23948sdkhjf

Malmos: Sådan ændrede digitalisering vores virksomhed

Anlægsgartnerfirmaet har digitaliseret hvert led i forretningen, og har samtidig skabt tværgående samarbejde mellem processer, mellem afdelinger og mellem medarbejdere i virksomheden.

Af Klaus Tøttrup

 Nu får du muligheden for at møde nogle af de håndværks- og entreprenørvirksomheder, som er med i konkurrencen om at blive Danmarks mest IT-modne håndværksvirksomhed.   

 Det gælder bandt andet anlægsgartnerfirmaet Malmos A/S med ca. 100 medarbejdere:

- Inden vi startede vores digitaliseringsrejse for 6-7 år siden, var vi ekstremt papirdrevet og med manuelle processer overalt i forretningen. Men sådan er det ikke mere. I dag har vi digitaliseret hvert led i forretningen, og har samtidig skabt tværgående samarbejde mellem processer, mellem afdelinger og mellem medarbejdere i virksomheden.

 Det fortæller Michael Gøthche, økonomichef hos Malmos A/S i Roskilde.

 - Vi stræber fortsat efter optimeringsmuligheder og brug af digitale redskaber til at optimere vores daglige arbejdsgange og processer. Som ledelse har vi klart lettere ved at give information, om det er direkte beskeder, videohilsner eller anden vigtig information. Jeg tror, at hvis vi ikke havde været så digitale, så ville vores medarbejdere og samarbejdspartnere finde os oldnordiske og uinteressante.

 Men, når det er sagt, så er det stadig vigtigt for os, at vi fastholder og vedligeholder vores sociale aspekt. Det skal være ”let” at gå op og spørge om ens lønseddel – også selvom al normal kommunikation foregår via APP, mobil og/eller telefonopkald/Teams etc. Især det sidste halve år har vi kunne mærke en markant ændring i samarbejdsformen grundet COVID-19. Det har gjort at online møder virkelig har fået kunstigt åndedræt, tvunget flere generationer den vej og IT-modnet mange mennesker til at bruge IT anderledes, fremhæver Michael Gøthche.

 - Hos Malmos ønsker vi, at kunden skal opleve os som den førende Landskaber i Danmark, hvilket har gjort, at det ikke kun er selve det afleverede projektet der skal være top, men også det omkringlæggende – f.eks. kvalitetssikring, drift og vedligeholdelsesplaner, styring af projektet, tidsplaner, kommunikation, styring af ekstraarbejde o.a. Ved at være digitale har det givet os et langt bedre overblik over sagerne, og vi har samtidig kunne se optimering i vores indtjening, fortæller  Michael Gøthche.

Overvej langsigtet IT-plan

   - Til andre som står overfor deres digitaliseringsrejse, så er mit gode råd at man planlægger, prioriterer, søger hjælp, afsætter ressourcer – både mennesker og penge – og at man overvejer en mere langsigtet IT-plan. Den langsigtede plan skal sikre, at når man tager fat i hvert led og digitalisere i små bidder, så lægger men ikke små fælder for sig selv, men sikrer fremtiden IT-platform, påpeger Michael Gøthche.

Læs også: Sådan ændrer it-værktøj foretningen for tømrermestre

Artiklen er en del af temaet De Digitale Håndværkere.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109