23948sdkhjf

100-årig som digital frontløber

Digitalisering og fysiske butikker er ikke hinandens modsætning. Det er to platforme, som supplerer hinanden, lyder det fra Fog A/S
Selvom man lige har fejret 100-års fødselsdag – desværre uden den helt store fysiske festivitas på grund af corona – så er der fart over feltet hos Fog A/S. Virksomheden fokuserer benhårdt på at drive en ordentlig og anstændig forretning ud fra et grundsynspunkt om at behandler både kunder og medarbejdere med respekt.

- Siden tidernes morgen har det været en del af vores DNA at gøre os umage for både vores kunder, medarbejdere, leverandører og lokalsamfundet, og behandle alle med respekt. Lige meget om man er professionel eller privat, har vi altid stået fast på at levere kvalificeret rådgivning til den bedste løsning.

Vi har kørt interne projekter, lederkurser og fagdage alene med det fokus at tale mennesker, respekt og relationer. Det er dem, vi investerer i, og det er det fokus, der har holdt os konkurrencedygtige og i sidste ende har gjort, at vi står så godt i dag, og er klar til 100 år mere, siger adm. direktør i Fog, Carsten Ludvig.

Komprimeret udvikling
Samtidig har Fog formået at blande sig i førerfeltet, når det gælder om at skabe effektive, digitale platforme, som er til gavn både for kunderne og virksomheden.

Økonomidirektør Mads Hvelplund forklarer, at fundamentet til Fogs digitalisering bl.a. blev lagt, da Fog i 2009 købte Værebro Tømmerhandel, som på det tidspunkt allerede var startet med web-handel:

- Fog har lige siden været stærkt optaget af at skabe et digitalt univers der understøtter effektivitet med udgangspunkt i at optimere mulighederne både for kunderne og i forhold til de interne arbejdsrutiner. For Fog handler det ikke kun om at effektiviserer internt. Faktisk handler det i højere grad om at være med til at effektivisere håndværkernes forretning og deres muligheder for at skabe overblik og få kvalificeret rådgivning, fremhæver Mads Hvelplund.

Læs også: Fog går fra ejer til lejer

Og den digitale udvikling går stærkt i denne tid. Mads Hvelplund vurderer, at Corona det sidste halve års tid repræsenterer en komprimeret, digital udvikling, som svarer til 5 år under normale omstændigheder.
- Det gælder både for vores private og for vores professionelle kunder. Og i stort omfang også for Fog. Selvom vi er begunstiget af, at vi allerede har en række effektive digitale løsninger til kunderne, så har Corona da også på nogle punkter været en øjenåbner for os i bestræbelserne på at opfylde kundernes behov og skabe nye, digitale løsninger, siger Mads Hvelplund.
Han forklarer, at digitaliseringen internt skal skabe smidige og fleksible, men også éntydige og effektive, interne arbejdsrutiner, som eliminerer de mest trivielle opgaver og frigør tid til at medarbejderne servicere kunderne endnu bedre.

Stadig fysiske butikker
Selvom digitaliseringen fortsætter med hidtil uset hastighed, så ligger det ifølge Mads Hvelplund ikke i kortene at reducere antallet af fysiske butikker:

- Digitalisering og fysiske butikker er ikke hinandens modsætning. Det er snarere to platforme, som supplerer hinanden.
I forhold til decideret webhandel er det især de private kunder der anvender denne mulighed. Kombinationen af traditionelle byggematerialer og værktøj fra vores Trælaster med designvarerne i Bolig & Designhuset i Lyngby giver os et unikt sortiment, som ingen af vores konkurrenter umiddelbart kan matche

Læs også: Sjællandsk byggekæde øgede milliardomsætningen

Men står man som håndværker på en renoveringsopgave og finder hen ad vejen ud af, at man skal bruge fire reglar og en pakke skruer for at komme videre, ja, så kan man hurtigt suse til det lokale byggecenter. For os er det stadig vigtigt at have lokal tilstedeværelse, understreger Mads Hvelplund, og tilføjer, at de personlige relationer stadig er i fokus og vigtige for fortsat at kunne drive en ordentlig og anstændig forretning.

- Vi forsøger faktisk at overføre vores bevidste fokus på mennesker og relationer til vores digitale løsninger. Som udgangspunkt skal gode, digitale løsninger jo være relevante for kunderne. Derfor handler det for os også om at forstå kundernes behov. Og det gør vi bedst ved at holde godt fast i og udbygge de personlige relationer, understreger Mads Hvelplund.

Udvalgte digitale løsninger hos Fog:
• webhandelsplatform
• elektroniske hyldeforkanter i butikkerne
• kunde-app som byder på flere muligheder. Håndværkerne kan f.eks. selv scanne deres varer, hente vejledninger, oprette kontokort samt finde vej til den nærmeste Fog
• automatisk konto-oprettelse som kreditvurderer og udsteder digitale kundekort på under 15 minutter
• blå blink som gør det muligt at få leveret materialer på byggepladsen inden for en times tid
• Roberta – en intern software-robot som effektiviserer logistikken, e-mail korrespondance, faktura og kontoudtag o.a.

Artiklen er en del af temaet Nyt fra byggecentrene.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109