23948sdkhjf

Se listen: Her er de mest IT-modne håndværksmestre

Klar til finalen: Kampen om finalepladserne i årets IT-modenhedskonkurrence skærper til

Et skarpt felt af håndværks- og entreprenørvirksomheder kæmper lige nu om at blive Danmarks mest IT-modne håndværksvirksomhed. I et felt blandt over 200 nominerede, er 25 valgt ud til at kæmpe om de 5 priser inden for fem vigtige discipliner i byggeprocessen: Tilbudsgivning, Planlægning, Udførelse, Aflevering og Administration

Hos IT-rådgivningsfirmaet BASIT, som forestår den tekniske screening af deltagerne i IT-modenhedskonkurrencen, er der travlt. Mere end 200 entreprenør- og håndværksfirmaer har deltaget i årets konkurrence, som gennemføres for 7. gang med Mester Tidende og søsterbladet Licitationen-Byggeriets Dagblad som arrangører.

Efter at have screenet de mange deltagere skal de 25 finalister nu vurderes endnu engang og fordeles i de fem kategorier. Herefter udpeger et dommerpanel bestående af direktør Mette Glavind, Teknologisk Institut/Byggeri og Anlæg, direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri og adm. direktør Martin Profit Jakobsen, fra byggeriets uvildige IT-rådgivningsfirm BASIT samt Mester Tidendes chefredaktør, Klaus Tøttrup de endelige vindere af IT-modenhedskonkurrencen.

Mange nomineringer

Projektleder Sarah Gaub fra Basit som er ansvarlig for at binde en der sammen i konkurrencen, oplyser, at interessen for at deltage har været rekordstor:

- Det er syvende gang i år, at modenhedskonkurrencen bliver afholdt. Og igen i år oplever vi nominerede indenfor alle fag af byggeriet og at de kommer fra mange forskellige steder i landet og at der både er små, mellemstore og store virksomheder, siger Sarah Gaub.

- Modenhedskonkurrencen er en fed konkurrence, fordi der er så mange deltagere, som er meget forskellige, men hvor fællesnævneren for dem alle er, at de er IT-modne. Der er rigtig mange håndværks- og entreprenørvirksomheder som vægter IT og digitalisering højt, og hvor det er et af kerneelementerne i deres virksomhed, forklarer Sarah Gaub og tilføjer:

- I år har mange af IT-leverandørerne nomineret deres bedste kunder, og derfor er der flere nominerede end nogensinde før.

Gennem tiden er der blevet kåret 29 vindere, hvoraf én vinder har vundet konkurrencen to gange – i to forskellige kategorier. Det er et skarpt felt af nominerede i år, så det bliver spændende at se, hvem der løber med titlen i de forskellige katogier, siger Sarah Gaub.

 HER ER FINALISTERNE:

 Følgende virksomheder deltager i finalen om blive den mest IT-modne håndværksvirksomhed indenfor for discipliner (Tilbudsgivning, Planlægning, Udførelse, Aflevering og Administration):

  • John’s Tømrerfirma
  • BE Installationer A/S
  • El-Service ApS
  • Drøhse-Tømrer & Snedker ApS
  • Tømrermester Mads Stadsgaard ApS
  • Malmos A/S
  • Lux-El ApS
  • Jeudan A/S
  • Nykøbing El-Service ApS
  • VAM A/S
  • Raunstrup A/S
  • Hartvig Gruppen A/S
  • Tømrermester Jakob Ebbesen ApS
  • ELHuset-KBH
  • Trebbien Electric ApS
  • A/S Julius Nielsen & Søn
  • Elstyrken ApS
  • Richardt Thomsen Erhvervsbyg ApS
  • Højbjerg VVS Service ApS
  • Holm & Eistrup Entreprise ApS
  • Koed Tømrer- & Byggeforretning ApS
  • Gelcom ApS
  • Hadbjerg Tømrerfirma – Mikkelsen & Søn A/S
  • Finn L. Davidsen
  • Fischer Gruppen A/S

 

 FEM VIGTIGE KERNE-OMRÅDER

IT-modenhedskonkurrence har fokus på fem kerneområder i driften af håndværks- og entreprenørvirksomheder:

 Tilbudsgivning:

Virksomhedens brug af IT-værktøjer til kalkulation, håndtering af afgivne tilbud, styring af pipeline og ordrebog

 Planlægning:

Virksomhedens brug af IT-værktøjer til planlægning på dag til dag niveau i forhold til ressourcer, planlægning på tværs af projekter, styring af kapacitet på længere sigt, hvornår der er huller i kalenderen, der skal fyldes og hvornår der er for travlt og der derfor skal hentes ekstra arbejdskraft eller de nuværende medarbejdere må overarbejde

 Udførelse:

Det handler f.eks. om, at virksomheden bruger arbejdssedler til instruktion så der spares på køreturen forbi kontoret, styring af materialer og materiel til byggepladserne, registrering af forbrug (tid, materialer) til hurtig fakturering, styring af ekstraarbejde, så der bliver oprettet en ny sag til registrering, styring af underentreprenører (hvis man er hovedentreprenør)

 Aflevering:

Styring af kvalitetssikring, og egenkontrol, effektiv udbedring af mangler, så der ikke spildes ressourcer på ekstra køretid osv. for at komme tilbage til en gammel sag. Desuden fokus på kundetilfredshed med udført arbejde

 Administration:

Effektiv styring af sagerne, når de er vundet i forhold til at få styr på betalingsplaner, aconto-fakturering, opfølgning på sagerne, fremsendelse af faktura så snart arbejdet er udført og stram fokus på likviditet

Artiklen er en del af temaet De Digitale Håndværkere.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.209