23948sdkhjf

Tømrermester sparer 12 kontortimer om ugen

Det var en kæmpe omvæltning, da tømrermester John Nielsen tog beslutningen og fik digitaliseret virksomheden

- Før havde jeg altid en stak bilag, der skulle sorteres ud. Det har jeg ikke mere. De er væk, siger tømrermester John Nielsen fra Struer, der valgte it frem for papirbunkerne.

- Det går lynhurtigt nu, og alt ligger på sagen med det samme, siger John Nielsen, der ejer Johns Tømrerfirma i Struer med 9 mand ansat. Mester, der har over 20 års erfaring i faget, tog it-springet i starten af året efter en vis skepsis.

- Før var alt manuelt og på papir. I dag bruger jeg mit it-værktøj til det hele. Hver dag: Folkene registrer tid og materialer, jeg godkender timer, vi får bilag ind og laver kvalitetssikring. Jeg har overblikket over det hele på telefonen. Det er sgu nemt, siger John Nielsen, som er med i finalefeltet i årets IT-modenhedskonkurrence.

Johns Tømrerfirma i Struer er specialiseret i vindues- og facaderenoveringer samt salg og installation af solcelleanlæg. Firmaet løser alle forekommende tømrer- og snedkeropgaver indenfor nybyg, renovering og totalentrepriser.

Kæmpe omvæltning

I Johns Tømrerfirma har det været en kæmpe omvæltning at blive digital, men det betaler sig.

Det er for eksempel en stor ændring, at mester kan se alt på en sag fra starten.

- Nu kan jeg gå ind og aflæse direkte og følge med. Så snart jeg har godkendt materialer og timer, så ligger det alt sammen derinde på opgaven, registreret på samme sagsnummer, og jeg har fuldt overblik over, hvad nettoudgiften er.

Samtidig kan jeg bedre dokumentere, hvad der er foregået, hvem der er på sagen osv. Og vi laver færre fejl siger han og tilføjer:.

- Jamen, det skulle jeg jo have gjort for mange år siden, siger John Nielsen, der var skeptisk over for it, indtil han fik talt med sin revisor om det.

Får faktureret løbende

Styring af sager og fakturering er et ømt punkt for mange mestre. Det kan være en udfordring at få alle tal med på fakturaen og få den sendt afsted. Men det har it lavet om på i Johns Tømrerfirma:

- Før fakturerede jeg først, når der manglede penge på kassekreditten. Jeg sendte måske regninger ud for 5-6 uger ad gangen. I dag er en sag nemmere at fakturere, fordi det hele ligger samlet og klar, når opgaven er færdig, fortæller John Nielsen.

Konen laver løn

John Nielsen bruger EG Lønservice sammen med EG One. Timerne trækkes ud for hver medarbejder og lægges ind i systemet.

- Der er styr på overenskomster og lærlingesatser. Det skal vi ikke selv holde øje med mere. Er der en fejl, bliver vi ringet op af lønbureauet. Her er det konen, der klarer lønnen, og hun er godt tilfreds med det nye.

- Før skrev jeg alle fakturaer ud, lagde dem på bordet, lagde timesedler ovenpå, dernæst varer og priser og sammenlignede det hele - og først derefter videre til konen, der så tastede det hele ind. Alt det tastearbejde er vi sluppet for.- Jeg havde altid en stak bilag, der skulle sorteres ud. Det har jeg ikke mere. De er væk, siger John Nielsen, og stikker telefonen i lommen. Den er blevet et ligeså vigtigt værktøj som saven, mester står ved siden af.

 - Jeg sparer selv 10-12 timer i snit pr. uge. Vi kan bare logge ind allevegne fra og tjekke. Det frigør tid og giver os en frihed, vi ikke havde før. Jeg har mere ro til at drive firmaet og få opgaver hjem.

Artiklen er en del af temaet De Digitale Håndværkere.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109