23948sdkhjf

Grøn omstilling: Energivenlig klimasikring

Københavns Klimakarré på Østerbro har nu for alvor taget form, og projektet er klar til at fungere som fyrtårnsprojekt, når det gælder energirenovering og klimasikring i gammelt etagebyggeri og tilhørende gårdmiljø. Projektet har ikke kun fokus på klimaet, men også på beboerne, som har fået forbedrede boliger med sundt indeklima, ligesom der har været fokus på skånsomme forhold for de håndværkere, der skal installere de bæredygtige løsninger fra høje stilladser i tæt bebyggelse.

Den mest komplekse og tidskrævende fase i skabelsen af Klimakarréen er overstået, og en specielt udviklet multifunktionel og CO2-besparende gårdfacade blev sammen med de forbedrede lejligheder indviet ved et mindre arrangement i fredags den 23. oktober. Saint-Gobain Denmark har spillet en nøglerolle i mange af projektets elementer, både som rådgiver på projektets produkter og som leverandør af bæredygtige materialer og løsninger i tæt samarbejde med bl.a. Henning Larsen Architects.

Grøn ostilling
Til stede var – ud over nogle af Klimakarréens beboere – bl.a. Københavns Kommunes teknik- og miljøborgmester, Ninna Hedeager Olsen, Stadsarkitekt Camilla van Deurs og Jan Salling Kristensen, Enhedschef for Område- og Byfornyelse i Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning.

De fik mulighed for at opleve en af lejlighederne, der samtidigt med ny isolering og en NOx-nedbrydende facade også har fået erstattet vinduer ud mod gården med store vinduespartier. For som led i klima- og energirenoveringen har beboerne samtidigt fået franske eller spanske altaner og dermed mere dagslys og konstant udskiftning af luften fra de nye vinduer med indbygget mikro-ventilation.

Teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen understregede blandt andet i sin tale, at Klimakarré-projektet på mange måder er et perfekt eksempel på, hvordan vi allerbedst får gennemført den grønne omstilling i København med en kombination af alle de elementer, der kan gøre byen både smukkere og mere klimavenlig.
For der er, sagde teknik- og miljøborgmesteren, først og fremmest tale om et klimasikringsprojekt, der tager en del af byens miljømæssigt forældede byggemasse og giver den dét teknologiske løft, der skal til for at gøre den bæredygtig for fremtiden. Men det er samtidigt et projekt, der formår at bevare kvarterets arkitektoniske kulturarv, med respekt for den måde, det har set ud engang.

- Det er vigtigt for mig, at vores byudvikling, også når det handler om klimasikring, tager højde for den historie og det udtryk, som hvert enkelt kvarter har, og det synes jeg, I har formået” sagde Ninna Hedeager Olsen blandt andet i sin tale.

Stor international interesse
Klimakvarter er et projekt under Københavns Kommune. Det er det første af sin art i hovedstaden, og som stadsarkitekt Camilla van Deurs påpegede i sin tale, så har Københavns Klimakarré allerede vakt stor, international interesse med 100-vis af besøgende hvert år.
Derfor benyttede hun lejligheden til at sende en ekstra stor tak til Klimakarréens beboere, der har stillet karré og boliger til rådighed for projektet – og som nok også fremover kan forvente, at fagfolk og andre interesserede kigger forbi for at se og blive inspireret af det færdige resultat.

Hos Saint-Gobain Denmark er Business Relations Director Peter Hedegård glad for alle de erfaringer og læringer, projektet har ført med sig – herunder hvordan man fremover kan klimasikre og energirenovere endnu mere bæredygtigt, med endnu mindre spild undervejs i renoveringsprocessen og endnu bedre forhold for arbejderne. Evalueringer de kommende år skal vise energibesparelsen i Klimakarréen målt på kilowatt, kroner og ører.

Fokus på materialer
- Vi har siden 2015 leveret rådgivning på tværs af hele renoveringsprojektet, og derudover har Saint-Gobain Denmark leveret en isoleringsløsning, som består af træ og glasuld med op til 75 procent genbrugsglas. Dele af facaden er pudset op med Weber NOx Redux, der er udviklet specielt til at nedbryde kvælstofdioxider fra luften – det er samme fotokatalytiske evne, som planter og træer har. Desuden har vi leveret uorganisk vindspærre i form af fuldt genanvendelig imprægneret gipskompositplade med høj resistens mod skimmelvækst, fortæller Peter Hedegård.

