23948sdkhjf

Nyt selskab: Vil have mere glasfiber i byggeriet

Glasfiber-koncernen Fiberline i Middelfart har etableret virksomheden Fiberline Building Profiles, hvor alle aktiviteter rettet mod byggeriet - udvikling, produktion og salg af glasfiberprofiler – nu er placeret. 

– Vi vejrer virkelig morgenluft, siger Torben Rønlev, der er adm. direktør for det nyoprettede selskab, til Mester Tidendes søstermedie Building Supply 

– Det er resultatet af en god beslutning om at dele forretningen op, så begge dele får den fokus, de fortjener, tilføjer han. 

Etableringen af Fiberline Building Profiles blev mulig, da Fiberline-koncernen mod slutningen af 2020 fik tilført kapital i form af en ekstern investor, der købte sig ind i virksomhedens vindaktiviteter, der har udgjort den absolutte hovedpart af forretningen. Ifølge Torben Rønlev udgjorde byggeaktiviteterne omkring 20 pct. af den samlede omsætning i Fiberline, som i 2019 var lige under 600 mio. kr. Af koncernens 350 ansatte i Middelfart er de 70 tilknyttet byggeaktiviteten, men det kommer til at ændre sig med opbygning af en selvstændig produktion. 

Spørger man Torben Rønlev, er han ikke i tvivl om, at det nyetablerede glasfiberfirma står på kanten af et gennembrud. 

– Heldigvis er vi i den situation, at vi har beskæftiget os med det her (produkter i glasfiber, red.) i 41 år, så det er produkter, vi er markedsførende på, siger direktøren og tilføjer, at det nu er spørgsmål om i endnu højere grad at udbrede kendskabet til produkterne og gøre dem tilgængelige for en større del af markedet. 

Fysiske eksempler på glasfibers kunnen 

Kendskab gør firmaet også meget for selv at udbrede, godt hjulet af de bygninger og bygningsdele, der nu engang findes, takket være Fiberline-koncernens årelange byggerelaterede aktiviteter. Det være sig køletårne, rensningsanlæg, broer og langs jernbaner. Hermed er der håndgribelige beviser for, hvad glasfiber kan i forhold til traditionelle materialer som stål, træ og beton. 

– Det skaber nogle ringe i vandet, når man ser et projekt, der har stået i 10-20 år, og som stadig tager sig ud, som da det blev bygget – på trods af, at det står i hårdføre omgivelser, siger Torben Rønlev og tilføjer, at det også giver et stort boost, at kunderne af egen kraft er begyndt at sprede ordet om komposit-produkterne. 

Broer - dem køber man på nettet 

Troen på et byggegennembrud for glasfiber knytter Torben Rønlev også til den stigende efterspørgsel, han oplever på firmaets produkter. For at gøre det endnu lettere for kunderne kommer online salg af og information om produkterne fremover til at spille en endnu større rolle. 

Allerede for et års tid siden oprustede firmaet på e-handel med en ny chef og salg af standardprofiler i glasfiber på nettet. 

– Det har skabt røre, og vi kommer i kontakt med langt flere end tidligere, fortæller Torben Rønlev og uddyber, at det digitale sats også har været med til at øge kendskab til og forståelse for glasfiberprodukterne. 

– Vi kan se, at en større del af B2B-handlen foregår digitalt. Også i byggeriet, påpeger Torben Rønlev. 

Udbuddet på nettet får også en anden karakter. Hvor det hidtil har begrænset sig til konstruktionsprofiler, vil kunder i fremtiden også kunne bestille hele konstruktioner i glasfiber med få klik. 

– Det kan være trapper, mindre gangbroer og gelændere, som kan bestilles og konfigureres online for til slut at blive leveret til kunder i hele EU som færdige konstruktioner eller enkle saml selv-løsninger, forklarer Torben Rønlev. 

Set et "enormt" potentiale på mange markeder 

Med snakken om, hvor leverancerne ender, kommer Fiberline-direktøren også omkring markedet - eller rettere markederne.  For ganske vist henter firmaet hovedparten af sin omsætning i Danmark og Tyskland, men der er aktivitet over det meste af Europa. 

– EU er vores primære markedsområdet – også i dag, understreger Torben Rønlev og tilføjer, at firmaet arbejder hen mod en større udbredelse i både Danmark og udlandet, hvor potentialet på mange markeder med hans ord er ”enormt”. 

– Ser man på for eksempel på Polen er der 40 mio. indbyggere. Deres brug af glasfiber er støt stigende, og de har også en meget travl byggeaktivitet. 

Dykker man ned i markedsområder peger Fiberline-direktøren selv på køletårne og rensningsanlæg, men også jernbanebyggerier, hvor det er hans indtryk, at der i hele EU er stor forståelse for, at kompositter har sin berettigelse: 

– Vi prøver at tappe ind i områder, hvor vi allerede har succes, men vi vil også brede det ud til nye markeder, hvor potentialet er lige så stort. 

– Og der er sikkert også nogle områder, vi ikke har øjnene på endnu, slutter Fiberline-direktøren.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125