Isoleringsgigant er klar til el-biler
Saint-Gobain Isover i Vamdrup, som er en af verdens mest moderne glasuldsfabrikker, har investeret i 11 ladestandere til elbiler, som tilsammen kan oplade 22 elbiler med grøn strøm, alt imens bilens ejer er på arbejde eller på besøg på fabrikken. Det sker som led i Isovers løbende arbejde med grøn og mere bæredygtig omstilling af fabrikken og i forventning om, at mange bilejere de kommende år vil udskifte deres bil med en elbil.
Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse.
Når man sætter sig bag rattet og trykker på speederen i en elbil, er CO2-besparelsen på lidt over 50 procent pr. kørt kilometer i forhold til en sammenlignelig benzinbil. Den udvikling vil mange danskere gerne tilslutte sig, og i slutningen af 2021 var salget af elbiler fordoblet i forhold til samme tid året før. Udviklingen henimod en bilpark, hvor danskerne gradvist erstatter benzin- og dieseldrevne køretøjer med elbiler, er lige nu bremset op på grund af lange leveringstider, stigende priser og mangel på ladestandere. Men Henrik Jensen, fabrikschef på Isover, er overbevist om, at det er et midlertidigt bump på vejen mod flere elbiler på de danske veje.
Elbiler i Danmark
Ifølge Danmarks Statistik har tilgangen af nye og importerede brugte elbiler og pluginhybrider i 2021 mere end fordoblet bestandene i forhold til 2020.
Antallet af elbiler var ultimo 2021 på 66.600 mod 31.900 ultimo 2020, mens der var 77.900 plugin hybrider ultimo 2021 mod 29.700 ultimo 2020. De to drivmiddeltyper stod pr. december 2021 for 5,2 pct. af bestanden af biler på 2,79 mio. personbiler mod 2,4 pct. for et år siden.
Kilde: Danmarks Statistik
- Cirka 15 af Isovers omkring 230 medarbejdere har allerede skiftet til elbil, og det tal forventer jeg vil stige de kommende år. Det samme gælder for de firmabiler, vi har i virksomheden. Og det må ikke være manglende adgang til ladestandere, der forhindrer medarbejderne i at anskaffe sig en elbil. Derfor går vi forrest med adgang til masser af grøn strøm på parkeringspladsen, så medarbejdere og gæster med elbil fra medio juni kan sætte kursen hjemad med fuldt opladt batteri i bilen, uden at skulle lede efter en ladestander eller vente i kø til det bliver deres tur, siger Henrik Jensen.
Ønske fra medarbejderne
En af de medarbejdere, der har efterspurgt muligheden for at tanke strøm til bilen, er David Keis, der til dagligt arbejder som ingeniør i teknisk afdeling på Isover. Selv om han bor relativt tæt på fabrikken, så er det ifølge ham det helt rigtige tiltag for at gøre dagligdagen nemmere for ejere af elbiler og motivere endnu flere til at skifte til mere klimavenlig transport.
- Som ejer af en elbil er man af og til nødt til at planlægge ruten nøje, hvis man skal køre langt. Jeg har kolleger, der bor langt væk eller i lejlighed uden egen ladestander. For dem er det et klart plus, at vi nu kan få ladet elbilenerne op, mens vi arbejder, og oven i købet med grøn strøm. Jeg er sikker på, at det vil motivere mange kolleger endnu mere til at skifte til elbil, siger David Keis
Grønne strømkilder
Bygge- og anlægsbranchen har med 40 pct. af den samlede CO2-udledning et stort ansvar, når det gælder om at vende klimakrisen. På Isover arbejder man da også på højtryk for at omstille til mere grønne energiformer, og har allerede for syv år siden udskiftet alle dieseltrucks med eltrucks, hvilket giver en årlig besparelse på omkring 30.000 liter diesel.
- Vi køber udelukkende strøm fra vindmøller og andre grønne strømkilder, og arbejder på højtryk på en langsigtet strategi til at udskifte alle fossile brændstoffer med grøn energi og elektrificere endnu flere dele af produktionen. Vi regner med at med at være i mål med de dele af produktionen, der kan elektrificeres, om cirka 5 år, fortæller Henrik Jensen.
- Alt imens politikere og erhvervsliv arbejder på at vende klimakrisen og opfylde regeringens og Paris-aftalens klimamål, så vil mange danskerne også gerne gøre deres til at mindske CO2-udledningen og skåne miljøet. Med vores nye ladestandere håber vi at øge incitamentet blandt vores medarbejdere til at skifte til mere klimavenlig transport, siger Henrik Jensen.