23948sdkhjf

Stram virksomheden op og sig nej til de dårlige opgaver, mester!

De ”gode tider” for byggeriet giver mulighed for at fokusere og at finde virksomhedens og medarbejdernes spidskompetencer og styrker

Corona har fyldt en del i de danske hjem i det forgangne år. For byggebranchen isoleret set, så har det ikke haft en direkte negativ effekt, da branchen har kunnet fortsætte sit arbejde – og i nogen grad endda mere end før Corona. Under alle omstændigheder har byggeriet ikke været ramt på samme måde, som en lang række andre branche og industrier.

De ”gode tider” for byggeriet giver mulighed for at fokusere, at finde virksomhedens og medarbejdernes spidskompetencer og styrker. Når disse er identificeret, og man har valgt hvilke dele virksomheden skal basere sin forretning på, så kan man begynde at sige nej til opgaver, der ikke ligger indenfor disse kerneområder.

Et kig i krystalkuglen: Hvad sker der til næste år?

Lige så godt og ”hurtigt” det går lige nu, lige så stor risiko er der for, at opgaverne ikke kommer væltende ind i det kommende år. Hvis Corona har sat et for stort aftryk på samfundshjulene, og nedgang i handel og service medfører markant øget arbejdsløshed og konkurser, så kan det komme til at påvirke byggebranchen , hvis de private husejere ikke længere tør investere i deres huse og lejligheder. Tingene hænger sammen.

I det kommende år vil vi – Casper&Frank - fortsat fokusere på at drive en god forretning, herunder vil vi blandet fokuserer på emner som; salg, online marketing, spidskompetencer, professionelle bestyrelser, m.v. Ligeledes vil vi se på emner som; generationsskifte, salg af virksomhed, opkøb af andre virksomheder, hvad skal du med din virksomhed, osv.

Hvad skal du fokusere på?

Brug travlheden til at få valgt dine opgaver, fremfor blot at svare travlheden med at ansætte flere folk. Svaret på vækst og gerne profitabel vækst er ofte fokus på det virksomheden er god til. På den måde kan man skabe en forretning.

For at skabe fokus vil det også være nødvendigt at sige nej tak til de opgaver, som ligger udenfor forretningens fokusområder. Det kræver både mod, og en del tilvænning, at sige nej til opgaver – når vanen er, at man løser de opgaver, som kunderne kommer med.

Det element, og et væsentligt et af slagsen er: Medarbejdere og din ledelse af dem. Hvilke folk har du i dag – brug dem, sæt pris på dem, fremfor at brokke dig over at du ikke kan få de folk du gerne vil have.

Som Richard Branson, Virgins grundlægger en gang sagde: ”Tag dig godt af dine medarbejdere. Så vil de tage sig godt af dine kunder. Hvis dine medarbejdere går glade på arbejde, så er der også mindre sandsynlighed for, at de skifter til en af dine kolleger eller konkurrenter.”

Så glæd dig til 2021 – det bliver fyldt med udfordringer, fede opgaver og gode forretninger.

Glædelig Jul og Godt nytår.

Vi håber, at I har lyst til at læse med og dele jeres erfaringer. Skulle der være et emne, som vi har overset eller ikke behandlet tilstrækkeligt, så skriv gerne til os på red@mestertidende.dk

Artiklen er en del af temaet Casper&Frank.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125