23948sdkhjf

Malermestre: De fleste kunder betaler da til tiden

Langt de fleste af malervirksomhederne i Danske Malermestre oplever ikke de store problemer med, at kunderne ikke betaler til tiden. De fleste malermestre oplever således, at det kun sker i 5 pct. af tilfældene, mens 11 pct. dog oplever det i 5-10 pct. af tilfældene. Det fremgår af Danske Malermestres seneste konjunturanalyse.

Malermestrene er også blevet bedt om at angive, hvor problemet er størst; hos private kunder ellervirksomhedskunder. Der er overvægt af malermestre, der mener, at problemet er størst hos private kunder (svarende til 40 pct.), men der er også en del medlemmer, der angiver, at problemet er størst hos virksomhedskunder (26 pct.). Et antal svarende til 34 pct. mener, at problemet er nogenlunde lige stort for begge kundetyper.

Ingen begrundelse
Konjunkturanalysen viser i øvrigt – ganske overraskende -, at det er de færreste kunder, som bruger tid på at komme med en forklaring på, hvorfor de undlader at betale regningen.
Hele 93 pct. af medlemmerne siger, at de sjældent eller meget sjældent oplever, at kunderne begrunder den manglende betaling enten med utilfredshed med regningens størrelse eller arbejdets kvalitet.

Danske Malermestre vurderer, at grunden kan være, at den manglende betaling skyldes andre årsager som for eksempel manglende betalingsevne, bevidst forhaling og lignende.
Det er de færreste malermestre som vælger at opgive eller reducere deres krav. Men det er også ganske få, der vælger at sende kravet videre til inkasso eller advokat. I stedet rykker man selv kunderne yderligere eller afventer betalingen.

Endelig viser analysen, at de fleste af malermestrene mener, at de har godt styr på reglerne vedrørende rykkerskrivelser.
Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109