23948sdkhjf

Vælg dine kunder og gør dig synlig, mester!

Kend din forretning, se den som et produkt og sørg for, at det er et produkt kunderne vil købe

Hvordan får du gjort omverden opmærksom på, hvad du kan hjælpe dem med? Har du besluttet dig for både at arbejde for private og for erhverv? Hvordan får du flere til at give dig ordrer og arbejdsopgaver?

Gør vi det fordi vi vil have fat i nye kunder? Kunne vi sælge flere opgaver til de kunder vi allerede kender?

Både indholdet af kommunikationen og måden det kommunikeres på kan variere afhængigt af, hvem og hvad der skal nås.

Som skrevet tidligere, så bør vi sælge det vi er gode til! Har du styr på ”Styrker og kompetencer” i din forretning, så er du allerede kommet et godt stykke vej. Hvorfor? Fordi du så ved, hvad det er, du skal fortælle til omverden.

Vil du også finde nye kunder, så skal du i gang med markedsføring. Start med din hjemmeside, så den er opdateret, og så den fortæller ”den gode historie” om din forretning, om det I er gode til og om årsagen til, at kunden skal vælge jer (igen). Det er vigtigt, ligegyldigt om det er annoncering i det lokale sportsblad, jeres hjemmeside eller på de sociale medier. Samtidig kan hjemmesiden indeholde ”pakker” (for eksempel  udestue, varmepumpe, o.a.) med fast pris.

Fokus på salg og rådgivning

En god start kan være, at I får skabt en lyst hos kunden til, at de gerne vil tale med jer, og høre mere om hvad det er nøjagtigt I kan gøre for denne kunde – privat eller erhverv.

Håndværkere er gode til at sælge håndværk og troværdighed, men har det lidt stramt med at skulle lave telefon- eller kanvassalg, hvor man uanmeldt møder op hos en virksomhed.

Så sørg for at skabe interessen, så du rent faktisk bliver inviteret ind til møde hos de kunder, som du gerne vil arbejde med og for. Så er det mindre salg og meget mere rådgivning – og det er håndværkere super-gode til.

Service-aftale værktøj

Har du overvejet om I kan sælge mere til jeres eksisterende kunder, som (sandsynligvis) allerede er rigtigt glade for det arbejde I udfører? Det er vigtigt at fastholde relationen til dine eksisterende kunder, da de kender jer, og det er meget lettere at få nye opgaver fra en eksisterende (glad) kunde, end det er at sælge til en helt ny ukendt kunde.

Hvis du anvender et digitalt sagsstyringsværktøj, så bør der være indbygget et ”Serviceaftale-værktøj”, og er der det, så er det enormt nemt at fastholde sine kunder – samtidig med at du tjener penge. At anvende ”Serviceaftaler” gør det muligt for dig, at flytte fra at være en transaktionsbaseret virksomhed til at blive en kunderelation-baseret forretning. På denne måde får du også aktiveret dit kundekartotek, så du kan kommunikere med kunderne flere gange om året.

Markedsføring overfor eksisterende kunder er også markedsføring – og mindst lige så værdifuld.

 Det skal du gøre...

Find ud af, hvilke kunder du vil have. Hvor de bor. Hvilke opgaver du gerne vil hjælpe dem med. Dernæst skal du finde ud af, hvordan du bedst kommer i kontakt med dem, og hvordan kunder bedst kan få kendskab til din virksomhed, så de kan vælge dig.

Hvis du vil sælge mere til dine eksisterende kunder, så vær aktiv overfor dem, og gør opmærksom på, hvordan du kan hjælpe dem.

Hvis du gerne vil ”findes”, så sørg for at gøre opmærksom på dig selv og din forretning. Markedsføring er altså det modsatte af at ”lege gemme” – og det uden at man behøver at være Simon Spies.

Om din markedsføring er analog eller online, så hjælper den dig - hvis placeret korrekt – til at komme i kontakt med kunder, der har brug for de ydelser, som du helst vil sælge.

Du får derfor mulighed for at arbejde med de(n) opgave(r) som I er gode til i din forretning. De opgaver som I er gode til, bliver ofte til de opgaver som I tjener flest penge på.

Artiklen er en del af temaet Casper&Frank.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125