23948sdkhjf

El-installationsfirmaer forener ressourcer og kompetencer

Bøttcher Fog køber CH installation

At være el-installatør er ikke længere kun et spørgsmål om at få lys og strøm til at virke i en bygning. I takt med øgede krav til energioptimering af bygninger er der kommet fart på udviklingen af varme- og kølesystemer, intelligent bygningsdrift og digitale løsninger til styring af det hele.

- Som i mange andre brancher har digitaliseringen også holdt sit indtog i vores branche. For mange elektrikere og tekniske specialister er den bærbare pc blevet lige så uundværligt en del af hverdagen som skruetrækkeren og bidetangen var for den klassiske elektriker for både 15-20 år siden, fortæller adm. direktør Simon Vængebo Pedersen fra Bøttcher Fog A/S i Roskilde.

Spændvidde, specialviden og support

Den Roskilde-baserede virksomhed beskæftiger i dag godt 30 medarbejdere og opererer inden for klassiske el-installationsopgaver over ventilation, varmepumper og køl samt brand, alarm og videoovervågning til mere avancerede løsninger inden for bygningsautomation.

- Kunderne forventer, at vi kan løse stadigt flere opgaver, så de ikke skal have alt for mange forskellige virksomheder gående i deres bygninger. Den store spændvidde kræver en stadigt større organisation, der også kan supportere på tværs - og det er faktisk svært at finde dygtige medarbejdere, fordi alle er i beskæftigelse og har travlt. Så i vores situation kan vi næsten kun vokse gennem opkøb, siger Simon Vængebo Pedersen.

Vækst gennem opkøb

Og den mulighed dukkede for nylig op. Bestyrelsesformand Jens Løgstrup talte en dag med sin netværksforbindelse virksomhedsmægler Christian Aarosin fra Sesam Partners, og undervejs i samtalen kom de ind på Bøttcher Fogs vækstplaner og muligheden for at finde et match til virksomheden.

Ligesom Løgstrup bor Aarosin selv i Roskilde og kendte derfor både Bøttcher Fog og en række andre lokale aktører. Aarosin foreslog, at Bøttcher Fog tog kontakt til CH Installation i Roskilde for at høre om interessen for et strategisk samarbejde eller et opkøb.

- Normalt arbejder vi hos Sesam Partners med større virksomhedshandler, men jeg kendte aktørerne og kunne fornemme, at her var der et match, der både kunne give mening på den værdibaserede del og på den firmastrategiske og markedsmæssige del. Så efter en periode med god dialog mellem parterne kunne vi med glæde konstatere, at både CH Installation og Bøttcher Fog oplevede et godt match mellem sig, siger Christian Aarosin.

En fordel for kunderne

Både Bøttcher Fog A/S og CH Installation ApS har fokus på det professionelle marked. Mens Bøttcher Fog med 30 medarbejdere betjener store offentlige institutioner som Vikingeskibsmuseet og virksomheder som BEC, boligselskaber og ejendomsadministratorer, har CH Installation med 11 medarbejdere fokus på installations- og service opgaver for facility management- og viceværtsfirmaer samt teleslyngeanlæg, store fladskærme og musikanlæg til kirker, mens begge arbejder i underentreprise for de større entreprenørfirmaer, der opererer i Hovedstadsområdet.

- At gå sammen med Bøttcher Fog giver både mening for medarbejderne, der får flere dygtige kolleger at sparre med, og for kunderne, der nu får adgang til endnu flere kompetencer og løsninger. Adgang til ressourcer vigtigt for at kunne indfri kundernes krav og forventninger. Og det giver muligheden for at sætte en slutspurt ind for at få en opgave færdig, siger Christian Hedegaard og uddyber:

- Lige nu har vi en sag, hvor Bøttcher Fog har to mand ude i 14 dage for at supplere vores egne folk. Det er et godt eksempel på, at det i hverdagen betyder rigtig meget, om man er 40 eller 10 mand i en organisation, fastslår Christian Hedegaard.

 Kulturelt match

Ud over fordelene for kunderne glæder han sig især over det kulturelle og værdimæssige match, som han oplever mellem Bøttcher Fog og CH Installation.

- Vi har begge samme filosofi, hvor virksomhederne kører som små familier med nærvær og engagement. Herudover vil medarbejderne langt bedre kunne udvikle sig fagligt og skabe gode relationer i en større organisation, så også på det sociale område, glæder jeg mig på medarbejdernes vegne, siger Christian Hedegaard.

 Timingen er rigtig

På spørgsmålet, om det ikke er med et vist vemod, at Christian Hedegaard sælger en virksomhed, som han har startet op for 16 år siden og som bærer hans initialer, svarer han prompte:

- Slet ikke! Som ejerleder er du ofte alene om rigtig mange ting. Du skal både fagligt være stærk og kunne følge med både den teknologiske udvikling, medarbejdernes behov for efteruddannelse og kundernes krav til service og support, siger Christian Hedegaard og fortsætter:

- Ved at blive en del af en større organisation, der både har regnskabsfolk, indkøb, personaleadministration, marketingmuskler og faglig bredde får jeg en personlig, ledelsesmæssig og faglig sparring i min hverdag, som jeg har savnet. Hvis jeg venter 10 år, så er det for sent at skifte karriere, siger Christian Hedegaard.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109