23948sdkhjf

Bliv klogere ved at efterkalkulere, mester !

Ofte afsluttes opgaver uden, at der laves en efterkalkulation. Det medfører, at man ikke får brugt den fantastiske viden efterkalkulationer giver i den fremadrettede drift af virksomheden. Man misser simpelthen en mulighed for at lære, for måske at blive dygtigere.

På samme måde som en elitesportsudøver ser tilbage på en overstået konkurrence og forsøger at lære af den for at blive bedre i fremtiden, skal håndværkerne også bruge denne viden.

Og som i sportsverdenen lærer man mest af de dårlige præstationer, selvom det jo samtidigt er dem man helst ikke vil se tilbage på, man vil typisk helst ”bare videre”.
Det er dog vigtigt at man konfronterer sig selv med de dårlige sager, for at undgå at gentage dem i fremtiden.

Sådan gør du
Der bør foretages efterkalkulationer af alle større sager. Ved vurderingen af om en sag er stor bør sagens timetal anvendes. Eksempelvis kunne man beslutte, at der foretages efterkalkulationer af alle sager der udgør 1 pct. eller mere af det samlede årlige timetal i virksomheden. Hvis virksomheden for eksempel har 10.000 timer til rådighed om året foretages således efterkalkulation af alle sager over 100 timer.

Som beskrevet i vores tidligere klumme om tilbudsberegning bør efterkalkulationen foretages via beregning af dækningsbidrag pr. time som sammenholdes med det forventede i tilbudsberegningen.
Ofte, eller næsten altid, vil man opleve at det er timerne der afviger fra det forventede. På større sager er man typisk for optimistisk når timetallet vurderes. Derudover vil der ofte være et ”mønster” i de dårlige sager, eksempelvis projekter med meget store timetal, sager indenfor et specifikt fagområde etc.

Digitale værktøjer kan endvidere hjælpe dig med at skabe et løbende overblik på væsentlige tal som eksempelvis DBT (Dækningsgrad pr. time).

Når der foretages en struktureret efterkalkulation af sagerne, bliver man gradvist ”klogere på sin virksomhed”. Man får kort sagt en rigtig god fornemmelse af hvilke sager der bidrager til indtjeningen og hvilket der ikke gør. Dermed bliver det nemmere at navigere fremadrettet, når der skal prioriteres hvilke sager, man skal byde på.

Artiklen er en del af temaet Casper&Frank.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.172