23948sdkhjf

Sådan leder du dine svende, mester!

Dine medarbejdere er dine væsentligste aktiver, så pas godt på dem

Håndværksvirksomheder er ofte at betragte som en klan, hvor chefen kan slå sig på brystet og så retter alle ind.

Det er måske et billede, der passede for år tilbage, men nutiden og særligt fremtiden ser anderledes ud. Hvordan bliver man klar til den? Hvornår skal man være klar?

Hvad er ledelse overhovedet? Hvornår er der behov for det? I det følgende fokuseres på den daglige ledelse.

Hvis vi for eksemplets skyld ser på mester som en værkfører, så vil man se på sit produktionsapparat og sørge for at det bliver vedligeholdt med olie, reservedele og generelt en ”kærlig hånd”.

Hvis vi nu skifter billedet af produktionsapparatet/maskinerne ud med mennesker og de ansatte medarbejdere og kolleger, så kræver det en anden form for vedligehold.

Dine medarbejdere har brug for inddragelse, beskrivelse og forklaringer til og af de opgaver som de skal løse. Fremfor at stange ordre ud, så kan det være en rigtig god ide at huske på, at du har ansat dem, fordi de kan noget, som du enten ikke selv har kompetencerne til at løse, eller noget som du ikke har tid til at løse.

Uder alle omstændigheder har du selv valgt at ansætte dem. Inddragelse og anerkendelse er at sidestille med den ”Mentale Oliekande”, der får dine ansatte til at arbejde godt, får dem til at udvikle sig og måske endda at tiltrække nye kolleger. Det er jo også en form for en ”Mental kærlig hånd”, men uden at gå over grænsen (ingen #Metoo her).

God ledelse kan læres

I en tidligere Klumme skrev vi indirekte om ledelse, særligt ved større projekter, og hvordan man kan medvirke til, at også de større projekter bliver gode for forretningen netop ved, at man har de rette kompetencer og de rette medarbejdere, samt at man som ejerleder og leder kan guide sine ansatte til at lykkes. Det lyder unægtelig som om, at man skal være opmærksom på, hvad det er man gør som leder – når man viser vejen for andre - og, ja det kræver, at du er bevidst om hvad det er du gør.

Fortæl dine medarbejdere, hvilke forventninger du har til dem. Fortæl hvordan du vil have, at de opfører sig på byggepladser og ude hos kunder. Fortæl dem, at det er dårlig stil, når man taler dårligt om sine konkurrenter, etc.

Ledelse er en disciplin som så mange andre ”fag”, og derfor er det også noget der kan læres. Som med alt andet bliver man oftest god til noget som man interesserer sig for.

Digitale værktøjer kan blandt andet hjælpe dig med at skabe overblik omkring, hvordan dine ansatte trives og hvordan samt hvilke resultater de leverer i det daglige og overordnet set til din forretning.

Stolte medarbejdere

Når du (bevidst) anvender ”Den Mentale Oliekande” på dine medarbejdere, og gerne løbende over længere tid, så er der mange mulige gevinster, herunder gladere medarbejdere, mere produktive og ansvarstagende medarbejdere samt medarbejdere, der bliver sværere (for en konkurrent) at flytte til en anden virksomhed. Årsagen til at medarbejdere skifter job begrundes ofte i, at de er blevet tilbudt en højere løn, men oftest skyldes det, at de ikke føler sig værdsat.

Med andre ord, så kan du opnå at få medarbejdere, der er din forretnings forlængede arm ”ude i byen” – og det er ikke kun fordi dit navn står på deres tøj, men fordi de ved, hvad der forventes af dem, og fordi de er stolte af at have virksomhedens logo på tøjet.

De fleste virksomheder investerer i og vedligeholder deres aktiver. Som servicevirksomhed er dit væsentligste aktiv ikke maskiner og deslige. Nej, for håndværksmesteren er det væsentligste aktiv medarbejdere. Sørg for at investere i dem.

 

Artiklen er en del af temaet Casper&Frank.

Kommenter på artiklen (1)
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.157