En lejlighed i Klimakarréen er blevet efterisoleret med en DTU-testet løsning til indvendig isolering af ældre bygninger, uden risiko for fugttekniske problemer.

Grøn og klar til voldsomt vejr
- Tusindvis af boliger skal de kommende år energirenoveres for at sænke CO2-udslippet fra den ældre del af bygningsmassen. Samtidigt med, at vores byer og boliger skal være klar til skybrud og ekstremregn. Samarbejdet med Saint-Gobain og projektets andre partnere har blandt andet resulteret i en solid og klimavenlig facade til bygninger, der er over 100 år gamle, så de i mange årtier fremover kan ånde, holde varmen inde og kulden ude, modstå vind og voldsomt vejr - og oveni købet nedbryde kvælstofdioxider fra biler og anden trafik, fortæller Jan Salling Kristensen, Enhedschef for Område- og Byfornyelse i Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning.

Bæredygtighed handler ifølge Peter Hedegaard om mere end de grønne klima- og miljømål, og under renoveringen af Klimakarré København har der derfor også været fokus på menneskelige og sociale bæredygtighedsmål.

- ”Vi må ikke glemme trivsel og sundhed for de mennesker, der skal bo i de klima- og energirenoverede boliger i mange generationer fremover. Derfor har vi tænkt dagslys og indeklima ind i løsningen, så beboerne ud over et lavere energiforbrug kan glæde sig over et sundt indeklima i mange år fremover. Med til et bæredygtigt projekt hører også arbejdsmiljøet for de arbejdere, der skal knokle på stilladserne for at installere løsningerne, fortæller Peter Hedegård og fortsætter:

- For at belaste dem mindst muligt har vi blandt andet valgt letvægtsmaterialer, som bliver skåret i de rigtige mål på fabrikken, så håndværkeren ikke skal bakse med det på gaden eller på stilladset. Og vi har justeret og indsamlet en masse erfaringer undervejs om, hvordan vi som leverandør og logistik-koordinatorer kan gøre det nemmere for håndværkerne at udføre klimarenoveringer under trange pladsforhold i små gårde.

Han understreger, at lige nu er facaderne fyldt med wirer og kroge, der stikker ud og gør helhedsindtrykket knapt så kønt – men det er for at sikre, at bygningen om lidt kan blive ”tapetseret” med grønne planter fra top til tå. Projektet er nu klar til allersidste fase, som ud over planter på facaderne blandt andet omfatter sivegræs og andre tiltag, der opsamler regnvandet og sørger for at holde kældre og boliger tørre – uanset hvor meget det regner. Hele projekt Klimakarré København forventes at være færdigt i løbet af 2021.


FAKTA OG BAGGRUND
• Den 2. juli 2011 blev København og store dele af Sjælland ramt af et skybrud af historiske dimensioner, da massive regn- og tordenbyger sendte voldsomme mængder vand ned over området. Den største officielle regnmængde blev registeret centralt i København til 135 mm – den største døgnmængde i 57 år. Vandmasserne oversvømmede ikke alene gader og stræder, men også huse og kældre, og forårsagede skader for over fire milliarder kroner.
• Hændelsen blev startskuddet til, at man fra myndighedernes side begyndte at spørge sig selv, hvad man kunne gøre for at klimasikre i København fremover.
• Klimakarré København blev efterfølgende skudt i gang med udgangspunkt i en ejendomskarré i Skt. Kjelds Kvarter på Østerbro, som fik tilnavnet Skt. Kjelds Klimakvarter. Klimakvarteret blev indviet i år, og fungerer nu som udstillingssted for klimatilpasningen i Københavns Kommune, hvor der ikke kun er fokus på den praktiske klimasikring som f.eks. regnvandsdræn, men også på at skabe innovative, attraktive og klima- og miljøvenlige byrum for områdets beboere.
• Klimakvarteret er det første af sin slags i København og samtidig en vigtig brik i kommunens målsætning om at blive CO2-neutral i 2025.
• Klimakvarteret er et fyrtårn og et demonstrationsprojekt i forhold til at skabe bedre boliger med et sundt indeklima og lavt energiforbrug.
• Publikationen Cities100 har tidligere udnævnt klimakvarteret på Østerbro i København til et af verdens bedste og mest inspirerende af sin slags.
Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109