23948sdkhjf

Sådan beregner du tilbud og sikrer dig mod prisstigninger på byggematerialer

KLUMME: MesterTidende skriver her - sammen med direktør Casper Hassø Nielsen, Minuba og partner i BDO, Frank Barrit - en klumme omkring virksomhedsdrift i håndværks- og servicevirksomheder.

Håndværkerbranchen er lige nu udfordret af hastigt stigende priser på byggematerialer. I tidsrummet mellem afgivelse af tilbud til kunden og indtil byggematerialerne er indkøb,t har håndværkerne typisk risikoen for yderligere materialeprisstigninger.

Ofte afgives tilbud selvom de ikke er beregnet korrekt - eller overvejet i tilstrækkelig grad. Det skyldes i stor udstrækning, at håndværkerbranchen er ”styret” af dækningsgrader, der er et procenttal, når det i stedet bør beregnes ud fra dækningsbidrag pr. time, der er et ”krone-øre” tal på indtjening.

Ulempen ved dækningsgrader er, at dette nøgletal ikke tager højde for forskellighed i opgavernes sammensætning mellem timer og materialer.

Dårlige, forkerte og fejlagtige tilbud er en af hovedårsagerne til den manglende indtjening generelt i branchen.

Der bør derfor  konsekvent beregnes tilbud ud fra dækningsbidrag pr. time. Målsætningen for dækningsbidrag pr. time varierer fra virksomhed til virksomhed, men tallet skal ligge på et niveau, hvor der tjenes penge. Et typisk niveau for dækningsbidrag pr. time er 300,-  kr., men bør beregnes konkret. Blandt andet vil størrelsen af faste omkostninger påvirke målsætningen, og den enkelte forretnings måltal.

Sådan gør du

Det er meget simpelt at beregne tilbud ud fra dækningsbidrag pr. time. Tankegangen bag modellen er, at der skal være, eksempelvis 300, -  kr. for hver brugt time til at dække faste omkostninger og overskud.

Det kan være nødvendigt at korrigere målsætningen (din forretnings tal), hvis der sker ændring i antal ansatte, eller hvis de faste omkostninger ændrer sig etc. Det er relativt hurtigt at foretage sådanne korrektioner, og det er for åndsvagt ikke at lave disse tilpasninger – løbende.

For at afdække risikoen for prisstigninger efter tilbuddet er beregnet og afgivet, kan en fremgangsmåde være at give kunden en kort frist for accept af tilbuddet, for eksempel 14 dage eller tage forbehold for prisstigninger i byggematerialer, så stigningen kan viderefaktureres til kunden.

Du bliver mindre sårbar

Hvis du kender målsætningen for, hvad dækningsbidrag pr. time skal være i din forretning, så opnår du flere fordele:

For det første ved du, at når du afgiver et tilbud der svarer til målsætningen, så vil du nå dit budget, såfremt projektet forløber som forventet.

For det andet har du en helt klar målsætning når du fakturerer sagen; du ved at du skal nå, eksempelvis 300,- kr. i dækningsbidrag pr. time, for at nå budgettet.

Med sådanne rettesnore i den daglige drift vil du opleve, at det bliver lettere at sig ”NEJ TAK!” til opgaver, og du vil tjene flere penge.

Med de nævnte forholdsregler omkring stigninger i byggematerialer gøres din virksomhed mindre sårbar overfor forhold som du ikke har indflydelse over.

Artiklen er en del af temaet Casper&Frank.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.11