23948sdkhjf

Paradoks: Kommunal vej- og parkafdeling må ikke få miljøvenlig diesel

I Park, Vej og Anlægsafdelingen, en underafdeling af det samlede Service & Beredskab i Horsens Kommune, er man meget opmærksomme på, hvordan man kan spare ved at gøre tingene så effektivt som muligt, inden for de rammer, der nu engang er stukket ud, og samtidig være miljøbevidste.

De fleste af afdelingen mindre maskiner, kantklippere og andet mindre grej, er efter efterhånden skiftet ud til eldrevne maskiner. Men traktorer, gravemaskiner og andet er fortsat på dieseldrift.

Miljøvenlig diesel

Den omtalte miljøvenlige diesel hedder GTL som er en forkortelse for Gas to Liquid, og produceres af Shell. Det er det eneste produkt på området, og udmærker sig ved at have en 46 procent reduktion i partikeludledning. Alle dieselmotorer kan køre på produktet, og udover færre partikler, giver GTL-dieselolien også færre vibrationer i motoren.

- På de lidt større maskiner som traktorer ville vi også gerne gøre noget. Vi vil gerne over på en mere miljøvenlig diesel, men det kan ikke rigtigt lade sig gøre, fordi den er ca. 10 procent dyrere end konventionel dieselolie, der er kun en enkelt leverandør, der kan levere den, og derfor kan vi ikke konkurrenceudsætte leverancerne, som vi jo skal. Kunne det lade sig gøre, ville vi gerne overveje at udbrede brugen af den, siger chefen for Horsens Service & Beredskab, Jørgen Broch, til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

En stor afdeling
Han har ansvaret for lige knap 500 medarbejdere, der arbejder i forskellige enheder under Service & Beredskab, der rummer park, vej & anlæg, genbrugspladserne, brand & redning, minibusser, hjælpemiddeldepot, rengøring, vagtcentral, værksted, mv., samt Endelave-færgen.

- Vi har masser af rullende materiel, så det ville da være godt, hvis vi kunne anvende en renere dieselolie, men da den er 10 procent dyrere, og vi jo samlet har et stort forbrug, så er det en betydelig merudgift, som vi for nuværende ikke kan konkurrenceudsætte.

- Vi bruger den dog på Endelavefærgen, fordi vi på færgedriften kan spare andre steder, og fordi besparelsen på færgen kan dække merudgiften hjem, siger han til Licitationen.

Park & Vej er ved at gøre de sidste ting klar til vintersæsonen, for beredskabet skal jo være på plads.

Driftsopgaverne i kommunen får tilført 40 mio. kroner årligt, og heri ligger også vinterbekæmpelsen på kommunens veje.

Kun kommunale veje
- Bortset fra motorvejene, der går gennem kommunen, så har vi kun kommunale veje. Alle tidligere amtsveje blev lagt ind under kommunen i forbindelse med kommunalreformen pr. 1. januar 2007, så siden har vi serviceret alle veje, som andrager 1.050 kilometer vej. Vi har selvfølgelig et samarbejde med nogle private, der udfører noget af arbejdet, mens vi selv tager resten, siger han.

Kommunens råder over 14 lastbiler, og halvdelen er udliciteret til private.

- Vi har an aftale med Vejdirektoratet, som giver os et praj, når de går i gang på motorvejen. Så ved vores vagt, at vi skal være på stikkerne, og det kører rigtigt fint, siger han.

Skal være skarpe
Generelt er Jørgen Broch hele tiden opmærksom på, at hans områder skal være konkurrencedygtige. Det betyder at man hele tiden skal være sikker på, at man udfører arbejdet til den rigtige pris.

- Vi beregner en intern timepris på de enkelte enheder, og hvis den pris er for høj i sammenligning med andre, så indlejer vi eksempelvis materiel, eller køber ydelser udefra. Og når vi regner på det, har vi alle udgifter med. Jeg vil ikke fanges i, at vi har udeladt noget for at vinde i en konkurrence, siger han til Licitationen Byggeriets Dagblad.

Han fortæller, at man hele tiden benchmarker, det vil sige sammenligner med det generelle marked, og hans afdeling vinder faktisk en del af den konkurrenceudsættelse, der løbende finder sted.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.095