23948sdkhjf

Korruptionsstraffet byggechef stopper på Storstrømsbroen

Italiensk byggechef stopper på opførelsen af Danmarks tredjestørste bro, efter det i sidste uge kom frem, at han blev ansat, mens han var i gang med at afsone straf for korruption.

En byggechef, der er straffet for korruption i Italien, er på vej ud af det offentlige byggeri af Danmarks nye bro, Storstrømsbroen.

Fagbladet 3F kunne i sidste uge afsløre, at Pietro Paolo Marcheselli, som den italienske byggechef hedder, blev hentet til det danske milliardbyggeri i 2019, mens han endnu ikke havde udstået en betinget fængselsstraf for bestikkelse og bedrageri på et stort anlægsprojekt i hjemlandet.

 Sagen vakte opsigt, og fik partier fra begge sider af Folketingssalen til at kræve en redegørelse fra transportminister Benny Engelbrcht (S)

Men nu stopper Pietro Paolo Marcheselli altså på Storstrømsbro-byggeriet, inden ministeren har fået undersøgt sagen.

Det oplyser det italienske selskab ASTM S.p.A., som i sidste ende er økonomisk ansvarlig for det danske brobyggeri.

- Set i lyset af de aktuelle omstændigheder (en kampagne mod ham for forhold, der ligger år tilbage i en anden virksomhed) har Marcheselli besluttet at afslutte sine opgaver for SBJV og vil snart forlade projektet, lyder det i et skriftligt svar til Fagbladet 3F og det italienske medie IRPI Media.

Har ikke haft toplede-stilling

ASTM S.p.A. er moderselskab for den italienske entreprenørvirksomhed Itinera, der er eneste tilbageværende selskab i konsortiet Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV), som i 2017 vandt det offentlige udbud på Storstrømsbroen.

Der var oprindeligt tre entreprenørvirksomheder i SBJV, men to af selskaberne blev smidt ud af konsortiet i 2018 på grund af sager om korruption og konkurs.

Hos SBJV ønsker man hverken at af- eller bekræfte oplysningen om Pietro Paolo Marchesellis exit fra Storstrømsbro-projektet.

Både SBJV og Vejdirektoratet, der er statens bygherre på Storstrømsbroen, har forsvaret ansættelsen af den italienske byggechef med, at han ikke er en af de seks såkaldte “nøglepersoner” på projektet.

Sådan lyder forklaringen også fra det italienske moderselskab ASTM S.p.A.

- Det skal understreges, at Marcheselli ikke har haft en toplederstilling (nøglemedarbejdere), men udelukkende en teknisk rolle uden fuldmagt eller beslutningskompetence for SBJV, står der i det skriftlige svar.

Vejdirektoratet oplyser til Fagbladet 3F, at de ikke er blevet orienteret om Pietro Paolo Marchesellis exit af SBJV og ønsker derudover ikke at kommentere sagen.

 Transportminister Benny Engelbrecht skal stadig redegøre for sagen i et samråd i Folketinget. Der er dog endnu ikke sat dato på samrådet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078