23948sdkhjf

Hva' med din omsætning: Spiser du kun det du dræber, eller får du også ny mad, mester !

Kan du for eksempel beskrive, hvilke opgaver du tjener flest penge på og ved du hvilke opgaver, du skal sige nej til

Casper Hassø Nielsen og Frank Barrit

Hvis du lukker dine øjne og tænker på omsætningen i din forretning: Kan du så sige, hvilken kunde, der er din mest lønsomme kunde? Kan du beskrive, hvilke opgaver du tjener flest penge på og hvor dit Dækningsbidrag er højest? Kan du fortælle hvilke opgaver du skal sige ”Nej tak!” til i år, for at få plads til flere af de gode opgaver?

Det er vigtigt at vide fordi du ikke behøver vækste din omsætning eller antallet af medarbejdere, for at du kan øge årets overskud.

Vi skal sælge det vi er gode til og hvis du ved, hvad det er i din virksomhed, så kan du gøre din virksomhed til en forretning.

Skab overblik

Rigtigt mange håndværkere er ”transaktionsbaserede” virksomheder, hvor man ”spiser det man dræber” Det vil med andre ord sige, at du skal sælge noget (nyt) for at få penge i kassen.

Hvad kan du ændre, for at der nogle gang kommer ”mad” ind, der ikke skal slås ihjel først?

Hvilke opgaver har du og din forretning kompetencer til at løse?

Hvis der kommer del-opgaver, hvor der kræves andre kompetencer end dem der findes i din forretning, hvem skal du så samarbejde med på opgaven – eller leje ind?

Har du mulighed for at skabe flere ”service-opgaver”, så du løbende har (faste) opgaver hos eksisterende kunder? Har du et online sagsstyringssystem, så kan du styre dine service-aftaler, og du vil se i dit online system, at 8-9 gange ud af 10, der har du ”ekstra arbejde” med hjem til kontoret. Dine faste opgaver skaber faste indtægter, der skaber flere opgaver til virksomheden. Det er da noget de fleste kan lide, ikke?

Selvfølgelig er der mange, der gerne vil have travlt, have et mavesår og et generelt højt stress-niveau, men der er en anden vej. En bonus-info til dette er, at din forretning bliver mere værd i salgsøjemed, hvis din omsætning består af faste løbende indtægter (serviceaftaler) fremfor ”transaktionsbaseret” omsætning, hvor du selv skal finde morgendagens omsætning.

Kend din forretning

Den helt overskyggende gevinst er, at du kender din forretning, hvad der rykker den, driver den og i det hele taget, hvad der sørger for, at det er eller bliver en forretning.

Når du kender din forretning, så kan du også begynde at lege med de elementer du ønsker at ændre, fordi du nu ved noget om, hvilke ”afhængigheder”, der findes i din forretning.

Nu kan du begynde at sammensætte din omsætning på en måde, som giver mening for dig. En sammensætning, hvor det er dig, der bestemmer, hvad der skal ske i dag, i morgen og om 10 år.

Købere af virksomheder betaler gerne gode penge for virksomheder, hvor der er styr på sagerne, og hvor forretningen er klar til fremtiden

Artiklen er en del af temaet Casper&Frank.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094