du fakturerer sagen, du ved at du skal nå, eksempelvis 300 i dækningsbidrag pr. time, for at nå budgettet. Med sådanne rettesnore i den daglige drift vil du opleve, at det bliver lettere at sig ”NEJ TAK!” til opgaver, og du vil tjene flere penge.

God arbejdslyst!


Artiklen er en del af temaet Casper&Frank.

Kommenter på artiklen (2)
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125