23948sdkhjf

Km-afgift på lastbiler: Prisen er 3 kr. mere pr. liter diesel

Skatteministeriet har netop meldt ud, at der bliver indført en ny kilometerbaseret afgift på lastbiler

Fra 2025 skal lastbiler betale vejafgift efter, hvor meget CO2 de udleder. Det er regeringen og et flertal i Folketinget netop blevet enige om. Aftalen er endnu et skridt på vejen til at realisere målet om 70 procent drivhusgasreduktion i 2030.

Bag aftalen står Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten.

Ændringen sker fra 2025, så vognmænd og andre, der transporter gods på lastbil, får mulighed for at omstille sig. Den samlede aftale skønnes at reducere CO2-udledningen med 0,3 mio. ton i 2025 og 0,4 mio. ton i 2030.

Man regner med et provenu på 2,4 milliarder kroner årligt i perioden 2025-2027 – og herefter 3,4 milliarder kroner. Desuden afsættes der 275 millioner kroner årligt til administration af ordningen.

Ifølge organisationen Dansk Industri vil km-afgiften give en merpris på ca. 3 kr. pr. liter brændstof.

Flere grønne lastbiler

- Vi skal have flere grønne lastbiler på de danske veje, og de skal udlede mindre CO2 til gavn for vores klima og miljø, siger skatteminister Jeppe Bruus.

- Derfor er det helt nødvendigt, at vi omlægger vores afgifter, så forureneren i højere grad betaler. Dagens aftale sikrer, at der fremover skal betales afgift alt efter, hvor meget CO2 lastbilen udleder, og hvor langt der køres.

- Udover at skubbe på den grønne omstilling af den danske vejtransport, betyder den kilometerbaserede afgift, at de omkostninger som lastbiltrafikken medfører i form af ulykker, støj, luftforurening og bidrag til trængsel i højere grad end i dag bliver dækket.

Gælder fra 1. januar 2025

Afgiften træder i kraft fra 1. januar 2025, hvor Danmark også træder ud af samarbejdet om den eksisterende periodebaserede vejbenyttelsesafgift for lastbiler (Eurovignetten).

Derudover indebærer aftalen, at der gennemføres en ændring i de nationale regler om vægt og dimensionering af lastbiler i vejgodstransporten samt initiativer til at forbedre vilkårene for banegods i Danmark.

- Vi står i en situation, hvor der allerede nu er mangel på chauffører, og hvor vi ved, at viskal spare på de fossile brændstoffer i de kommende år. Derfor er det sund fornuft at give erhvervet muligheder for at fragte mere gods med den enkelte lastbil, siger transportminister Trine Bramsen.

Detaljer i aftalen

  • Afgiftssatsen for at køre i byområder, der er omfattet af miljøzonerne, forhøjes.
  • Aftalen om km-afgift omfatter lastbiler med totalvægt på 12 ton og derover.
  • Fra 2027 inddrages lastbiler med en totalvægt på 3,5-12 ton også.
  • Vejnettet, som bliver omfattet af km-afgiften, er alle statsveje og dele af det kommunale vejnet.
  • Fra 2028 bliver hele det offentlige vejnet omfattet af km-afgiften.
  • Fra 2025 bliver der iværksat 11 initiativer, som giver mulighed for øget maksimalvægt og længde på tunge køretøjer.
  • Der afsættes 10 millioner kroner årligt frem til 2030 for at hjælpe godstransport på jernbanen

Kilde: Aftaleteksten for "Kilometerbaseret vejafgift for lastbiler"

Læs også:

Her er km-afgiftens store fejltrin:

ITD: Her er km-afgiftens store fejltrin

Transport bliver væsentligt dyrere

DI: Transport bliver væsentligt dyrere

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078