23948sdkhjf

Nordmænd blander sig i kampen om danske vindueskunder - med Tor fra Flekkefjord i front

Med 2020-opkøbet af Langelands-baserede STM Vinduer trådte norske NorDan for to år siden ind på det danske vinduesmarked. Timingen kunne dårligt have været bedre, lyder konklusionen i dag fra Tor Gustav Tønnessen, der har været med fra starten af den danske indtog.

NorDan

  • NorDan blev grundlagt i Norge i 1926 af danske Johannes Rasmussen - deraf navnet, der er en sammentrækning af Norge og Danmark. 
  • Koncernen har i dag omkring 2.200 medarbejdere fordelt på 12 fabrikker og 30 salgskontorer . Hovedmarkederne er Norge, Sverige UK og Irland samt de baltiske lande. 
  • NorDan har en årlig omsætning ca. 4 mia. NOK svarende til knapt 3 mia. DKK.

– Det er jo et meget modent marked med mange dygtige konkurrenter og kolleger, så vi er trådt ind med ydmyghed og respekt, men vi oplever det som et fantastisk godt marked, og vi har erfaret, at der også er plads til os, fortæller Tor Gustav Tønnessen, der ved årsskiftet avancerede fra rollen som salgschef til posten som adm. direktør i NorDan Vinduer A/S. 

Tilbage på dansk jord  

NorDans danske satsning består af produktionsbenet på Langeland samt salgsselskabet NorDan Vinduer, der har etableret sig med kontorer i Aarhus og København. Herfra har man sigtekornet rettet mod de danske projektkunder og er således gået i kamp mod markedets tungeste milliardspillere, men Tor Gustav Tønnessen peger på, at pandemien har medvirket til at sikre god vind i sejlene.   

– Selvfølgelig er det et gunstigt marked lige pt, alle har rigeligt at lave, og det har vi selvfølgelig også haft glæde af, medgiver han og understreger, at NorDan meget gerne vil have både små og store kunder i bogen.  

– Vi er stadig en virksomhed, der bygger på familiens værdier, og det er nærheden og kundekontakten der er den største succesfaktor for os. Vi vil være en full-service organisation, der skal være til stede, der hvor kunderne er, forklarer Tor Gustav Tønnessen.   

Den familie, hvis værdier han henviser til, har i øvrigt danske rødder. NorDan blev nemlig grundlagt for knapt 100 år siden af hjulmageren Johannes Rasmussen, der i en alder af 23 rejste fra Sjælland til Norge, hvor han bosatte sig i byen Moi og kastede sig over vinduesfaget.   

– På den måde kan man sige, at cirklen endelig er sluttet – vi er ligesom kommet hjem igen, siger direktøren.   

En lille kulturkløft og store ambitioner 

Det er fortsat familien Rasmussen, der ejer NorDan og de 12 fabrikker, koncernen i dag driver, og skønt rødderne er danske, fornægter små 100 års norsk opvækst sig ikke. Ifølge Tor Gustav Tønnessen ser verden således en lille smule anderledes ud her på den anden side af Skagerrak.  

– Man har nok lidt tendens til at tro, at de nordiske lande er meget ens, men der er sproglige og kulturelle forskelle, man skal være opmærksom på og have respekt for, forklarer han.   

Det har eksempelvis krævet mindre produkttilpasninger at ramme de danske kunders krav, men ifølge Tor Gustav Tønnessen har det været en ganske overskuelig opgave, og nu er den nyslåede direktør klar til at løfte den norske koncerns nyeste datter til næste niveau.  

– Min første opgave bliver at sætte den videre kurs og finde ud af, hvordan vi når det langsigtede mål om at blive den foretrukne leverandør til det danske marked – og det er en opgave, jeg glæder mig til, fastslår direktøren. 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.125