23948sdkhjf

Mobilen styrer din entreprenørmaskine

Forestil dig, at du står med udstyrslisten hos forhandleren eller på messen og hakker af, hvad du skal med på din næste gravemaskine. Aircon og varme i sæderne, samt 3D maskinstyring, centralsmøring. Så vidt så godt. Man ved det koster ekstra, men maskinførerne skal jo også have det lidt godt.

Det scenarie vil ændre sig i løbet af ganske få år. For det bliver formentligt sådan, at alle de ting, du hidtil, udover en standardmaskine, har kunnet tilkøbe på listen over ekstraudstyr, langt hen ad vejen vil være en del af pakken, når du køber, leaser eller lejer maskinen.

Forskellen er bare, at du ikke kan bruge alle funktionerne, med mindre du mod betaling åbner for det på en app på en mobiltelefon. For du har kun betalt for en standardmaskine, så derfor koster det ekstra at få lov til at bruge ekstraudstyret.

Sagen er nemlig den, at OEM’erne, det vil sige de store internationale producenter af entreprenørmaskiner er begyndt at tænke i de baner, at det er nemmere og billigere at installere hele pakken fra fabrikken, og så lave et system, der gør, at man åbner for funktioner, når kunden ønsker det.

Bobcat er langt fremme
Den amerikanske producent af entreprenørmateriel, Bobcat, er langt fremme i det teknologiske kapløb. På deres R-serie læssemaskiner kan man via en app på en telefon styre:
Highflow hydraulics – det vil sige mere kraft i hydralikken
2-speed travel – et ekstra køregear
Reversing van – man kan vende blæseren i køleren
Dual direction bucket pos. – skovlen kan indstilles i to retninger
Automatic ride control – automatisk indstilling ved kørsel

Et eksempel fra bilverdenen

Per Stjernqvist rådgiver en række af de store internationale producenter af entreprenørmaskiner. Han arbejder internationalt med telematik og digitale services og de muligheder, der er i at gøre maskinerne mere effektive, både for brugeren men også for ejeren af maskinen.

- Tænk på hvordan en Tesla er indrettet i dag. Man kan tilkøbe funktioner og udstyr, en fleksibilitet som er mulig idet bilen styres af software og derigennem aktivere funktioner via digitale kommandoer.

Det samme vil ske med entreprenørmaskiner, fordi producenten kan se en fordel i at integrere alt udstyret på maskinen fra fabrikken, og så "sælge" ydelser i stedet for det, vi normalt ville kalde ekstraudstyr eller bestemte funktioner, på abonnementsbasis, forklarer han til M-Xtra i Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Stor fleksibilitet

- Det kan lyde tosset, at en maskine skal have alt med fra starten, men hvis man giver det en ekstra tanke, så er det faktisk en stor fordel for kunden, hvad enten han ejer, leaser eller lejer maskinen, er også stor, fordi han får en meget større fleksibilitet, siger han.

Der er stor forskel på hvilken type af arbejder, entreprenørmaskinerne, for eksempel en gravemaskine skal lave.

Er det endeløse render til kloakering, eller er det udgravning til et fundament, eller arbejder den med nedbrydning, havneanlæg eller andet. Kravene til maskinen er som følge deraf er også meget forskellige.

- Det kan være udstyret, men det kan også være ekstra flow i hydraulikken, brydekraft, et ekstra gear til hurtig kørsel, bare for at nævne et par eksempler, siger Per Stjernqvist.

I virkeligheden kan der være fordele hele vejen rundt. Producenten kan i nogle tilfælde installere de ekstra ting i maskinen billigere, når det skal i dem alle sammen.

Og kunden kan selv bestemme, hvor mange af de konkrete ekstra ydelser, han vil benytte sig af. Han får en væsentligt forøget fleksibilitet ud af sin maskine, hvad enten han vælger bare at benytte den som standardmaskine, eller han via sin app tilkøber ekstra hydraulikflow, et ekstra gear eller noget helt tredje.

Per Stjernqvist nævner et andet eksempel, nemlig lifte til byggeri.

- I stedet for at bestille en bestemt størrelse lift, bestiller kunden et antal højdemeter som passer til opgaven der skal udføres. Udlejer leverer liften med den aftalte højdemeter og hvis entreprenøren skal bruge ekstra højde, tilkøbes dette gennem mobiltelefonen mod merpris.

En tårnkranproducent havde nogle meget fine tårnkraner, men der var nogle features på dem, som kun meget sjældent blev solgt med kranen. Ved i stedet at gøre det på denne måde, hvor kranen var født med udstyret og funktionerne, gav det meget mere mening, fordi kunderne valgte at tilkøbe brugen af de specielle features langt oftere. Det blev en win-win, fordi kunden oplever at have fået en funktion, som han ikke ville kunne få, hvis der var tale om en "standardtårnkran".

På telefonen

Det hele kan foregå på en mobiltelefon. Telefonen har også den fordel, at den installerede app kan kodes til en bestemt medarbejder - eller alternativt til at tillade tilkøb af bestemte funktioner i bestemte situationer.

- Overordnet set giver det en bedre udnyttelse af maskinerne, og det er dermed også en miljømæssig gevinst, for så er der brug for færre enheder, siger Per Stjernqvist.

Han regner med, at vi vil se de første eksempler for alvor inden for et par år.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.109