23948sdkhjf

Find ud af hvad du er god til og tjen flere penge, mester!

MesterTidende skriver her - sammen med direktør Casper Hassø Nielsen, Minuba og partner i BDO, Frank Barrit - en klumme omkring virksomhedsdrift i håndværks- og servicevirksomheder. Klummen giver håndværksmestre og andre selvstændige nye, friske indspark, inspiration og ideer til generel forbedret virksomhedsdrift

Med kendskab til og indsigt i din forretnings styrker bliver det muligt at navigere mellem og udvælge de relevante kunder og de rette opgaver.

Samtidig gør din indsigt i din forretning det muligt for dig, at tage styringen af din virksomhed og anvende din virksomheds kernekompetencer til at stå stærkere i markedet.

For få virksomheder har imidlertid et klart billede af, hvad deres kernekompetencer er – hvad det er de er gode til og ikke mindst, hvad der gør, at de vælges af kunderne. Det er ikke noget nyt, men det er altså både lettere og bedre at sælge det vi er gode til!

Udfordringen er, at rigtigt mange sælger noget andet end det de er bedst til, på grund af det manglende kendskab, og fordi det er svært at sige ”NEJ”.

Alt for mange håndværkervirksomheder er ordremodtagende (ordremodtagende betyder, at virksomhedens salgsarbejde er, at man venter på, at telefonen ringer). Det modsatte er aktivt at påvirke hvilke kunder, der kommer ind i ”butikken”, og hvilke opgavetyper man vil arbejde med og på i ’butikken’.

Udpeg dine kernekompetencer

Kendskab til styrker og svagheder i virksomheden, kan starte med spørgsmålet om hvad vi er uddannet til i virksomheden. Holder vi os til opgaver indenfor dette felt? Dernæst bør det vurderes om der er delområder, indenfor feltet, som man har særlig kompetence indenfor, eksempelvis en elektriker der har særlig viden og kompetence indenfor vedvarende energi.

Hvis man ikke umiddelbart har et klart bud på hvor kernekompetencerne er, kan det være en mulighed at gennemgå afsluttede sager og se på, hvor man har haft den største indtjening pr. time. Meget ofte er der en direkte sammenhæng mellem en høj indtjening og kernekompetencerne.

Det er ofte en meget lærerig øvelse at foretage denne gennemgang, idet der ofte dukker ”nye” kernekompetencer op, som man ikke havde overvejet i første omgang. Dit sagsstyringssystem kan hjælpe dig til at danne få et overblik over, hvilke opgavetyper, der er de mest profitable for virksomheden.

Kendskabet til styrker og svagheder gør, at det er muligt at holde fokus på de kunde- og opgavetyper der er mest hensigtsmæssige for virksomheden.

Med et dybere kendskab til og større indsigt i din virksomheds styrker og svagheder bliver det muligt at lægge en strategi for hvilke kunder man skal ”jagte” og hvilke man måske skal helt væk fra – altså sige ”Nej tak!” til.

På den måde ændrer man sin virksomhed fra at være en ordremodtagende virksomhed til at være en forretning, der har overblik, styring og beslutningskraft over virksomhedens daglige drift og fremtid.

Artiklen er en del af temaet Casper&Frank.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078