23948sdkhjf

Medarbejdere er guld værd: Pas på dem og vær en god leder

MesterTidende skriver her - sammen med direktør Casper Hassø Nielsen, Minuba og partner i BDO, Frank Barrit - en klumme omkring virksomhedsdrift i håndværks- og servicevirksomheder. Klummen giver håndværksmestre og andre selvstændige nye, friske indspark, inspiration og ideer til generel forbedret virksomhedsdrift.

Håndværksvirksomheder er ofte at betragte som en klan, hvor chefen kan slå sig på brystet og så retter alle ind. Det er måske et billede, der passede for år tilbage, men nutiden og særligt fremtiden ser anderledes ud. Hvordan bliver man klar til den? Hvornår skal man være klar?

Hvad er ledelse overhovedet? Hvornår er der behov for det? I det følgende fokuserer vi på den daglige ledelse.

Den mentale oliekande

Hvis vi for eksemplets skyld ser på mester som en værkfører, så vil man se på sit produktionsapparat og sørge for, at det bliver vedligeholdt med olie, reservedele og generelt en ”kærlig hånd”.

Hvis vi nu skifter billedet af produktionsapparatet/maskinerne ud med mennesker og de ansatte medarbejdere og kolleger, så kræver det en anden form for vedligehold – men teoretisk set kræves der stadig ”en kærlig hånd” (dog ikke i #Metoo-mæssig forstand).

Dine medarbejdere har brug for inddragelse, beskrivelse samt forklaringer til og af de opgaver, som de skal løse. Fremfor at stange ordre ud, så kan det være en rigtig god ide at huske på, at du har ansat dem, fordi de kan noget, som du enten ikke selv har kompetencerne til at løse, eller noget, som du ikke har tid til at løse.

Under alle omstændigheder har du selv valgt at ansætte dem. Inddragelse og anerkendelse er at sidestille med den ”Mentale Oliekande”, der får dine ansatte til at arbejde godt, får dem til at udvikle sig og måske endda at tiltrække nye kolleger.

Skabelse af sammenhold, godt humør og energi er nogle rigtigt gode udgangspunkter for at skabe en virksomhed, hvor folk kan lide at arbejde og hvor de både kan, men også har lyst til, at gøre deres bedste hver dag. Det er jo også en form for ”Mental kærlig hånd”, men uden at gå over grænsen.

Ledelse er en disciplin

I en tidligere Klumme skrev vi indirekte om ledelse, i forbindelse med større projekter, og hvordan man kan medvirke til at også de større projekter bliver gode for forretningen, netop ved, at man har de rette kompetencer og de rette medarbejdere samt, at man som ejerleder og leder guider sine ansatte til at lykkes.

Det lyder unægtelig som om, at man skal være opmærksom på, hvad det er man gør som leder – når man viser vejen til andre - og ja det kræver, at du er bevidst om, hvad det er du gør i relation til dine medarbejdere og kolleger.

Fortæl dine medarbejdere, hvilke forventninger du har til dem. Fortæl dem hvordan du vil have, at de opfører sig på byggepladser og ude hos kunder. Fortæl dem, at det er dårlig stil, når man taler dårligt om sine konkurrenter, etc.

Ledelse er en disciplin som så mange andre ”fag”, og derfor er det også noget der kan læres. Som med alt andet bliver man oftest god til noget som man interesserer sig for.

Så hvis du allerede driver din egen forretning eller det er noget du påtænker at gøre i fremtiden, så sørg for at interessere dig for ledelse, og hvordan du kan blive så god, som du kan blive.

Digitale værktøjer kan blandt andet hjælpe dig med at skabe overblik omkring, hvordan dine ansatte trives og hvordan de udfører deres arbejde samt hvilke resultater de leverer i det daglige og overordnet set hvordan de bidrager til din forretning.

 

 

 

Gevinst

Når du (bevidst) anvender ”Den Mentale Oliekande” på dine medarbejdere, og gerne løbende over længere tid. Så er der mange mulige gevinster, herunder gladere medarbejdere, mere produktive og ansvarstagende medarbejdere samt medarbejdere, der bliver sværere (for en konkurrent) at flytte til en anden virksomhed. Årsagen til at medarbejdere skifter job begrundes ofte i at de er blevet tilbudt en højere løn, men oftest skyldes det at de ikke føler sig værdsat, at de ikke bliver anerkendt og at de ikke føler at de kan udvikle sig i den virksomhed som de forlader.

Med andre ord, så kan du opnå at få medarbejdere, der er din forretnings forlængede arm ”ude i byen” – og det er ikke kun fordi dit navn står på deres tøj, men fordi de ved hvad der forventes af dem, og fordi de er stolte af at have din virksomheds logo på tøjet – fordi de kan identificere sig med virksomheden, kollegerne og ledelsen.

De fleste virksomheder investerer i og vedligeholder deres aktiver. Som service virksomhed er dit væsentligste aktiv ikke maskiner og deslige. Nej, for håndværkere er det væsentligste aktiv dine medarbejdere. Sørg for at investere i dem.

Artiklen er en del af temaet Casper&Frank.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125